Månadens marsvin juli 2009 - bidrag
Tävlingarna annordnas av Medarbetare eller värd, och denna får inte delta i tävlingen utan är den som dömer (vid över 20 bidrag) och håller i tävlingen.
**
-> Regler:**
Max 2 bilder, inte på samma marsvin, per person och månad.
Det får endast finnas 1 marsvin på bilden (det marsvinet som är med och tävlar).
Bilder som tidigare har deltagit i Månadens marsvin får inte delta igen.
Det ska finnas med en liten beskrivning om marsvinet (den bedöms också, lika mycket som bilden!)
Vinnande marsvin får inte delta igen (dvs. samma marsvin får inte delta fler än 1 gång under året).
-> Övrig information:
- Runt den 20:onde påbörjas en röstning (för medlemmarna) där de 20 bästa bidragen tävlar i finalen.
- Tävlingen (röstningen) avgörs runt den 30:onde samma månad som marsvinet vinner, dvs. Månadens marsvin april koras i slutet av april osv.
- I december röstas en utav vinnarna av Månadens marsvin fram till Årets marsvin 2009.
Så välkomna med era bidrag och stort lycka till!
(Man kan skicka in bidrag t.o.m. 25 juli)
//Medarbetarna & värden på Marsvin.ifokus
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Bidrag nr 1 - Tindra
Tindra. (anmäls åt Funkybitchie, skriv henne som ägare)
Tindra är ett piggt, spralligt och annorlunda marsvin. Hon är ett riktigt maskrosbarn. Hon delade sitt liv med sin vän och min kanin Casper. Dom bodde i varsin bur men när dom var ute på golvet var hon riktigt glad. När Casper dog blev Tindra ledsen och började därför träffa Tiff, en busig liten peruan som är ett år äldre än Tindra. Dom blev genast vänner och åker gärna ofta till varandra. När Tindra träffar Tiff springer dom ut på äventyr men när dom är ensamma är dom helst ensamvargar. När vi bor i våran stuga går hon lös inomhus och springer in till mitt rum vid nio på morgonen väcker mig med: Wiewiewie, Hon är en underbar vän och ett underbart marsvin. Som vi säger; It does'nt matter if you are black or white..
Bidrag nr 2 - Yoda
"När jag vill ha mat sjunger jag, högt faller jag in i vackra toner som får maten att landa i min bur. När jag är trött vaggar jag in i min extra stora teddy mysrulle. För det mesta drömmer jag om gräs när sömnen för mig bort i mysrullens mörka vrå. Jag drömmer att jag stadigt travar fram på gröna ängar, fångar morötter med metspö, & hoppar fram km långt över byggden för att fånga flygande broccoli kvastar… När jag vaknar gäspar jag så stort att mina tänder skrämmer en och annan blomfluga. Jag sträcker på mig för att sedan vandra bort till en ljuvlig frukost. Matte säger att jag är vis, en klok herre som vet att ta livet med ro. Som känner till hemliga marsvinssånger om livets stillsammare mak."
- Yoda
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

**Bidrag nummer 5 - Tindra
**
Det här är Tindra och hon är 4 månader. Hon är nog det snällaste,gosigaste och det mest nyfikna marsvin jag har träffat. Hon älskar att vara ute och springa på golvet med sina marsvinskompisar. Hon försöker alltid att skrika högst när det serveras mat, men hon kan inte skrika lika högt som sina marsvinskompisar för hon har det där gulliga marsvinsbebis-skriket som inte är lika högt som vuxna marsvins skrik är. Hon är från djuraffären och är ett virvelmarsvin. Jag skaffade henne när hon var 7 veckor och inte ens då så var hon rädd fast det var första gången jag höll i henne.
/ Stephanie-D
Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus
Bidrag nr 6 - Cofy
Här ser ni en härlig liten gris med mycket livs glädje. Cofy är 4 år och försöker få med dom lite äldre marsvinen på allt möjligt. Är den som är i täten på upptäcks färder;). Älskar att vara i centrum. Att gå fritt eller i stor hage är nog det bästa hon vet. Man riktigt ser hur lycklig hon blir. Ja en riktig gullegris
.

Bidrag nr 7 - Pysen
Detta är mitt underbara marsvin Pysen, eller Pysil som jag kallar honom till vardags. Han är väldigt sprallig av sig och älskar att vara ute och springa på golvet.
Han tycker också mycket om att hoppa, eller så är det godsakerna han får efteråt han tycker mkt om x)
Pysil är en blandning mellan virvel marsvin och långhårigt marsvin. Eftersom jag tycker marsvin är gulligare med lite kortare päls så brukar jag klippa honom vilket inte är så uppskattande. Men det räcker att han har en marsvinskompis i närheten så sitter han stilla.

**Bidrag nr 8 - Muffin
**
hej allihopa! jag heter muffin(kung över muffinlandet)jag är snart 3 år o det bäästa jag vet är såklart MAT jag älskar allt från det minsta riskornet till det största salladsblad
nu ska jag berätta lite om vad jag tycker om de så kallade människorna(enligt min teori kan de vara utomjordingar):de är ju lite galna jag kan inte förstå mig på de som ett exempel på min matte:hon verkar inte fatta att jag SKA ha mat minst en gång i halvtimmen eller de där konstiga dagarna där de lägger ett stort grönt träd i vardagsrummet som de sen lägger röda bollar o glitter på….konstigt….alldeles för konstigt….jag börjar tro att det kan vara nån helig ritual till utomjordingarna…men de där träd-dagarna är inte helt dumma för man får mycket god mat och kel.men som sagt människor är konstiga…
nu lite om mig:som ni alla redan vet är jag en kung jag har faktist en betjänt som heter kurre(ett annat marsvin i mitt rikedom)han e narr oxå.jag är det gulligaste marsvin som ni kan tänka er jag menar jag har ju alla egenskaper som t.e.x:gullig,kelig,underbar,smart,rolig,snäll,glad,tjock o rund och såklart lojal.så det är bara på att rösta på mig:) men nu måste jag sluta måste tigga mat av matte;)
mvh/hkhm (hans kungliga höghet muffin)

Bidrag nummer 9 - Julgrisen
Julgrisen som Juligrisen?
Trots sitt decemberanknytna namn är Julgrisen ett året-runt-marsvin. Han hänger med på alla äventyr han inbjuds till och dessutom ett stort antal som han helt hittar på själv. Han är ett oerhört driftigt litet marsvin som är full av energi och egna idéer.
Förutom att vara påhittig och söt som en jordgubbe är han ren glädje. Jag är så lycklig över att ödet ledde oss samman så att vi har kunnat spendera de senaste fem åren tillsammans.
Julgrisen som Juligrisen!
Envishet och drömmar

**Bidrag nummer 10 - Kaj
**
Mitt bidrag för denna månad är absolut det underbaraste marsvinet som någonsin satt sina tassar på denna jord, enligt mig alltså ;)
Kaj blir 6 i augusti men är fortfarande pigg som bara den!
Han älskar att få springa i gräset och att sitta och mumsa på gräs en härlig sommardag är nog bland det bästa han vet!
Han brukar oftast gå lös på gräsmattan, under uppsyn givetvist men han springer aldrig iväg och många som har träffat honom har sagt att han är väldigt speciell.
För det är han också, han älskar även att skutta över små hinder!
Bilden är när Kaj (är så envis att han ska ta maskrosbladet) så han ställer sig på Cordelijas rumpa.
Haha han är föör söt :')<3
Det finns myycket mer att säga om honom men jag nöjer mig såhär, så jag hoppas ni röstar på Kaj! :D<3
Nu 6 dagar kvar tills sista datum för att skicka in bidrag! ;) Lite fler än såhär måste det väl finnas…?
Mvh Felicia
Bidrag nummer 11 - Sophie
Jo minsan, jag vill tävla med min lilla powerpuff pingla sophie,som är 4 månader vad jag räknat ut. Hon äter och leker hela dagarna, och pratar och pratar och pratar, det är ju aldrig tyst ;), världens mysigaste marsvin, men sitter gärna inte still i knät mera än 5-30 minuter. Och hon är gärna ute på gräsmattan och hoppar runt i uteburen speciellt på eftermidagar.
Bidrag nr 12 - Selda
Selda är en tjej som i år blir sex vad vi tror. Hon har haft tre ägare innan så vi vet inte riktigt men ska ta och kolla upp det snart.
Hon är väldigt människosocial och kommer fram när man pratar med dom, nosar och pratar massor och högljutt tillbaka. :) Hon har mycket att säga till om även om hon är så gammal och dom andra marsvinen får akta sig lite när hon blir sur. Även om hon är lägst i rang.
Vi vet inte riktigt var hon kommer ifrån men att hon kommer ifrån djuraffär är nästan säkert och hon bodde ensam dom första 4-5 åren. Men här har hon kommit för att stanna! Nu låter jag bilden tala för henne och henner hypersöta öron :)
**Bidrag nummer 13 - DeeDee
**
Hej
Jag heter DeeDee och är fyra månader gammal! På bilden ser ni mig sitta i mitt uppochned vända hus ! Det är min specialitet, att "möblera" om i min bur. Jag är en riktigt busig kille som gillar att springa runt i matte- och husses säng och slå en drill ibland på deras kuddar 
Jag älskar när de prasslar med hö-påsen eller när de skakar på min matskål så att pelletsen låter sådär gott som det gör
Då brukar jag göra massa popcorn skutt!
Jag är också riktigt duktig på att rymma från min rasthage och lägga mig under soffan där jag vet att de inte kan få tag på mig. Men efter en stund kommer jag fram, för man kan ju inte sitta där utan mat hur länge som helst 
Jag har precis lärt mig att använda toaletten! Jag har kommit på att man kan sitta i den och äta samtidigt 
Idag är sista chansen att skicka in bidrag! :)
Mvh Felicia
Låser tråden. Röstningen finns här.
Mvh Felicia