Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 3515 ggr
fiffiluren
0

Röd dalmatin teddy

Finns det någon där ute som har bilder på röd dalmatin teddy? Finns det alls en gång. Skulle gärna vilja se hur en sådan ser ut. Rex funkar också.

Eller dalmatinerteckande teddymarsvin överhuvudtaget, har aldrig sett något.

Sandra-B
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är kanske golden dalmatiner du menar?
Helt korrekt tecknade (om man ser till rasstandarden för släthår) tror jag är svårt att hitta i Sverige, utomlands (där de färgavlar) är det möjligt att det finns.

Jag kan bidra med några bilder på black dalmatiner teddysar.

Först ut Sweet Dream's Midnight Queen "Asta" som nyfödd.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Sandra-B
0

Sen har vi en bild på Asta cirka 2 år.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

Sen har jag en bild på Astas dotter, Sweet Dream's Dark Princess Naamah "Naamah" som nyfödd.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

Naamah 6,5 vecka.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

Sen Naamah vid ungefär ett års ålder.

**SMF 237 Sweet Dream's 

YlvaW
0

Här är en av mina rexar, lilla Thorhildur. Är ju inte perfekt tecknad heller förstås.

fiffiluren
0

Guuu va fina dom är allihop, har blivit lite sugen på dalmatiner nu, han dock marsvinsstopp för tillfället så det får bli om nåt år.

#1 Det kan vara möjligt att det är golden jag menar, är inte så inlärd i vad färgerna heter.

Så dom är ovanliga i Sverige i dagsläget? Har funderat på att eventuellt bli marsvinsuppfödare nån gång i framtiden om intresset finns kvar, det kan ju vara något att sikta mot, att få in fler dalmatinerteddy till Sverige.

Cavia
0

#7 Att ha i åtanke om du vill satsa på att få fram dalmatierfärgade teddysar, är ju att samma regler gäller för dom dalmatinerna som med nonself dalmatiner…att det enligt djurskyddslagen inte är tillåtet att para två st dalmatinerfärgade marsvin, oavsett ras!

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Sandra-B
0

Ja, rätttecknade dalmatinersträvhår är inte vanligt alls i Sverige, tror inte att det är så vanligt utomlands heller, men om man säger feltecknade är väl si sådär vanligt/ovanligt. Bland teddy är (feltecknade) roan iaf rätt så vanligt. Anledningen till at de inte är vältecknade (som släthåren) är ju att strävhåren inte färgavlas.

**SMF 237 Sweet Dream's 

fiffiluren
0

#8 jo, jag vet att man inte får göra det. Men kommer väl att läsa lite mer genetik innan jag skulle börja med någon avel iaf.

#9 att strävhårin inte färgavlas är ju en jättebra grund, då har man ju förhoppningsvis satsat mer på temperament än på färg.

Jag kommer inte att avla stenhårt för att bara få fram dalmatiner, utan mer som en kul grej, inportera nån eller ett par individer och arbeta vidare utifrån dom. Temperamentet kommer alltid i första hand i mina ögon så ni behöver inte oroa er för att jag skulle avla bara för avlandets skull :)

[starlights]
0

#10 Fast bara för att strävhåren inte färgavlas betyder ju inte det att de endast avlas efter deras temperament. På strävhåren avlar man istället på att deras päls ska vara sträv och tät.:)

Sandra-B
0

Nja, att säga att teddyn är avlad mer på temperament än exempelvis en self för att selfen är färgavlad och inte teddyn är inte rätt.

Teddy är en pälsras där man avlar efter hur pälsen är. Teddyn ska vara sträv, tät och ha en bra pälsriktning (stå ut från kroppen/ligga fram mot huvudet), selfen exempelvis ska ha bra färg etc, en crested ska ha bra färg och bra crest etc.

Jag tror att alla raser satsar ungefär lika mycket (/lite?) på temperaments avel men att det däremot kan variera mellan uppfödarna inom rasen.

Jag skulle exempelvis aldrig avla på ett djur som inte har ett temperament som tilltalar mig då jag inte tycker att det gynnar rasen. När man lånar hanar kan det dock vara svårt att vara helt säker på hur djuret man lånat egentligen är.

Jag satsar mest på teddy och under de 12 år jag har haft marsvin (haft teddy hela tiden, dock inte uppfödning) har det varit få teddysar som jag träffat på som haft "fel" temperament enligt mig. Jag har dock själv haft två stycken, en inköpt hona (som jag först tänkte använda i min avel men avstod pga temperamentet på henne) samt en egenuppfödd hane som var jättesvår att ha med andra hanar, jag använde inte honom heller i min avel.

**SMF 237 Sweet Dream's 

fiffiluren
0

#11,12 som jag sa så har man förhoppningsvis satsat mer på temperamentet då färgen kommit i andra hand, jag visste att det lät osannorlikt men kom inte ens å tänka på pälsen.

Båda mina pojkar ser lite halvknasiga ut i pälsen, den äldre har lite tunnare päls och den yngre har en väldigt platt päls - dock tät. Den äldre av dom är den absolut bästa temperamentsmässigt, supersnäll och bråkar inte med andra marsvin om han inte blir bokstavligen anfallen. Den yngre är dock lite sämre i temperamentet, lite för mycket testosteron i den mannen.

Puff04
0

Jag har en teddy:) Fast inte röd dalmatin…

Denna kommentar har tagits bort.