Hjälp oss att förbättra sajten!
Vi administratörer håller på för fullt att utvecka nya regler för sajten eftersom de regler vi har i dagsläget beviserligen inte räcker.
Detta är inte tänkt att vara en tråd där folk ska hängas ut och krav på avstägningar etc skrivs utan helt enkelt en tråd där ni medlemmar kan skriva vilka förslag ni har för nya regler och hur ni tycker att sajten ska bli bättre (OBS! inga uthägningar!).
Skriv gärna vad ni tycker och hjälp oss att skapa den sajt där alla som är seriöst intresserade av marsvin kan träffas för att umgås och byta erfarenheter med varandra!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Jag tycker en regel om att respektera varandras åsikter samt att man ska tänka på att man inte alltid har rätt..

Det är just därför vi ska ha nya regler, så att det ska bli lättare att se vad som inte är tillåtet och på så vis lättare att följa.
**SMF 237 Sweet Dream's
OK, Tror dock det kan bli svårt!. Kanske en regel på att man inte ska hacka på varandra. Och att man inte ska behöva försvara sig och sina åsikter. Och att man inte ska förstora upp små saker så dom tillslut blir stora!. Jag kan känna att det inte är några regler utan sunt förnuft. Lixom hur svårt kan det vara. Sen tycker jag att det är självklart att det är ens egen åsikt när det är en själv som skriver den. Man ska inte behöva skriva hela tiden tycker jag, Min åsikt är,. Är så självklart. Om det är fakta skriver man väl. Fakta:. Där förstår jag faktiskt inte problemet…
Jag har väl redan sagt vad jag tycker. Jag tror faktiskt att hårdare tag och avstängningar är den enda lösningen. Jämför med zoonen, där är det benhårt. Man får tillsägelser om man är otrevlig och gör man det igen så åker man ut.
Är man inte tillräckligt mogen för att kunna se sina egna brister och rätta sig efter andra för att inte sprida dålig stämning och tjafs, då har man inget på internetforum att göra.

Håller med dig, Ida totalt i frågan!
Inlägget redigerat av Medarbetare.
Tycker man ska tänka sig för lite. Sen har "folk" mycket svårt att acceptera "folk" som inte riktigt har samma,Ja åsikter som än själv. Synd. Är där problemet ligger!.
Inlägget redigerat av Medarbetare.
Nu passar det bra att ta upp det här också.
Jo, Det här med att Medarbetare "redigerar" tar bort kommentarer. Det gillar jag inte!. Man ska stå för det man skriver. Och det ska inte behövas tas bort. Sen tas ju det bort som inte är något fel på eller hur man ska säga. Förstår att det är för att förhindra bråk. Men ja känns onödigt och fel i vissa fall!..

Får man inte ha egna åsikter?

Att vi Medarbetare redigerar/tar bort inlägg kan bero på några olika anledningar.
Bland annat att inläggen är otrevliga, skapar bråk/tjafs/tråkig stämning, är fullständigt onödiga vad gäller TS och fortsatt diskusion i ämnet etc.
Det är bra att man står för vad man skriver, det ska man absolut göra.
När man blir medlem på iFokus godkänner man att sajten publicerar inläggen man skriver men också att de tas bort och/eller redigeras.
**SMF 237 Sweet Dream's

#9 & 10
Det är just sådana kommentarer som ni gjorde i denna tråd (som jag redigerade) som bidrar till den extremt dåliga stämningen vi för tillfället har på mif.
**SMF 237 Sweet Dream's
Men det är väl bättre då att man får en förklaring till varför?. Tycker det bara är så irriterade. Man hinner ju ändå se vad den andra skrivit. Och bli lite små arg och svara. Då vill man ju lixom ha ett svar och inte ha det ogjort. Sen i några fall så tycker jag att kommentarer tagits bort i onödan. Man måste ju få disskutera. Visst att inlägget inte skriker jag älskar dig;). Men det skriker inte heller jag hatar dig rakt ut. Utan lite diskret med en åsikt är väl ok. Det är ju olika vad man ser som otrevligt och så. Men om det inte skriker otrevligt om du förstår. Så är det att disskutera tycker jag!.Man kan ju inte tvinga folk att vara trevliga mot varandra genom att ta bort kommentarer. Tyvärr.

Då får man ta det via PM med den personen man vill ha svar av, vi vill inte ha bråk/tjafs/tråkig stämning i forumet.
Jag håller dock med dig om att vissa inlägg som blivit borttagna inte borde blivit det och tvärtom, de som borde bli borttagna inte blivit det.
Att vara otrevlig på forumet är inte okej, är man det tas inlägget bort/redigeras.
Men får självklart diskutera men det får inte var aotrevligt, man behöver inte dela samma åsikt men man ska respektera att man är oense.
**SMF 237 Sweet Dream's
#13 Jag förstår. Men tycker det är lite dumt!.
En sak som garanterat skulle fungera här. Eftersom om dom flesta stör sig på att samma person skriver mer än en gång i en tråd. Och kämpar lite för sin åsik. Så skulle en regel kunna vara att man bara fick skriva en gång i en tråd. Bara vad man tyckte eller vad TS frågade om. Blir ju ingen disskution då. Men ni verkar inte vilja diskutera. *Bevisligen*.

Jag håller med Ida.
Tycker det ska ex. vara: Om man inte kan sköta sig första gången kan man få en varning, nästa gång så blir an avstängd i typ 2v och efter de 2v så får man komma tillbaka om man får en varning till så för man inte koma tillbaka. Sen om man har 1 varning och inte får något på ett år så försvinner varningen.
För även om detta är ett forum där an ska få disskutera så behöver man inte vara otrevlig mot alla. Om man kan det kan man ju respektera den andras åsikt även om man har en annan.
#15 Så är det ungefär nu ju;)!. Tror dock det är svårt för Medarbetare att veta när varning ska ges ut. Verkar så!.

Om man är missnöjd är det som med allt annat då får man själv hjälpa till/jobba för det å osv osv.Dom som jobbar här å på andra ställen likande dessa gör det ofta idellt och gör ett jättebra jobb.Det går inte att vara rättvis mot allt å alla precis som i verkliga livet.
Jag tycker ni kämpar på jättebra på detta forum.
Är dåligt dock på ideer kring detta ämne.
Kram på er!
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Håller med Ida, dijete och emelie. Jag tycker bustrolls förslag va bra.
De är lätt att inse att de inte är nån enkel uppgift att vara värd & Medarbetare här & allt är ju en fråga om bedömning. Jag tycker att ni gör ett toppenjobb, men är alldeles för snälla.
Men man kan inte stänga av folk som inte bryter mot några regler. Utan bara har en annan åsikt. Dock så kan man stänga av dom som hoppar på en person upprepade gånger. Eller åtminstonde ge en varning!.(tycker jag) Jag tycker också att det här inte är hela världen. Lixom herregud. Ett forum för marsvin. Man behöver inte förstora upp små saker. Är så hemskt onödigt tycker jag!. Fast det är ju viktigt att folk tycker det är trevligt att gå in här. Det tycker inte jag att det är!.(oftast) Av förstårlig orsak;)!.
Och då kanske ni sitter och tänker. Varför är du här då?. Jo jag vill disskutera marsvin. Och kämpa för att ge marsvin ett bättre liv. Hade hoppas på att få kontakt med folk med samma intresse för marsvin.Trodde att marsvins ägare var trevliga. Tänkte lite fel… Enkelt men sant!.
Kanske krav om källhänvisningar vid påstådda fakta. Då ett av ett forums funktioner är kunskapsutbyte medlemmarna emellan. Förtydligande av vad inlägg baseras på; egen erfarenhet, fakta eller spekulation. Alltså att detta måste framgå på något vis.
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Det är ungefär så vår tanke är att det ska vara.
Det stämmer, vi är inte riktigt överens om hur det ska gå till men vi jobbar på det.
Tack:-)
Det är inte lätt alla gånger.
Ja, vi har nog varit det, men det kommer med största sannolikhet att ändras nu.
Tack:-)
Det är slut med att vara snälla nu;-P
Nä, inte riktigt men vi ska verkligen försöka att se till att reglerna efterföljs på ett effektivare sätt än i dagsläget, vi jobbar med att sätta upp riktlinjer för hur vi ska agera, förhoppningvis kommer det att fungera bättre.
Rent principiellt så kan vi (eller rättare sagt sajtvärden) faktiskt stänga av precis vem hon vill och av vilken orsak som helst, det behöver inte vara regelbrott, det kan vara en personlig åsikt om en person. Dock så är inte sajtvärden inne på marsvin på det viset men jag vet andra sajter i nätverket där det förekommer. Att vara medlem och välkommen på en ifokussajt är ingen rättighet.
Vi har dock bestämt att på mif så är alla värda en chans, även om personen i fråga betett sig illa på en annan av ifokussajter, vilket på många andra inte är en självklarhet.
**SMF 237 Sweet Dream's

Mycket bra förslag tycker jag.
**SMF 237 Sweet Dream's
Kan inte göra annat än instämma med #5.
Det har ju absolut bevisats - flera gånger om - att de enkla tillsägelserna inte har funkat här på sajten. Den dåliga stämningen ligger ju i, trots det.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Nu har jag lagt ut en artikel med nya sajtregler (ligger på startsidan) som vi Medarbetare har kommit överens om.
Jag ber er alla att läsa genom den och ta till er vad som står i den (är medveten om att den är gansak lång) och försöka följa reglerna.
Vi Medarbetare ska också försöka att bli striktare i att se till att reglerna efterföljs och vidta lämpliga åtgärder om de inte följs.
**SMF 237 Sweet Dream's

#25 Sandra, i regeln där det står stora bokstäver uppfattas som skrik, om man vill ha uppmärksamhet utan att använda stora bokstäver kan man använda bred text. Man kan skriva det med bred text istället..

Varför gör du understreck under varje "Jag tycker, Tycker jag"?
#26 Det håller jag med om. :)

Ja? Förstår inte riktigt vad du menar.
Personangrepp är inte tillåtet.
Jag tror att det beror på att några personer påpekat för Moa att de tycker att hon ska skriva "jag tycker", "min åsikt är" etc och inte "det är" och att hon därför understryker att hon gör det nu.
Kan dock ha fel.
**SMF 237 Sweet Dream's

#31 Istället för Stora bokstäver så kan man använda bredtext istället. För man skriver oftast stor text i inlägg om man vill ha uppmärksamhet om det är viktigt,mm..
Men om man skriver såhär: HJÄLP!,så kan man skriva såhär: Hjälp!, för bred text drar till sig samma uppmärksamhet men inte på samma negativa sätt.

Okej, nu är jag med på hur du menar:-)
**SMF 237 Sweet Dream's

#33 Goodie ;)
#28 "Folk" tjatar ju konstant om det. Tillslut orkar man inte. Skriv: jag tycker, min åsikt är. Annars tror folk att det är fakta. Märkligt tycker jag. Men jag orkar inte höra tjatet längre. Så jag ska vara extremt övertydlig nu. Så ni vet att det är min åsikt och mina tankar och inte någon annans åsikter jag skriver.
#27 Jo det har jag fått skrivet rakt ut i många lägen!. Så folk tycker det är ok. Och folk som skriver påhopp måste ju tycka det är ok. Annars är det dubbelmoral!.

"Dubbelmoral är när man gör sken av att följa en viss moral men i praktiken handlar i strid med den. Eller när man är inkonsekvent i sina handlingar och i vad man säger. Med detta menas att om en princip appliceras på vissa frågor, men en helt annan princip appliceras på samma frågor en annan gång, har man mer än en moralisk uppfattning. Orsaken till dubbelmoralen kan vara försök att sko sig, och kan därför uppfattas som hyckleri."
**SMF 237 Sweet Dream's
#35 Det är jättebra att du skriver att det är din åsikt, men du behöver inte överdriva med understrukning :P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag tycker att en del inlägg i den här tråden har en lite otrevlig ton.
#42 håller med!

Det är nu medarbetar kanske ska säga till, redigera inlägg, pm:a dom som varit ganska otrevliga för jag tycker det är en väldigt otrevlig ton i den här tråden och i måååånga andra trådar.
#42 #43 #44 Vilka inlägg är det ni syftar på?

#45 Tycker Moas inlägg #41 har en ganska otrevlig ton, och tror inte att diskussionen kommer "lugna" ner sig heller utan att det blir en ändlös disskussion, som bara kommer bilda en tråkig ton.
#46 Jag kan hålla med dig om att det är lite otrevligt och övertydligt, men samtidigt förstår jag varför diskussionen kommit upp.
Moa har gång på gång blivit uppmanad att skriva på ett visst sätt, men inga andra har uppmanats till det och inte ens de som uppmanat till det skriver på det sättet.
Är det så att man verkigen vill att folk ska skriva "Jag tycker….", "Jag tror…." eller "Jag anser….." när de skrivet ett inlägg, går det utmärkt att ge det som förslag i denna tråden. :)

#47 Vad då att inga andra har blivit uppmanade att skriva så, det stämmer väl inte alls. Dom som skrivit att man kan skriva så har väl inte alls riktat oss till Moa utan det har varit en uppmaning till alla, att man ska skriva "jag tycker" för att då är det mindre provocerande än att skriva att det är si eller så.
#48 Jag anser inte att det är riktat till alla i tråden när man vänder sig till hennes inlägg eller skriver hennes namn och säger åt att skriva på det viset.
Har jag missuppfattat det hela så ber jag om ursäkt, men det är i vilket fall som helst märkligt att de som uppmanat till det inte själva skriver så.

Jag har också uppfatatt det som att det är Moa som personligen fått tillsägelse att skriva på ett visst sätt.
Tycker verkligen att man kan prata om dubbelmoral när den som säger till skriver på exakt samma vis (inte jag tycker, jag tror, jag anser, min åsikt är etc )som den som blir tillsagd…
**SMF 237 Sweet Dream's

#50 Vem är det som har gjort så? Sagt att man ska skriva "jag tycker" och inte skriver så själv? Tycker ju själv att det var en allmän rekommendation att man ska skriva så, naturligtvis riktad även till Moa eftersom det var hon som skapade den otrevliga stämningen, men även till alla andra.

Jag vet inte vad jag ska skriva här nu…tycker bara att det räcker för länge sen å att det har gått för långt // kommit i från ämnet.. sandlådenivå…
kan man ta detta på allvar å ge tips.. å se till att det blir bättre eller ej?
å i såna fall hur gör man det?
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Jag vet inte heller, kanske har det kommit från ämnet, jag vet inte, men tråden handlade väl om att det skulle bli bättre regler för att det inte skulle bli en massa tjafs och dumma inlägg.
Om alla bara ignorerade det som de tycker är fel så skulle inga otrevliga diskutioner uppstå.
Att man bara ger sin synvikel på det hela och sen inte ältar och ältar i det tills det tillslut tar över tråden.
Håller med #52 att detta är sandlådenivå men kan även förstå att det är svårt att hålla forumet superseriöst när så många fortfarande är kvar i det stadiet :) Syftar inte på någon här utan tänker även på andra forum jag är medlem på som ofta spårar ur
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#54 Håller med.

Jag tänker inte nämna några namn.
Det var definitivt riktat till Moa och åtminstone jag uppfattade det som att det bara var riktat till henne eftersom de inlägg jag sett antingen varit adresserad (#nummer) eller till hennes namn, men det kan vara jag som missuppfattat det hela. Jag gör åtminstone på så vis när jag vill rikta mig till en speciell person att jag skriver antingen nummret på inlägget eller eventuellt deras namn (dock sällan).
Men att ignorera det man tycker är fel är ju näst intill omöjligt…
Om man bara ska få hålla med trådskaparen och inte säga ifrån om man tycker något är fel (exempelvis om någon funderar på att para sin 2 månader gamla hona, om någon funderar på att separera ungar på en vecka från mamman eller något annat) ska man inte säga ifrån då utan bara ignorera det menar du? Då kan man ju i princip lägga ner alla forum, åtminstone jag tycker att de är till för att man ska kunna diskutera samt byta erfarenheter etc med varandra. Men jag har kanske missuppfattat dig?
**SMF 237 Sweet Dream's
#56 Nej nej nej :)
Menade att man får säga vad man tycker men om någon verkligen säger motsatsen så behöver man ju inte hålla på att fortsätta tjata.
Som du säger om någon nu vill para sin för unga hona så får man ju säga att "nej det ska du inte för det är fel". Men kommer någon och säger, "jo gör det ju yngre desto bättre", så måste man ju så klart skriva en gång till och förklara varför man inte ska para en så ung hona.
Men om man märker att denne som har fel fortfarande skriver bara för skrivandets skulle så ska man vara den mogna av de två och nöja sig och inte hugga tillbaka.
Jag är för trött för att förklara bättre, det lät jättebra i mitt huvud när jag skrev det :P Jag hoppas ni förstår hur jag menar. Att självklart ska man säga till om det blir fel men när det är uppenbart att någon bara "jävlas" så ska man ju inte fortsätta att spä på för den.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jag är med:-)
Tyckte bara det lät konstigt i förra inlägget så jag kände mig tvungen att fråga om du verkligen tänkt det så som jag uppfattade det.
**SMF 237 Sweet Dream's

Ja nog har man länge efterlyst en bättre stämning.
Men tycker det ser mörkt ut, vilket är oerhört ledsamt.
Att lyssna till andras erfarenheter samt kunna erkänna för sig själv att man inte alla gånger har rätt anser jag är det bästa sättet att lära sig något samt kunna utvecklas.
Jag har lärt mig oerhört mycket på MIF och hoppas att även jag själv har kunnat tillföra en del till MIF av mina erfarenheter.
Man kan inte gå in på ett forum om man inte är öppen för diskussioner. Inlägg som är fullkomligt felaktiga måste ju påpekas och accepterar man inte det då har man ju tydligt inget intresse av att lära sig av andras erfarenheter.
Vad gör man då på ett forum?
Självfallet kan man undvika att kommentera vissa inlägg "för fridens skull" och bara låta det passera. Vad blir resultatet? Jo trådar där felaktiga saker skrivs, samt trådar där hälften av svaren är fullständigt onödiga upprepningar, för tyvär är det ju så att även om vissa svar trotts allt inte kommenteras så upprepas dom ändå i det oändliga.
Sådana trådar är iallafall inte jag intresserad av att läsa.
Marsvin 4-ever
.
Jag tycker som några andra att man ska få en varning och kan man inte sköta sig då så blir man avstängd.