Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 7743 ggr
[Lynx76]
1

"mjölk" i ögat?

Lilla Sivan hade något vitt i ögat idag, rinnigt, som mjölk. Vad kan det vara? Vet att jag läst om det nånstans här men hittar inte tråden =(

FeliciaS
0

De brukar ju få sånt när de tvättar sig, kan det vara det du menar?
Annars så kanske hon har något skräp i ögat som skaver?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Tindrar
0

Finns många inlägg om detta:) Tror att det är en sorts vätska som kommer ur ögat när dom tvättar sig för att göra rent, för så blir det iallafall på mina grisar (och många andras vad jag har hört). Så inget farligt antagligen, ifall det har en rinnig konstistens som är lite grumligt vit.

[Lynx76]
0

#2 jo som jag skrev så är jag medveten om att det finns fler inlägg men hittade dem inte,

tack för svaren!

petronellaa
0

Mina små marsvin brukar också väldigt ofta få "mjölk" i ögonen när dom tvättar sig,senkommer en liten nysning ibland efter dom tvättat sig !

[Driva]
0

Har sett de på mitt marsvin! Ser ut som vita droppar, men de har jag torkat bort och eftersom de inte är kladdigt har jag tänkt att de nog inte är farligt.

Kul att få veta vad de var :)

fiffiluren
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min gamla hane får det ibland, har inte sett det på någon av de andra. En av mina kompisar hade marsvin när hon var liten och hon sa att båda dog knall och fall, först blev de vita i ögonen och sen dog dom, lite vag förklaring, dessutom var hon inte så gammal när det hände så hur sant det är kan jag inte säga.

Så naturligtvis blev jag rädd nar jag såg det på bamboo (Bamboocha) första gången, men han har inte blivit dålig pga det. Skönt å veta att det är normalt.

slänger upp en blid på mina pojkar, det är bamboo till vänster, bilden är tagen julen 07 så det är ett tag sen, dvs klimpen till höger är lite större nu (1300g!) Har ingen nytagen bild på honom men jag kan ordna en.

petronellaa
0

#6 åhh vilka härliga färger dom hade!

Arcticas
0

# 6 Riktigt sjuka marsvin har ofta rinninga ögon. Men det är inte det första tecknet när de är sjuka utan snarare ett av de sista och de ser verkligen sjuka ut.

Mina marsvin brukar få vit vätska från ögonen då jag badar dem. Vet inte om det beror på att de blir lite stressade av badet.