Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2582 ggr
Rafflan
0

Svampar i buren? :O

Asså jag lyfter aldrig på mina hus till marsvinen då dom kommer fram självmant och sen har jag inte vart hemma på lite över en vecka så dom ha haft det skitigt nu. Och då när jag skulle städa idag och lyfte på huset växer det vita svampar i huset :O

Visst svampar kan växa snabbt men var kommer dom ifrån? :O

Aja skuller ändå byta ut den buren så den står just nu utomhus ;)

Det var iaf skit äckligt :S stackar småttingar :(
Dom verkar iaf inte ha ätigt på dem :/

Inlägget redigerat av moderator eftersom svordom/ovårdat språk bryter mot nätverkets regler- var snäll att tänk på det i framtiden.

Filosofia
1

Men urk. :/ Hur länge sedan var det du rengjorde husen? Var det som vanliga svampar, typ sådana som växer på träd, eller var det mer som mögel? Det är nog bra att torka av även inredningen i buren när man städar och kontrollera så att inget blivit för sunkigt.

Rafflan
0

Det var vit som vanliga. Ca 1½ vecka sen :S

Asså fattar inte hur dom kom ditt, skit äckligt :S

Filosofia
0

Konstigt att de hann växa fram så fort. I och för sig är det ju rötmånader nu. Är husen gjorda av trä? Organiskt material kanske har lättare att drabbas av nedbrytning än t.ex. plasthus.

Rafflan
0

japp ett trä hus :/

Filosofia
0

Det kan ju bero på det då. Att det har blivit fuktigt, fått smuts på sig och därmed har börjat brytas ner just pga. att det är rötmånad.

EvaLuna
0

Svampar kan växa upp toksnabbt. Svampsporer, som är som "frön" till svamp, finns överallt. Oftast är dom pyttesmå & förs överallt i vinden.

Rafflan
0

Ja vet att dom växer snabbt, men usch så äckligt det var att hitta dom :S

Tur att svinen inte smakat på den :D

sotgurkan
0

men bebisarna . va läskigt . hoppas det inte var något giftigt det knaprat i sig :S

har högsta alergi i mögel :(

Creation
0

Oj, så konstigt! Jag hade ingen aning om att det kunde hända.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Moa-16
0

Menar du att det växte grönt på dom?. Eller att det växte riktiga svampar?.hihi!. Gröna svampar som lixom växer i träet har jag på mina marsvins möbler typ varje gång jag gör rent dom!.

Rafflan
0

#10 riktiga svampar :S

Moa-16
0

Kantareller?. ;) Eller vad var det då för svamp?. Skumt!.

Aristarcos
0

För fuktigt…. mycket för fuktigt…

Rafflan
0

#14 någon vit typ :/

#13 hur kan det ha blivit det? Han har typ sin toa där kan det vara därför?

FeliciaS
0

Usch vad äckligt! Känns något ohygieniskt ja O.o
Som #13 säger växer svamp när det är fuktigt. I marsvinsburarna ska det inte bli fuktigt, det påverkar även deras tassar (de får förhårdnader bl.a, kan få infektioner som "klumpfot".) Rengör allt noga - så att inga svampsporer finns kvar (beror väl också på vad det är för sorts svampar?), sedan är det väl bara att hålla rent och torrt i burarna, och städa överallt i buren regelbundet.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Aristarcos
0

Hur ofta städar du buren ? Min bur blir aldrig blöt, underhåller ju minst var tredje dag… och storstädar en ggr per vecka..

FeliciaS
0

#16 "…har jag inte vart hemma på lite över en vecka så dom ha haft det skitigt nu" - det är nog anledningen ;) Låter inte som om hon har det jämt precis :)

Mvh Felicia

Aristarcos
0

Men svamp tror jag inte kommer så snabbt som på en dryg vecka eller ? Har iallafall svårt att tro det..

Rafflan
0

#18 svamp växer sjukt fort, så klart dom kan växa upp på 1 vecka, bara en svamp spor slår rot och sen pissar och bajsar det där. Rena gödslet.

FeliciaS
0

#19 Ja, det tror jag med. Men är det så att alla svampar har svampsporer som sprider sig i luften är det nog bäst att rengöra väldigt noga. Och sätta in trähusen i ugnen.

Mvh Felicia

Rafflan
0

Rengjort noga och slängt huset ;)

FeliciaS
0

#21 Så bra ;) Hoppas nu inte de kommer tillbaka.

Mvh Felicia

Rafflan
0

ja det får vi verkligen hoppas :O