Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 3228 ggr
marsvin2008
0

Ninni ska paras del 2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag bestämt att Ninni ska sättas tillsammans med en hane i början av juli nu i år. Det blir samma hane som det var tänkt från första början!

Jag har pratat med ägaren och hon har inte hört någonting av hjärtfel varken på hanen eller honan som var Glorias föräldrar. Det finns fler ungar efter dessa föräldrar och alla lever så jag hade extra otur med Gloria.

Jag har googlat på blåsljud på hjärta och även pratat med en vet. Ett eventuellt medfött hjärtfel betyder inte automatiskt att det är ärfligt därav är det fortfarande samma snygge hane det gäller.

Så i början av Juli kommer vi hämta hanen och han och Ninni får gå i ena bokhylleburen och de andra honorna kvar i den andra. Jag kommer givetvis att stänga av tunneln så de inte har tillträde till den under tiden.

Fram till dess samlar jag så mkt info jag behöver för en smidig graviditet och eftervård. OM någonting tråkigt händer så kommer både mamman och eventuella ungar få bästa tänkbara vård oavsett pris!

Tips, råd och egna erfarenheter tas tacksamt emot och noters nogsamt.

Spekulationer om huruvida hanen eventuellt bär på en ärflig gen av hjärtfeleller inte undanbedes i den här tråden! Sådana kommentarer är direkt kränkande mot hanes ägare och mig! Det är ju trots allt inte någon som vet exakt VARFÖR Gloria dog!

Bilden nedan är den blivnade Pappan och Mamman. Ingen har tillåtelse att låna/använda, spara eller kopiera bilden! Tänk på Copyrighten

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Mari
0

Nämen vilka vackra grisar, jag tror då att det kommer bli ena riktiga skönheter som kommer ut senare :D

Jag har dock inget att hjälpa dig med detta då jag bara haft en kull och då kunde jag inte så mkt och inte nu heller för den delen.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Filosofia
0

Önskar dig lycka till med snyggingarna! :) Det kommer säkert att gå jättebra!

FeliciaS
0

Spännande :)

Min hona fick ju en kull på 6 bebisar för knappt tre veckor sedan. Det var andra marsvinskullen (den första planerade) som fötts hos mig på mina 9 marsvinsår. Det är helt underbart med marsvinsungar, men jag har ju inte haft turen helt på min (marsvinens) sida. En unge dog 3 dagar gammal och nu är en annan dålig. Självklart hade jag tänkt på hur jobbigt det faktiskt kan bli innan, men det här är absolut ingenting som jag skulle orkat med regelbundet. Men så kan det ju faktiskt gå utmärkt och helt problemfritt, men det känns så otroligt riskfullt - särskilt när man väl sitter i situationen. När det väl kändes att nu har allt ordnat sig, gick det bara helt utför. Hoppas i alla fall att allt kommer gå bra för Ninni.

Hur gammal är Ninni resp. hanen nu?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

marsvin2008
0

#1 Jag tror också att det blir snygga ungar om de blir några. Klas mamma Confetti´s Nina Nicole är ju dessutom också Apsnygg!

#3 Ninni blir 6 månader den 28 juli. Klas kommer jag inte ihåg just nu. Men vuxen är han iaf.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Aristarcos
0

åh vad kul, det kommer säkert att gå bra!

marsvin2008
0

#5 Tack!

Linnet
0

Roligt att det blir av. Det går ju oftast jättebra, även fast man hör att det är så mycket som kan gå fel osv. En enda gång har jag varit med om att en hona och alla ungar dött, men vi har haft många kullar, så det kommer säkert att gå bra. Roligast är det när man har turen att få se ungarna födas, vilket händer ibland, men oftast springer det bara omkring ett gäng ungar i buren, utan att man märkt nåt.

Ninni blir väl 7 månader den 28 juli.

marsvin2008
0

#7 Ja kan nästan se framför mig gammeltanterna som förtvivlat försöker undkomma massa småttingar. *skämtsamt sagt*

Jag försöker såklart vara optimist och tänka att allt går bra! Jag har ju dig nära att rådfråga och även Lomsen som jag köpte Ninni och Daga ifrån. =)

lomsen
0

#4 #3 Nej, Ninni blir 7 månader 28 juli, hon är uppfödd av mig! Född

28  dec -08! Om rätt ska vara rätt…

Lycka till igen det blir vrålsnygga barn!

Ska kolla så ingen "Confettis" är släkt med henne bakåt bara.

marsvin2008
0

#9 Ooops Jag skrev fel. såklart är det 7 månader och inte 6… men sex ligger närmare ordet kärlek så jag kanske tänkte för mkt på det. *fniss*

Väntar för att se om du hittar någon som är släkt. Hoppas inte! =)

FeliciaS
0

Då är det ju ingen fara att vänta med parningen, 7 månader är ju ingen ålder och hon är väl inte så jättestor ;)

Mvh Felicia

marsvin2008
0

#11 Parningen blir av i Juli! =)

marsvin2008
0

Dagens vikt på gogumman är: 728g

Creation
0

Förlåt, men jag förstår fortfarande inte varför du inte vill vänta tills hon blir lite större ;-) Det är väl under ett år som "riktlinjerna" är och helst över 800-900g.

Eller hon kanske inte blir mycket större? Hur stora är föräldrarna?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Linnet
0

#14 Hon ska paras i juli, så hon hinner nog bli lite större och en hona ska helst få sin första kull innan ett års ålder. Minst 700 gram vid första parning är vad jag hört, har parat mina honor vid ca 6 månader första gången och det har alltiod gått bra.

Det kanske är så att hon är ett marvin som inte blir så stor, men det hindrar ju inte att hon paras.

paronskrutten
0

7-8 månader skulle väl jag säga är bra att para en hona första gången. Hade dock en tjuvparning, hon fick sina ungar vid 6,5 månad om jag inte minns fel, det gick superbra, men det är inte något att rekommendera!

Helena

marsvin2008
0

#14 För att hon väger över 700g. För att jag vill para och att kullen föds medan jag är hemma själv så jag kan hålla koll på allt. Och för att jag får låna hanen då. =)

Linnet
0

#16 Vad då "det är inte nåt att rekommendera" varför då om jag får fråga. Om en hona sätts ihop med en hane vid ca 7 månaders ålder så föds ungarna kanske vid ca 9½ månaders ålder om hon blir parad direkt, viket inte alls är säkert, så det kan bli senare också. Jag förstår inte vad det skulle vara för fel med att para henne vid 7 månaders ålder. Min ena hona var dräktig när jag fick henne och fick en kull vid ca 4½ månaders ålder och hon fick två jättefina ungar och allt gick jättebra. Så jag förstår inte varför alla har en massa åsikter om att det skulle vara för tidigt att para en hona vid 7 månaders ålder, jag tycker det är en jättebra ålder för första parning.

paronskrutten
0

#18 Jag skrev att det inte är att rekommendera att para vid 4 månaders ålder?

Helena

Linnet
0

#19 Förlåt, jag läste nog ditt inlägg lite slarvigt, men då är vi av samma uppfattnig, att det är OK att hon parar Ninni som planerat.

paronskrutten
0

#20 Ja, jag sa ju att 7-8 månader var bra ålder? ^^

Helena

[Lynx76]
0

Tror det kommer gå jättebra, lycka till =)

FeliciaS
0

#17 Det är ju för Ninnis bästa som hon borde växa till sig lite till. Om hon väger ca 730 gram i dagsläget är det ju inte så lång tid kvar tills hon vuxit till mer rimlig storlek.

Mvh Felicia

[Lynx76]
0

#23 jo men hon väger ju över 700 g, som är det minsta de ska väga om jag fattat rätt, så hon har ju rimlig storlek ;)

[starlights]
0

#17 Personligen skulle jag aldrig vilja para en hona som väger under 800g, även det också är en liten hona för mig anser jag det som en okej vikt.
Helst parar jag mina honor när de väger runt kilot och är runt 10 månader. Detta för att jag tycker att påfrestningarna på honorna kan vara väldigt stora, speciellt vid större kullar, om de är väldigt små (väger under 800g).

Jag tvekar inte på att det säkert kommer gå bra för Ninni, men frågan är kanske om det är rätt att utsätta henne för de påfrestningarna en dräktighet kan innebära?

Abico
0

Vad kul med smålunkor :D
Då får vi se vem som klämmer ut ungarna först, Ninni eller min Siiri som också sätts med hane i början av juli :P

Hanna 

[starlights]
0

#26 Min Julia med!;)

Abico
0

#27 - Javisst ja :P Babyboom *s*

Hanna 

marsvin2008
0

Lite orättvist tycker jag att endel av er verkar ha så stora honor som lätte väger närmare kilot fast de är under ett år gamla. Vad ger ni för mat egentligen?

Ninni må vara liten men hon ökar i vikt hela tiden och hon är varken spinkig eller fet. Jag har gjort bedömningen att hon kan paras utifrån vad endel av er härinne sagt och sen har jag läst på Humlans sida och många andra sajter.

Nu har jag ju redan bestämt att hon ska sättas med hane i Juli däremot så tror jag att det blir i slutet istället eftersom vi ska till Stockholm (skogskyrkogården och sätat en blomma i minneslunden där min pappa ligger, han skulle ha fyllt år den 20 juli) i mitten av juli och jag vill ju vara hemma och övervaka alla mina grisar personligen.

Personligen tror jag att allt så gå jätte bra och att det blir minst en hona och en hane, Jag behåller honan och hon som äger hanen ska troligen ha en liten hanbebis.

Hade jag inte haft tid att vara hemma, inte råd med alla tänkbara kostnader för vård om något händer så skulle jag inte ens överväga att tänka tanken.

Linnet
0

Jag tror inte ens nån av mina vuxna honor väger över 1 kg, så då är väl mina marsvin ganska små då. Men varför skulle det vara mer påfrestning för en liten hona än en stor, finns liksom ingen logik i det.

Jag är helt säker på att det kommer att gå bra, det finns ingen anledning att föröka hitta en massa anledningar varför man inte ska para henne för att hon inte väger tillräckligt, inte är nog gammal osv. Hon kommer säkert att väga över 800 gram när hon paras om det blir i slutet av juli, jag tycker det är en bra vikt och bra ålder.

marsvin2008
0

#30 Linnet: Tack! Jag tror också att de kommer går bra. Och OM det inte gör det så tar jag de problemet när det uppstår.

Arcticas
0

Du är påläst och verkar veta du ger dig in på. Det behövs fler uppfödare här i landets norra del, så jag hoppas att du är på väg dit.

Önskar dig lycka till och hoppas att vi träffas IRL på polars enda utställning i år den 10 oktober, även om dina bebbar är för små för att visas där.

marsvin2008
0

#32 Tack!! Jag kanske ställer ut någon vem vet. Måste nog läsa på lite mer om det också.

Rafflan
0

Asså tycker visa går för mycket efter vikten, marsvinet kan ju väga 1 kg men vara jätte fet ist och det är ju inte heller bra.

Nej man ska gå efter ålder, hur stor korppen är och hullet i fårhållande till kroppen ;)

Lycka till nu med parningen och bebbarna, du måste vissa bild på dom små underverken sen :D

marsvin2008
0

#34 Jamen det är ju självklart att jag visar bilder men Det dröjer nog ett tag till *fniss*

marsvin2008
0

Dagens vikt 758g (efter kvälls gräset)

marsvin2008
0

En ny bild på Klas som vuxen kommer här:

[Liinda]
0

Det kommer nog bli ursöta ungar! =)

Abico
0

#37 - Så fin han är :)

Hanna 

marsvin2008
0

Jepp han är fin!

-----------*

Lomsen har smsat att det finns skläkt från Confettis på Ninnis sida också, Ska kolla nogare hur nära det är.

*hehe* Det kanske blir linjeavle för att få fram snygga linjer som uppenbarligen finns på båda sidorna. =)

[starlights]
0

#40 Om det finns minsta lilla misstanke på ärftligt hjärtfel på hanens sida bör du absolut INTE linjeavla.

marsvin2008
0

#41 Nej det finns ingen sån misstanke. Medfött hjärtfel är inte samma som automatiskt ärftligt hjärtfel. Har jag väl skrivit om redan? =)

AnimalLover
0

förstår inte hur du kan avla med en hanne som har hjärtfel ? :/ du borde oxå vänta med ninni eftersom att hon behöver gå upp lite

Linnet
0

#43 Hanen har inte hjärtfel och hon kommer att väga precis lagom när det är dags tror jag.

marsvin2008
0

#43 Du borde nog läsa på lite bättre innan du skriver dina tankar. Det blir som helt fel när du inte gör det.

#44 MSN? ;-)

AnimalLover
0

#45 du skrev ju att han hade det ? Fattar inte detta ,herregud tänk på ninnis bästa! du verkar ha allt för brottåm

marsvin2008
0

#46 Men vart skrev jag att han har hjärtfel? Jag tänker på alla mina marsvins bästa! Jag har inte bråttom…

AnimalLover
0

du skriver att ett EV hjärtfel , vilket betyder att du inte vet om hon har det , hon kanske har det. sen Vad är ditt mål med kullen ?

marsvin2008
0

#48 Hon? Du skrev ju han nyss… Vad menar du egentligen?

Jag tar det från början: Gloria dog och veterinären sa att det bland annat var blåsljud på hjärtat, det kan/brukar vara medfödda fel. Medfödda hjärtfel betyder inte att det automatiskt är så att föräldrarna bär på gener som ger hjärtfel.  Förstår du?

Ang målet så har jag skrivit det också.

Sandra-B
0

Jag anser inte att det är rätt att sätta en hona i avel när hon inte vuxit färdigt.
En hona som går upp 30 gram (iofs efter att ha ätit men iaf) på 2 dygn har beviserligen inte vuxit färdigt än…:-/

Jag tycker att man ska vara säker på att honan vuxit färdigt (samma vikt på ett ungefär i en månad eller så) innan man sätter henne med hane.
Jag har gjort misstaget att para en hona på endast 740 gram en gång (när jag inte visste bättre av olika anledningar, bland annat efter att ha pratat med en uppfödare som senare visade sig höra till de oseriösa:-() och aldrig mer säger jag.
Minst 800 gram anser jag och även det är egentligen i minsta lager enligt mig, runt ett kilo tycker jag är lagom samt en ålder på ca 9-11 månader.

Tycker det är grymt att para ett djur som inte är fullvuxet:-/

Dessutom är ett år ingen magisk gräns de måste ha fått första kullen innan utan mer som en riktlinje de flesta strävar efter, eller åtminstone runt året.

Jag hade en hona som också var född den 28 december (2006) hennes första kull kom den 14 november 2007, inga som helst problem.

Att dessutom fundera på att "linjeavla" när man inte har några kunskaper som avel och genetik (har iaf uppfattat det på det viset) och det finns en risk för hjärtfel i linjen (om än en liten risk) är enligt mig ofattbart:-S

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

AnimalLover
0

#50 mycket bra skrivet!!

Linnet
0

Oj vad jag har gjort mycket fel, jag har parat honor vid ca 6 månaders ålder vid en lägsta vikt av 700 gram. Dom har visserligen ofta vägt mer. Det har alltid gått bra, det har fötts stora kullar med friska ungar. Har till och med parat två honor första gången vid 1 år och 8 månader. Det är inte att rekommendera , jag vet, men det var en chansning och det gick jättebra för båda två. Tror inte man ska lyssna så mycket på alla råd hit och dit, utan gå efter sin egen känsla så går det bra.

#50 Du skriver att en lagom ålder är 9-11 månader. Din hona, som var född 28 december, borde du ha satt med hane då i mitten/slutet av augusti, då var hon bara 7½-8 månader, om hon fick ungar den 14 november. Det är ju ungefär samma ålder som Ninni kommer att vara, skiljer på ½-1 månad. Ser inte riktigt vad som är skillnaden, Ninni är född 28 dec, kommer att sättas med hane i slutet av juli och får ungar, troligen nån gång i mitten av oktober eller senare.

[starlights]
0

#52 Dessa honor som varit 6 månader och vägt 700g, de gick alltså tiden ut när de var dräktiga (68-72 dygn) och ungarna var inte små utan hade bra födelsevikter (runt 100g)?

luneas
0

Om jag också ska lägga mig i den här debatten så tycker jag, som jag tidigare också sagt, att man måste göra en sammanvägning av honans vikt och ålder. Men om man ska rangordna de två faktorerna så är vikten viktigare än åldern enligt mig. Jag tycker absolut att en hona ska väga minst 800 g iaf innan hon sätts med hane så en hona som är 7 månader och inte har kommit upp i den vikten ännu ser jag verkligen ingen anledning till att para. Varför inte vänta lite tills hon är uppe i 800-850 gram? Hon kommer ju trots allt bara att vara 7 månader så varför jäkta med parningen?

Linnet
0

#53 Nu menar jag ju inte att alla honor har vägt 700 gram, oftast har dom vägt mer, men jag brukar ha det som en lägsta vikt.

Deras första dräktighet har varit helt normal, dom har haft normal dräktighetstid, 3-4 ungar i kullarna och ungarnas vikt, naturligtvis beroende på kullstorlek, helt normala 80-100 gram.

Har du nån annan erfarenhet av honor som paras vid den åldern?

[starlights]
0

#55 Men de som varit 6 månader och bara vägt 700g, kan du inte skriva vilken dag de födde på och vad ungarna i kullen vägde? Hur gick det sedan om dessa honorna fick fler kullar? Har dessa honor blivit gamla?

Ja, jag har en annan uppfattning om man parar honor som väger så lite.

Linnet
0

#56 Det är ju helt omöjligt att veta vilken dag dom födde på om man inte vet exakt vilken dag dom parades och det vet man ju sällan. Dom har även fått fler kullar och det har gått bra det också. Vad beträffar födelsevikt på ungarna så väger jag och skriver ner viktökning, men det är inget jag brukar spara, men jag vet att födelsevikten på ungarna var helt normal.

Har även en hona som tyvärr visade sig vara dräktig när jag tog henne och fick en kull med två ungar vid 4½ månaders ålder, men allt gick bra. Hon har sen fått ytterligare ett par kullar, hon får stora ungar 2-3 stycken i kullarna med vikter ofta på 100-120 gram.

En hona som var väldigt liten, omplacerade jag förra sommaren, efter hennes första kull med tre ungar.

Har bara unga honor, ingen över 2 år.

[starlights]
0

#57 Själv tycker jag överlag att de flesta marsvinsuppfödare har mycket bra koll på vilken dag honan blev parad och när beräknadfödsel är.

Honan som fick kull vid 4½ månad, vägde de två ungarna också över 100g vid födslen? Är honan normal stor nu och fin i kroppen? Hon gick inte ner mycket i vikt efter varje kull, utan återhämtat sig snabbt?
Andra små honor som du också haft parade, men som haft åldern inne, har de också blivit fina och normal stora i kroppen sen? Inte tappat mycket i vikt vid kullarna och återhämtat sig snabbt? Och framförallt har dessa honor blivit gamla?

Har du sålt honorna som vägde 700g vid första kullen nu då eller lever de inte längre? Varför har du inga marsvin äldre än 2år?

_"En hona som var väldigt liten, omplacerade jag förra sommaren, efter hennes första kull med tre ungar."
_Okej? med det vill du ha sagt…..?
Skulle som sagt vara mycket intresserad av att veta på viken dag en så pass liten hona fött sin kull på och vad ungarna exakt vägde.

Linnet
0

#58 Ja sån koll har inte jag, det är inte många gånger jag har sett när dom brunstat och parat sig, men visst har det hänt nån gång. Är ju inte hemma hela tiden heller, skola, jobb mm. Det är ju inte alltid dom blir parade vid första brunsten heller.

Honan som fick kullen vid 4½ månad väger i dag runt 900 gram, har precis haft en kull där ungarna flyttat. Ungarna hon fick i första kullen vid 4½ månad, jo dom var stora, minns inte exakt, men dom vägde nog runt 90-100 gram. Hon fick en kull med två ungar i höstas och dom var väldigt stora, vägde 120-130 gram.

Har haft två honor som varit väldigt små, och som inte vägt mycket mer än 700 gram när dom parats, den ena var den som såldes efter en kull, men jag har kvar hennes dotter, som också är väldigt liten, hon har just fått en kull med tre ungar, dom vägde kring 90 gram. Hon är helt enkelt väldigt liten, men det hindrar ju inte att hon är en duktig mamma.

Jag har inte hållit på med marsvinsuppfödning mer än ca 4 år och från början hade jag bara en hona och en hane. Sen har jag behållit ungar och omplacerat äldre och så.

idipidi
0

#59 En eloge till dig som orkar med att svara så trevligt. För mig är det inte någon nyhet eller något anmärkningsvärt att små honor kan få normalstora ungar som utvecklas helt normalt, så jag tror säkert att det som du säger stämmer. Men samtidigt är det väl ganska logiskt att en större hona har större möjlighet att mata upp en kull ungar? Dräktighet och digivning tär ju på honan. Och man borde ju var ute efter att ge honan och kommande ungar så bra förutsättningar som möjligt?

Nu är det här inte direkt riktat till TS, kanske blir hennes hona helt normalstor som vuxen, vad vet jag. Men för mig handlar det om var man lägger ribban för sina avelsdjur. Ett marsvin som väger under 800 gram som vuxen är onormalt liten och borde därmed inte räknas som något bra avelsdjur. Det spelar ingen roll att man inte avlar efter en rasstandard. Man måste ju ändå ha en egen "standard" där målet är friska, normalstora, bra byggda djur? Om inte annat så för att lite större djur gör att marginalerna är större om de blir sjuka. Dessutom, om djur är väldigt små och har svårt att lägga på sig i hull så kan det betyda att det är något som inte står riktigt rätt till. Även om man inte avlar efter en rassatandard så ska man ju bara avla på de allra bästa djuren - enligt sin egen "standard". I naturen får inte alla djur föröka sig utan bara de bäst anpassade får bli föräldrar. I fångeskap är det vi som måste göra det urvalet om vi inte vill få sämre djur på sikt.

marsvin2008
0

Sandra-b: Alla mina marsvin är små honor, lustigt när jag tänker på det. Agnes och Signe har gått upp över kilot för att jag har matat dem mer än de behöver. De är alltså Feta med hänghaka och valkar på benen båda två. Det med linjeavel var ett skämt.

Starlights: Varför hårdpressar du Linnet som du gör och vad vill du få ut av/sagt med det? Tycker du ifrågasätter henne ganska mkt.

Idipidi: När är ett marsvin vuxet? Varför måste/ska/bör vuxna marsvin väga närmare kilot än grammet? Vad är normalstor för dig? Vart går gränsen på fet och "bara stor"?

Linnet: Heja dig som svara lugnt oh sakligt på utpressningen. Flört

----------*

Jag har inga planer på att ställa ut eventuella bebisar eller avla vidare på dem så för mig är det inte viktigt att de ser precis ut som någon har bestämt att de ska se ut. Det räcker för mig att de är friska, gosiga och snälla. 

Allihopa SLUTA Spekulera kring eventuella hjärfel på linjen!

Ni som är intresserad av ämnet så kan ju själva kontakta Confettis och Tindragårdens som är uppfödarna på hanens sida. Återkom sen om ni hittar någonting som kan vara suspekt. Och som jag tidigare sagt så har jag redan varit i kontakt med dem…

Jag kan dessutom nu i efterhand säga att den veterinären som vi träffade när Gloria var sjuk, troligen inte alls var speciellt kunnig. Vi kom in, han tittade och sa nått i stil med att hon ser ju väldigt dålig ut. Det var typ det han tänkte göra, men jag ville att han åtminstone skulle lyssna på henne ifall de va lunginflammation och då tog han sakta sin lyssnagrej och gjorde det. Då kom "diagnosen" trolig lunginflammation och blåsljud på hjärtat som kunde vara medfött fel eller en komplikation på det andra. Om det var lunginflammation så hade hon blivit bättre med medicinen (som vetten borde gett på plats tänker jag i efterhand) men om det var hjärtat så skulle hon ändå gå bort antagligen tidigare än av normal ålder.

luneas
0

#61 Men jag förstår fortfarande inte varför du har så bråttom med att para Ninni? Varför inte vänta till augusti eller september så att hon hinner växa på sig ytterligare? Hon kommer ju ändå inte att vara "för gammal" för att paras då.

Det är klart att det finns marsvin som är små även som fullvuxna  men frågan är hur lämpliga de är som avelsdjur? En liten hona har förmodligen sämre chanser att klara sig om något skulle gå fel, är hon stor och stadig så har hon också mer reserver att ta av (och med det inte sagt att hon ska vara fet!). Detsamma gäller vid digivningen, honor går ofta ner i vikt under digivningen, särskilt om kullen är lite större, och om honan är liten och späd redan från början så kan hon förstås bli ohälsosamt tunn när hon ska producera en massa mjölk.

idipidi
0

När ett marsvin är vuxet? Det är lite olika, men vid runt ett års ålder eller så.

Varför marsvin ska väga närmare kilot än grammet? Är inte säker på att jag förstår frågan, men det är väl självklart att de ska vägare närmare ett kilo än ett gram?

Vad som är normalstort är lite olika i olika linjer, men helt klart är att en hona som väger 800 gram som vuxen, i normalhull, är en mycket liten hona. En hona som väger under 800 gram måste sägas vara extremt liten.

Gränsen mellan stor och fet lär man sig av erfarenhet. Det går inte att svara på sådär rakt uppochner. Man lär sig efter att han kännt på många djur och sett många djur. Utställningar hjälper till väldigt mycket för att man ska få en känsla av vad som är normalt.

Anledningen till att jag tycker att man inte ska låta för små honor bli avelshonor tycker jag att jag förklarade ganska bra i mitt förra inlägg? Det var (som sagt) inte så mycket riktat till dig heller utan mer till Linnet. En lite större kropp innebär större marginaler vid sjukdom. Dessutom, om ett djur inte växer normalt så kan det vara ett tecken på att något inte står rätt till. Mycket stark inavel t.ex. kan ofta leda till att djuren blir mindre i växten. De djur som jag känner till som blivit diagnosticerade med hjärtfel har också varit mindre än normalt. De växte långsamt och blev aldrig normalstora. Därmed självklart inte sagt att alla små djur har hjärtfel, men det hoppas jag verkligen att alla förstod. :)

marsvin2008
0

Luneas: Jag har inte bråttom! Vad jag läst lite här och där + pratat med endel uppfödare så har jag fått fram att det ska gå bra i juli både vikt och åldersmässigt. Idag väger Ninni 730 gram och då har hon inte ätit mer än hö sen imorse. Pratar precis med hanens ägare och hon säger att jag får låna honom när jag behöver honom så nog kan jag vänta.

Idipidi: Jag menar väga minst ett kilo eller 7-999gram. =)

------------* (det till vänster betyder till alla som läser)

Jag tänker så här: eftersom jag är hemma sjukskriven åtmonstone till första september så kan jag övervaka, filma och fota allt som händer i buren. Jag tror det är bra för då hinner jag nog se om någonting inte står rätt till. Om jag är på jobbet 8-17 kanske det blir mer akut än om jag är hemma hela tiden.

Min nya riktlinje får bli närmare 800gram då. =)

marsvin2008
0

Dagens bild på pälsklingen min. =)

Rafflan
0

Vad söt hon e :D

[starlights]
0

#61 Hårdpressar/utpressar? Ställa frågor kanske är en bättre benämning, tycker jag. ;)
Det är väl klart att jag ställer frågor till henne då jag vill ha svar på några hyfsat enkla frågor, där jag har en annan uppfattning. Det jag vill ha ut av det är "bevis" om en så pass liten hona verkligen mår bra under/efter kullen.
Det är absolut inte min mening att låta otrevlig, uppfattar det som att du, Linnet & idipidi gjort det? :)

För övrigt har du fått många bra synpunkter på varför du bör vänta med att para Ninni och jag hoppas innerligt att du tar dig åt dem och väntar.

Linnet
0

#67 Nja inte direkt otrevlig, men det kändes lite som ett korsförhör=)

Men i alla fall så har honorna, även dom som varit små, mått bra under och efter kullen.

Sen är det ju vad jag förstår en engångsgrej att para Ninni, så jag tycker inte det är så mycket att diskutera om hon paras en månad hit eller dit eller väger 800 eller 900 gram vid parningen.

luneas
0

#68 Fast nu handlade det ju snarare om 700 eller 800 gram… Och även om det är en "engångsgrej" så är det väl superviktigt att göra på allra bästa sätt för att undvika att nåot går snett med mamman och ungarna?

Linnet
0

Hon väger 730 gram och det är i slutet av juli som hon ska paras och sen skriver hon ju själv att hon ska rikta in sig på närmare 800 gram.

luneas
0

#70 Ja och det är ju jättebra att hon har tänkt om! :-) Men från början lät det ju inte riktigt så och det var det jag syftade på.

marsvin2008
0

#71 Det var för att från början fick jag höra att det räckte med 700! Har även läst på Humlas sida…

Sandra-B
0

Tack:-)

Jag satte ihop dem i början av september (hon blev parad den 6 september och dräktig på första försöket). Har inte någon vikt på själva parningsdagen men den vikt jag har uppskriven i almanackan var sen några veckor tidigare och då vägde hon 980 gram (har "kullpapperna" med alla anteckningar jag gjort undanstoppade).

Hon var drygt 8 månader när jag satte henne med hane (vilket jag erkänner att jag tycker är i tidigaste laget). Anledningen till att jag gjorde det undantaget var att hon vägde runt ett kilo vilket jag anser vara en lagom vikt samt hanen jag skulle para henne med var jättedeppig då hans burkompis hade dött två månader tidigare och han blev inte riktigt accepterad när jag försökte få ihop honom med andra hanar. Han åt dåligt, låg mest och sov och gick ner i vikt. Iom att honan var relativt stor (nästan ett kilo) och hanen mådde så dåligt själv tog jag beslutet att sätta ihop dem för hans skull.

Anledningen till att jag tog den honan som exempel var att hon och Ninni var födda samma dag, inte för att hon var extremt gammal eller så när hon fick sin kull. Bara att det inte är någon panik att sätta henne redan i början av Juli:-S

Från början fick jag uppfattningen att det var tänkt att Ninni skulle paras i början av juli, det vill säga två månader tidigare än min hona (och hon är dessutom inte färdigvuxen än).

Den största skillnaden tycker jag (förutom den dryga månad som skiljer i ålder) är de dryga 200 gram som i dagsläget skiljer dem åt.

Av nyfikenhet undrar jag om dina marsvin har vuxit färdigt när de är 6 månader och väger ca 700 gram? Vad brukar dina marsvin väga när de är 12 månader? 18 månader?

Jag menar inte att det inte i de flesta fall går bra att para (enligt mig) för unga honor, men jag tycker att det är fel för jag tror inte att det är att ge dem de bästa förutsättningarna.
Som blivit nämnt så finns det mer att ta på, på en hona som väger mer (men självklart ska hon inte vara fet) både under dräktigheten samt under digivningen. Jag är helt säker på att en "stor" hona klarar sig bättre i avel i längden än en "liten".

Ok, det var ju skönt att höra.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[SusannaK]
0

Vilket hett ämne det här verkar vara. Lycka till TS!

marsvin2008
0

Dagens vikt är 743g =)

marsvin2008
0

Dagens vikt är 733 (det pendlar ganska mkt verkar det som)

marsvin2008
0

Dagens vikt 754g (efter massa persilja) =)

Aristarcos
0

#77 har du bestämt när du ska para henne nu, det har varit en massa fram och tillbaka här ;) Nåväl jag tror att det kommer gå bra..

marsvin2008
0

#78 Ja i slutet av juli om det känns bra. =)

FeliciaS
0

Växer sötisen än?

Mvh Felicia

marsvin2008
0

Ja nog växer hon men inte så mkt.

FeliciaS
0

Okej ^^ Är det bestämt vilket datum hanen kommer?

Mvh Felicia

marsvin2008
0

#82 Nej inget datum är bestämt, jag får låna hanen är jag behöver honom. =)

Först ska jag resa bort med familjen och när jag är hemma igen få vi se, det beror på vad hon väger för lillsyrran ska mata grisarna medan jag är borta och om hon slarvar vet man aldrig.

Men när det är dags så kommer en ny tråd Ninni ska paras del 3.

FeliciaS
0

#83 Så bra då :)
Haha, okej! :P

Mvh Felicia

marsvin2008
0

Den 17 juli vägde Ninni: 765gram

Agnes 1248g Signe 1053g Odessa 829g Daga 641g (inte ens 3 månader än)

Albin 1112g Marwin 1225g

Ny tråd skapas när det händer någonting nytt, mer än vikt på fronten. ;-)

marsvin2008
0

Ninni vägde 788g (före grönsaker) den 24 juli och idag den 25/7 vägde hon 804g efter grönsaker.

Snart kommer en nu tråd skapas ;-)

Linnet
0

Parning på gång då eller??

marsvin2008
0

#87 inte än. Vi ska iväg på en till mini semester först veckan i augusti och mamma ska då bo hos oss och ta hand om grisarna. Jag vill ju vara hemma själv under parningen så vi väntar till efter det.  Men de är inte länge kvar nu. =)

lomsen
0

#88 Till Östersund?

marsvin2008
0

#89 Nej tyvärr! Vi ska till Lycksele och Campa med tältet. =)

marsvin2008
0

Hmmm… 778g idag… "skumt" att hon ökar och minskar hela tiden. Är de normalt?

lomsen
0

Haka inte upp dig så otroligt mycket på hennes vikt hela tiden, mår hon bra och är i bra hull och väger över 775 kör på!Glad

marsvin2008
0

#92 Mäh! **=)
**Det är ju för att alla säger att de är så viktigt med vikten… Vill ju inte låtsas som att jag vet bäst när jag inte gör det. *hihi*

lomsen
0

#93..menar bara att du ser dig blind på den…tro på det du ska göra! Lycka till! Min "mini-dillinger" dog nyss!!Gråter

marsvin2008
0

#94 Jag förstår det jag skojja bara lite. 

Men fy så orättvist! Tröstkram til dig.

lomsen
0

#95 Och nu är Filur, "ettöringen", dålig och vill inte äta eller dricka så vi tvingade i honom vätska nu! Allt sker på en gång… suck!Obestämd

marsvin2008
0

#96 Men hoppsan. ;-(

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.