Magont& Blod när han kissar
Hej! Jag har ett marsvin som heter Puff som fyllde 5 år första april. Han har inte haft liknande sjukdomar förut. Det började för 2 dagar sedan när jag såg han kissa blod och kvida/tjuta när kan kissa. På Torsadagen börja det och jag ringde på Fredagen till vetrinären för att han kissade blod på fredan också. De sa att de kan vara urinvägsinflamation för symtomen var ganska tydliga. Vi skulle ta honom till vetrinären den dagen när mamma åkte hem för att hämta mig och puff. Fast bron hade kollapsat (vi bor på en ö), så det var jääätttelång kö. Mamma ringde till vetrinären och sa att vi måste avboka för vi kommer inte hinna komma fram. Han sa att mamma kunde åka och hämta medicin utan mig och puff för han var ganska säker. Ja, mamma hämtade medicin och vi gav honom antibiotika och någon annan medicin. Efter en stund i buren så skulle han kissa och han kvider och blåser upp magen och jag vet inte riktigt om det kommer så mycket. Han bajsar inte så mycket heller. ´Får han ont i magen av medicinen? Det är lördag nu. Vi har givit honom medicinen och han gör samma sak. Han är inte så jättepigg och han äter inte så jättemycket heller. Han ryggar och nästan försöker klämma ut bajset. Är det förstoppning? Bajset är lite ljusbrunt inte så löst direkt. Gud vad jag skulle vara tacksam för svar!!!:D Det är helg.. och ingen vetrinär öppen.
Kvid och spänd mage när de kissar samt blod i urinen kan antingen betyda uronvägsinfektion eller urinsten. Infektion botas lätt med antibiotika, stenar är betydligt värre och kräver operation.
Vad heter medicinerna som ni ger? Marsvin är väldigt känsliga och tål bara vissa typer av antibiotika.
Bactrim & Fibreplex heter medicinerna.
Tråkigt med en liten pig som inte mår bra. Helt nyligen fanns det en tråd här som hette Kålan kissar blod om en marsvinsflicka med trolig urinsten. Tyvärr slutade Kålans historia sorgligt nog med avlivning, men du kanske ändå kan få tips där?
Hoppas det ordnar sej för er!
Ja. jag har läst det inlägget:( Stackars Kålan! Men jag tänker höra av mig till vetrinär på Måndag, jag har tagit bort saltsten och pellets. Vilka grönsaker tror du är bäst att ge honom? Han har mycket hö också men inte ätit speciellt mycket av det.
Ser inte blod nu när han kissar, han kissar inte mycket har inte hittat något.
Ja, saltsten är inte bra. De är inte klokt att djuraffärerna säljer dem! Grönsaker… Ge honom kål, vitkål, spetskål, morot, paprika, broccoli, blomkål. Gräs såklart, Kirskål, kvistar av fruktträd att gnaga på. Var försiktig med äpple och persilja som kan innehålla oxalsyra, vilket bidrar till risk för sten. Va noga med att ge honom friskt vatten varje dag.
Tack! Han bajsar & kissar nu, det svider men han verkar må bättre. Jag har gett honom grönsaker med mycket c-vitamin. Tomat är det jättelite kalcium och ganska mycket c vitamin så de gav jag honom med några droppar c-vitamin vätska på. Ska ge honom liiiite sallad för han är lite hård i magen. Ska unvika kalcium som brocolli och sånt så jag håller mig till hö, friskt vatten.
Ja, jag bor på en ö:) Jättefin! Den vetrinär som ligger närmast är stängd, det är ju sveriges nationaldag + helg.
Jag avråder dig från att ha salt-/mineralsten i buren, den är inte bra.
Hoppas han blir bra! :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Nu idag mår Puff betydligt bättre:D! Han har inte tjutit en ända gång när han har kissat och han kissar inte blod längre. Han äter hö samt någon grönsak jag ger honom. Hsn har inte saltsten eller pellets i buren för det är det mycket kalcium i. Han är piggare och rör på sig. Jag fortätter med medicinerna i några dagar till som vetrinären sagt. Jag tror att det är urinvägsinfektion. Det verkar så iallafall. Men jag oroar mig lite för han har en liten knöl på urinblåsan, eller lite ovanför.. Kan det vara en urinsten?? Tacksam för svar!
#12 Vad skönt! :)
Känns det som om knölen liksom sitter i blåsan eller innanför huden?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Va bra att dte är bättre=). Men det är nog bäst du går till veterinären för det med knölen låter inte så bra:(. Mitt ena marsvin kissade blod för typ 2 år sen då ringde vi vet. Dom så då att hon inte hade långt kvar. Och det var som sagt två år sen. Men ring och fråga om du får en tid till oss veterinären….
Jag hade problem med min ena gris, han blev förkyld i januari och fick bactrim, förkylningen återkom senare då fick han Bactrim igen, vilket kan vara orsaken till att han kissade blod, som behandlades med annan antibiotika Baytril. Han blev kollad med röntgen för att konstatera att det inte var urinsten. Han blev bra, men blev förkyld och fick lunginflammation två gånger, första gången klarade han sig, andra gången orkade han inte.
Tror oavsett symtom är det bra att kolla sin gris när de är över 4-5 år, precis som vi, är gamla marsvin mycket mer känsliga för infektioner av olika slag.
Jag har hört att osötad tranbärssaft fungerar i förebyggande syfte både vad gäller urinvägsinfektioner (vilket gäller för människan också) och urinsten. Tranbärssaften innehåller ämnen som gör att bakterier och salt eller vad det nu är som orsakar urinsten, inte fastnar lika lätt på urinröret.
Tycker du ska kolla den där knölen hos vet iaf.
Lycka till!
Tack så jättemycket! Han verkar må jättebra nu! Knölen syns knappt. Han har börjat tjuta lite efter mat/grönsaker vilket är ett bra tecken för han har god aptit. Hans urin luktar inte starkt längre som det kan göra när de har urinvägsinfektion, han kissar inge blod heller, Han tjuter inte när han kissar och så "kissar han inte på sig" längre som också var ett symtom till urinvägsinfektion. Han blir bättre och bättre för varje dag så jag hoppas att han blir helt frisk till slut:D.
Ja, nu är han helt frisk:D Det var inget speciellt med den knölen den bara var där.. typ som ett födelsemärke sa vetrinären:) Han är helt frisk nu och mår jättebra:D!! Jag vill tacka alla som har hjälpt mig med tips och råd! Puff tackar också<333
MVH// Sara och Puff
PS: Det finns en bild på honom här i trädgården som jag tog när han blev helt frisk igen! Kram<3

Underbar bild samt underbart att han åter är frisk.
Marsvin 4-ever
.