Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 590 ggr
galejan2
0

Marsvin och kanin

Funderar på ett marsvin som kompis till vår dvärgvädur…är det ngn som har erfarenhet av detta?? Vi har en hane är det lättare med en marsvinshona då??

Alla tips är värdefulla ;-))

//Lotta

Sandra-B
0

För det första så måste marsvin hållas en grupp av minst två marsvin (det vill säga att marsvin måste hållas med en artfrände).

För det andra så kan marsvin och kaniner inte prata med varandra då de inte pratar samma språk (de förstår varandra inte) och således är det till ingen mening att stänga in två olika djurarter ihop.

För det tredje så kan kaninen ge marsvinet (marsvinen) allvarliga skador om den skulle sparka eller landa på marsvinet när den hoppar runt i buren.

För det fjärde kan kaninen även smita marsvinen med någon luftvägsbakterie (kommer inte ihåg namnet just nu men det har varit uppe här förr så om du söker kan det hända att du hittar det).

Det finns några Artiklar på sajten som jag tycker att du ska läsa. Bland annat Varför ska man inte ha marsvin ensamma?

Vad säger lagen om marsvin?

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Filosofia
0

Det är lag på att marsvin ska ha sällskap av en artfrände, dvs. av ett annat marsvin, eftersom de är flockdjur. En kanin duger alltså inte som sällskap, då de inte kan kommunicera med varandra, och kommunikationen i marsvinsflocken är superviktig. Dessutom finns det andra argument mot att ha kanin och marsvin tillsammans. Bl.a. kan kaninen skada marsvinet, de har inte samma näringsbehov, kaniner är naturliga bärare av en sorts luftvägsbakterie som kan ge marsvin lunginflammation etc.

Du kan läsa mer om detta i följande artikel:

Varför ska man inte ha marsvin ensamma?

Filosofia
0

#1 Du hann visst före, sandra. ;)

galejan2
0

Tack för snabba svar!

Det som "fascinerar" mig är att igår var vi på ett arrangemang med bl a ett känt naturbruksgymnasium där de visade upp olika sorters marsvin och där fick vi förslaget just som jag skrev att köpa ett marsvin som kompis till vår kanin! Det var en lärare som sa så!

Kan tillägga att kaninens kompis, vår älskade katt, dog för oss för 3 veckor sedan och de pratar ju inte heller samma språk  men har kompat i flera år som superkompisar och nu sörjer han!

Jag motsäger mig inte lagen på ngt vis som tur är så vill jag alltid kolla upp och lära mig innan barnen får som de vill……det är ju trots allt förälderns ansvar att alla mår bra både två å fyrbenta =)

Ha det!!

godisgrisen
0

Du har ju redan fått svar men… Jag har haft kanin och marsvin i samma bur under flera år. Jag kan säga att det verkade fungera rätt bra även om det ibland märktes att de inte förstod varandra. För ett halvår sedan dog kaninen och marsvinet fick flytta ihop men en marsvinskompis, en annan vuxen hane. Vad han levde upp! Jag hade alltid tyckt att Arthur var ett ganska tråkigt marsvin, förövrigt det enda av mina marsvin jag tyckt varit tråkig. Nu är han mycket mer aktiv och kontaktsökande. Han hade också problem med svullna infekterade tassar som jag fick pyssla med nästan dagligen och de behandlades av veterinär flera gånger under två års tid. Bara några veckor efter att hans kaninkompis dött var tassarna friska!

Intressant att katten och kaninen var kompisar! Här har den kombon inte fukat! Mina katter var jätteirriterade på kaninen som hela tiden ville leka med dem och jaga runt dem. Så jag har lovat mina katter att de ska slippa ny kanin…

idipidi
0

Du har fått jättebra svar, men det skadar väl inte att visa att det finns fler med samma åsikt. :)

Kanin och marsvin accepterar ofta varandra, men långt ifrån alltid. Många är t.ex. de kaninhanar som är ganska våldsamma mot marsvinen i sina försök att para dem.

Oavsett så är en kanin aldrig någonsin en ersättning för en marsvinskompis.

Vår kanin går mestadels lös och eftersom att marsvinen bor i öppna burar så hoppar hon även in där. De bryr sig dock löjligt lite om varandra. Kaninen, som är oerhört social mot oss människor, verkar tro att marsvinen är någon slags ointressant inredning…

sotlynx
0

Jag tycker det bästa du kan göra är att kastrera din ninus och sedan skaffa en fru åt honom! Då blir han lycklig!

FeliciaS
0

Håller med de ovanstående om att man inte ska ha marsvin och kanin ihop.

#4 Tycker det var mycket bra av dig att fråga innan, så du får veta hur det ligger till :) Det är verkligen fruktansvärt hur många av naturbruksskolorna har såpass lite kunskap om många av de smådjur som de lär ut saker om… Det här var långt ifrån det första exemplet jag hört om det.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

Jag tycker att du har fått bra svar. :-)
Personligen har jag haft en dålig upplevelse av att ha kanin och marsvin ihop. Det funkade till en början att ha honorna ihop, men en dag fick de nog av varandra och började fajtas om liv och död. Jag vill inte tänka på vad som hade kunnat hända den sommaren om vi hade kommit ut till uteburen senare.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Filosofia
0

Håller med Felicia om att det var jättebra att du frågade! Glad Tyvärr ser verkligheten ofta ut så att naturbruksgymnasierna och djuraffärerna (alltså de instanser man förväntar sig kunna något om djuren de har att göra med) besitter på tok för lite kunskap.

galejan2
0

Spännande att höra alla era erfarenheter!! Perfekt för en annan novis =)

Nu lutar det åt en kastrering för våran "Happy" och en fru =) men lillebror i familjen är såååå besviken, dom sa!!!!! Ja ni kan säkert tänka er hur det låter!

Så vem vet, två marsvin kanske det finns plats för oxå ;-))

Kan förövrigt berätta att vår fina katt tvättade Happy och pysslade med honom och Happy låg alltid likadant bredvid "E-Type" på golvet eller bjöd upp på ett rally….Happy är ute ur buren när vi är hemma och är med på det mesta =)

//Lotta