Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 5594 ggr
[starlights]
3

Stronghold?

Måste ha svar snabbt!

Är det någon som är 100% säker och kan ge mig doseringen av stronghold till marsvin som fått sellnic?

Är det Spot-on, lösning  60 mg/ml eller Spot-on, lösning  120 mg/ml man ska ha?

FeliciaS
0

Kanske det är samma vid sellnic, men jag är inte säker på det. När min hona hade mjällkvalster var det en i droppe i nacken.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[starlights]
0

Okej, tack!:) Men skulle behöva veta vilken styrka det ska vara också.

FeliciaS
0

Sökte lite på Google, har däremot inte orkat gå igenom hela den här (kanske står något?).

Mvh Felicia

FeliciaS
0

#2 Aha ;) Här finns info om just Stronghold.

Mvh Felicia

luneas
0

Den senaste doseringen som jag har fått höra från en marsvinskunnig veterinärassistent är:

Marsvin under 800 g 15 mg och över 800 g 30mg mot sellnic. Upprepas efter 4 veckor.

Det motsvarar alltså 0,25 ml resp 0,5 ml för styrkan 60 mg/ml och 0,125 ml resp 0,25 ml för styrkan 120 mg/ml. 

Beroende på hur många grisar det är som ska behandlas så får man räkna ut vilken av styrkorna 60 eller 120 mg/ml som är mest ekonomisk att behandla med. 120 mg/ml är billigare/ml än den svagare styrkan så om man har många djur tjänar man på att få den högre styrkan.

marsvin-90
0

För några år sen behandlade jag mina teddy pojkar för skabb med Stronghold. Kolla nogrant upp hur många droppar du ska droppa! För veterinären som skrev ut stronghold till mig angav fel dosering (mer än tredubbla) så den ena dog och den andra fick ett konstigt könsorgan (penisen hängde utanför).  =(

FeliciaS
0

#6 Nämen hjälp :O Fy vad hemskt! :(

Mvh Felicia

luneas
1

Kanske ska tillägga att jag inte använde mig av "dropp-funktionen" eftersom den inte är anpassad efter marsvin utan hund eller katt, jag tryckte istället ut vätska i ett litet glas och sög upp rätt mängd med en milliliterspruta och sprutade det i nacken på djuren.

[starlights]
0

#5 #8 Tack så jätte mycket!!Skrattande

Har vidarebefodrat detta till min kompis nu som sagt det till sin veterinär. Så nu hoppas jag att de blir bra!:)