Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1608 ggr
[Driva]
0

Irreterad hud

Har tre marsviin, varav ett långhårigt.
Ikväll badade jag de och då såg jag att hon mitt på ryggen (bakom "puckeln" om man säger så) så är hon, inte kal, men de nästan en kal fläck. Den är som sagt inte kal, utan de är bara tunnare hår.
Sen längre upp på "puckeln" så är de hår som vanligt, men pälsbotten var väldigt röd.
Tänkte jag skulle ta en bild när hon har torkat, så är de lättare att se.

Men vad kan de vara? Ringorm?
Eller är hon överkänslig mot underlaget? Har prövat ett nytt strö nu, al och hampaflis.
Eller är de för att de har fått tomat nu ett par dagar i rad (inte bara tomat, så klart).

/orolig matte

Creation
0

Tyvärr förstår jag inte vad du menar med "puckeln"? Tungan ute

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Driva]
0

Alltså marsvin har ju som en liten "puckel" bakom öronen, typ där nacken sitter, om du förstår vad jag menar.

Kan tillägga att jag inte haft kontakt med några andra marsvin, dock har jag inte haft muffin så länge. Hon kom till mig  i början av juni.

Aristarcos
0

Om det är mitt i pälsen så skulle jag kolla upp det, nu har ju humlans marsvin stängt för uppdatering annars skulle det vara bra att kolla sjukdommar & symptom där !  Hm finns det fler bra sidor med sjukdommar ?

[Driva]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De ser nertuggat ut. Om de är att de tuggar på varandra (misstänker att de är är Brownie som tuggar på henne i såna fall). Kan de vara tillsammans ändå, och kommer de sluta efter ett tag?

FeliciaS
0

I nacken menar du? Är huden irriterad eller har hon bara kortare päls där?

Jag tycker inte det ser konstigt ut alls, förutom att pälsen är kortare. Tror varken det är Ringorm eller känslighet mot vare sig tomat eller burunderlaget (det visar sig inte så). Kan mycket väl vara så att hennes burkompis tuggar på henne, det är helt ofarligt och de kan absolut vara tillsammans ändå :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Driva]
0

De ser bara nedtuggat, ut, alltså inget irriterat. Men det var irrterat igår när jag hade tvättat henne, fast inte där hon var nedtuggad, utan längre upp, men de såg bra ut idag, så de kanske bara var schampoot. Skönt att höra att e nog inte är något farligt :)

emelie92
0

Vad man kan se på bilden så ser det helt okej ut! Men det kan vara svårt att se på bild..

[Driva]
0

#8 De ser inte värre ut i verkligeheten, utan bilden är väldigt verklighetstrogen :)

marsvin2008
0

Så där har Ninni också börjat se ut. Misstänker att någon tuggat på hennes päls. Det är som"fläckar" på ryggen där det är kortare päls som att hon får nytt hår som inte hunnit växa eller har haft hår men som blivit avklippt/bitet

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Lyan
0

Hur gammal är hon? Kan vara tappad nacke, dvs ett långhår som fäller sin päls i nacken mellan ca 2-5 månaders ålder. Annars tycker jag det ser normalt ut, en liten fläck som det kommer ny päls på, de kan ha kivat lite eller om hon fastnat i något som luggat henne, då kan det bli lite rött också.

[Driva]
0

#11 jag köpte henne i början på juni, och då var hon ca 6 veckor. Så hon är runt 3½ månad.
Vad är tappad nacke? Är de att de fäller typ ungdjurspäls?

Lyan
0

#12 Ja, ungefär så är det. På långhår har man avlat bort babyfällningen men endel fäller iallafall, framför allt då i nacken, men jag har haft ett par som tappat hela framkärran, de kan se väldigt roliga ut innan det växer ut igen Tungan ute. Det räknas som ett pälsfel men är ingenting som djuren lider av, det är bara om man ska ställa dem i rasklass som det spelar roll.