Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 496 ggr
Tina
0

Ett till marsvin?

Vet inte om jag är i rätt kategori nu, men den verkade mest passande. Tungan ute

Jag har tre stycken marsvin hemma, alla är honor och under 1 år gamla (födda i december och mars).
Jag håller just nu på att göra en ny bur till dem av en bokhylla. Jag är väldigt sugen på att skaffa en till liten gris, nu när de kommer att få en stor bur.

Det jag undrar är om de kommer att acceptera det nya marsvinet, eller om det är bättre att vänta tills de är äldre? Jag har läst att det säkraste är att sammanföra en ung med en gammal…

Tacksam för svar Glad

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

godisgrisen
0

Det går säkert bra när det är honor de brukar funka bra i stor grupp.

Lyan
0

Mina har (nästan) aldrig gruffat när jag släppt ihop dem. Jag brukar bara släppa in den nya i flocken och efter ett par dagar är det som de aldrig varit ifrån varandra. De fall det har varit problem är när det har varit en extremt dominant hona som släppts ihop, men de har aldrig slagits till blodspillan.

Tindrar
0

Det beror på om alla dina nuvarande grisar är "fegisar" eller väldigt bossiga. Ifall dom vill ha en boss (alltså att ingen är ledare) så kan du skaffa en gris från blocket, omplaceringshem och dyl. som är äldre och brukar bestämma som gör att rangordningen redan är ordnad när den nya grisen kommer. Finns även en artikel om sammanföring här på mif, kolla runt lite bland artiklarna så hittar du den nog.