Lite väl mycket hane
Har två hanar hemma och den yngre av dom är lite väl överdominant, full av testosteron osv. Den andra är hur snäll och gulig som helst så ynglingen ger sig på honom, i mina ögon, helt utan anledning. Och de tjatrar och han juckar på honom, det här gör dom var och varannan dag. De kan inte bara hötta åt varandra som två vanliga marsvin utan de måste alltid ordna upp det med "våld". Mellan just de här två har det inte uppstått blod eller nåt, men de är fruktansvärt jobbiga att höra dom hela tiden.
Har läst tidigare här på mif att hanars betende inte förändras med kastrering, men han borde väl åtminstånde sluta jucka på kompisen? Det behovet tar man ju bort med kulorna? Eller? Skulle han bli mindre stökig om man kastrerade honom i framtiden eller är betendet för invant för att bli av med?
Han är just nu 1 år och 8 månader, och har varit så här i ungefär ett halvår.

Kastrering gör tyvärr ingen större skillnad, däremot brukar det lugna ner sig med åldern. 
ganska weird att det inte går att få marsvinshanar lugnare med kastrering när det funkar med typ ALLA andra djur (pälsdjur). Kan inte säga att jag hört om något förutom marsvin där det inte funkar på det sättet.
Ibland kan de faktiskt bli lite mindre haniga, men det är definitivt inget som man kan räkna med. Många kastrerade hanar fotsätter precis som innan.
En av de stora grossisterna hade ett tag som vana att kastrera många hanar redan när de var små. (Nej, vi vill nog inte veta hur de kastreringarna gick till…) Såna hanar har jag träffat ett par stycken och de var extremt ohaniga, såg varken ut eller betedde sig som hanar, och blev totalt bossade med i buren. Men då var de alltså kastrerade tidigt, tidigt…
För övrigt sitter en kastrerad kaninhane tillsammans med sin tjej här hemma just nu och han jagar henne som sjutton och försöker para sig, i perioder.
Jag tror tyvärr inte ditt problem skulle lösas med en kastrering. Beteendet tas inte bort iom. att man opererar bort testiklarna, utan bara hans förmåga att göra ungar. Visserligen har jag hört om ett par hanar som blivit lugnare, men det har helt klart varit mer ett undantag än en regel. Jag har själv kastrerat en hane, då jag köpte en hona och hane som bodde ihop. Han bodde med honor hela sitt liv och betedde sig precis som en okastrerad hane, tills han blev runt tre år - då blev han lugnare och försökte inte para honorna varje gång de brunstade.
Men det är en del andra faktorer som kan spela in i hur hanarna beteer sig mot varann, bl.a. hur stor bur de bor i (hur stort revir de har), hur mycket inredning de har som stimulerar till annat än att bara tänka på burkompisen osv.
Har också hört om något som kallas Munkpeppar, som man ska kunna ge till hanarna så de blir lugnare :) Finns äldre trådar om det här på marsvin.ifokus.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Förut har jag också sagt så att beteendet inte förändras med kastrering men nu säger jag faktiskt motsatsen, för jag har faktiskt sett det med egna ögon.
Min skola kastrerar alla sina marsvinshanar och endel av dom var riktigt haniga och efter kasteringen har alla blivit lugnare och går nu alla 5 tillsammans i en stooor bur med några honor utan problem. Dom har fortfarande lite han beteende kvar såsom att dom parar honorna när dom är brunstiga men inge slagsmål med varann eller nåt.
Min kastrerade hane är som en liten tjej :P Han parar ibland när dom brunstar men annars är han fjolligare än damerna haha :P
Så jag skulle faktiskt säga att endel hanar blir lite lugnare av det.

Min kastrerade hane är lugn. Har bara sett honom para sin hona en gång på två månader och då var hon troligtvis brunstig.
Även okastrerade hanar varierar ju väldigt mycket i temperament. Att de bara intresserar sig för en hona när de precis satts ihop och när hon brunstar är vanligt.

#7 Vad jag hört från förra ägaren var han väldigt "på" innan kasteringen. Vad jag kan märka är att han inte blir rädd på samma sätt som innan. Dessutom betydligt tamare och gillar kel mera!