Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1894 ggr
razina
0

Näsblod och munsvamp?

Undrar vad det är för fel på Rasmus.. han har under längre tid fällt mycket päls och haft lite mjällkvalster som vi var till vetrinären med och mjället försvann men han fäller lika mycket fortfarande. När jag skulle ta upp honom nyss så hade han intorkad näsblod och svart munsvamp.. Han ville absolut inte att man tog i honom… vad kan det vara för fel?Gråter

Abico
0

Marsvin fäller ju en del, sålänge det inte blir kala fläckar eller följer med hudskorpor och pälsen lossnar i tussar så är det nog ingen fara. Att han hade blod vid nosen kan bero på att han nyst sönder ett litet blodkärl i nosen, sånt händer. Munsvampen bör du dock behandla så snart som möjligt om du inte redan börjat.

Hanna 

razina
0

Ringer ändå veterinären imorn för säkerhetsskull. Har Canesten hemma (salva mot underlivssvamp), kan jag använda det nu så länge? Smittar svamp? Kollade på hans burkompis men han hade inget, tänkte om det smittar så jag ska sära på dem så fort som möjligt.

razina
0

Glömde skriva att han har små sårskorpor i huden.

Abico
0

Munsvamp smittar inte, det uppkommer av att marsvinen äter syrliga grönsaker(äpple, tomat, paprika mm.). Hurpass mycket syrliga grönsaker som behöver ges för att det ska bryta ut är väldigt individuellt. Canesten vet jag inte vad det är, bättre att någon annan svarar på om det funkar.
Sårskorpor i huden låter ju mer misstänkt, kliar han sig mycket?

Hanna 

razina
0

Nej, han kliar sig inte alls. Men jag har en känsla av att det är nåt fel, han vill inte bli borstad, knappt bli lyft eller klappad heller.. Försökte rensa öronen på honom ikväll men det gick inte alls då han ryckte till hela tiden.. :(

FeliciaS
0

Ojdå, låter ju inte bra =/

Om du ändå ska ringa veterinären hade jag inte gett den där salvan. Bättre att låta bli tycker jag.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

Jag tänker genast sellnic? Om han inte tycker om att man rör vid honom menar jag, och samtidigt tappar päls och får sårskorpor på huden.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

idipidi
0

Vad fick han för behandling när ni var hos veterinären?

razina
0

När vi var där fick de pencillin vi gav i spruta i munnen, vet inte vad den hette. De blev båda två behandlade för Ohyra för lite mer än ett halvår sen, då kliade de sig jättemycket och hade skorpor i huden, men de blev bra efter medicinen. Denna gång vi var iväg kliade de sig ingenting, men eftersom de hade mjäll fick de medicin igen. Molle är helt bra, men inte Rasmus.. han vill inte att man rör honom alls knappt. Och nu detta med svampen och näsblodet, jag blir orolig… :( Är noga med att inte ge för mycket syrliga grönsaker, tomat får de ca 1 gång/vecka, paprika några ggr/vecka, annars mest morötter, sallad, olika kål, gurka osv. Har aldrig haft ett marsvin med munsvamp tidigare.

#7, ska läsa artikeln, vet inte vad sellnic är.

FeliciaS
0

#9 Penecillin kan det nog inte ha varit, marsvin tål inte det så då borde de inte mått bra.

Sellnic är marsvinsskabb - allvarligt då det är smittsamt och obehagligt för marsvinen. Måste behandlas av veterinär.

Mvh Felicia

idipidi
0

Penicillin hoppas jag verkigen att de inte fick, för det tål inte marsvin!

Hur gick behandlingen av ohyran till? Droppar i nacken? Sprutor? Och fick ni komma tillbaks flera gånger med någon veckas mellanrum, eller var det bara en gång?

razina
0

Ok, då var det inte pencillin :) De fick en varsin spruta i nacken, sen gav vi dem droppar i munnen tre ggr med en veckas mellanrum. Läste om Sellnic och det verkar det väl inte vara eftersom han inte kliar sig alls. Ringer vet imorgon bitti för att va på den säkra sidan.

FeliciaS
0

Vad sa veterinären?

Mvh Felicia

razina
0

Vi fick tid på torsdag, annars sa hon inte nåt direkt om vad det kunde vara.. men vi får väl se.. hoppas det är nåt ofarligt…

Sandra-B
0

Hur gick det hos veterinären?

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

razina
0

Uppenbarligen hade jag sett helt fel, näsblodet var från ett sår precis vid nosen och munsvampen var svarta sårskorpor.. så det var han och burkompisen som hade bråkat. Har särat på dem nu och allt har läkt fint :)

Moa-16
0

#16 Har du sett dom bråka?. För att sära på dom länge kan ju göra bråket värre sen när dom går ihop igen. Om dom bråkar mycket med varandra?.

Sandra-B
0

Okej.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

marsvin2008
0

Vad är det för skillnad på penicillin och antibiotika? Tänker på  när Gloria var sjuk och fick nått flytande som vi skulle ge med spruta givetis utan nål i munnen) vet inte om de va de ena eller de andra men hon dog knappt 1 min efter jag gav första dosen… som skulle hjälpa ifall de va lunginflamation

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

idipidi
0

Penicillin är en speciell slags antibiotika. Marsvin är väldigt känsliga när det kommer till antibiotika och tål bara vissa sorter. T.ex. tål de inte penicillin överhuvudtaget.

marsvin2008
0

Okej, förstår ändå inte men jag är lite trög ibland. =)

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

razina
0

#17, Ja de bråkade konstant.. så det funkade inte längre alls.