Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettsvenska-marsvinsföreningen
Läst 1244 ggr
Aristarcos
0

Riktlinjer avel SMF

På SMF:s hemsida står ju följande i dokument som gärna ska bifogas då man säljer marsvin :

"

**

Avel

. Marsvinshonan är från ca en månads**

ålder brunstig vart 14-16 dygn. Hon går

dräktig i 65-72 dygn och föder vanligen en

till fyra ungar. Observera att honan måste

vara över fem månader innan hon sätts i

avel.

"

Varför finns ingen rekomendation från SMF om att avel ej bör startas innan viss ålder viss vikt om det är så att det är viktigt för både honans & avelns skull. Som det är nu så är det många som tycker lite si och så om vad som gäller. Skulle det inte vara skönt att ha bättre regler som alla följer efter?

[starlights]
0

Jag tror man får se till sina egna honor och avgöra utifrån det vilken ålder/vikt som är lämplig att sätta dem i avel.

Men att para en hona som är under 5 månader är nog de flesta överrens om att det inte är lämpligt.

Aristarcos
0

Men en del parar då sina 5 månaders honor eller ? Men när man är ny hur ska man då veta vad som är ok och inte är ok. Själv skulle jag nog inte para en 5 månaders hona heller.. men när är tiden ok / rätt… vad sätter gränsen ?

Arcticas
0

Men det finns ju regler. Du får inte registrera ungar som är födda av en hona som är under 7 månader. För mig är det liktydligt med att hon måste vara minst 5 månader innan hon sätts med hane.

Myosotis
0

I grunden finns naturligtvis djurskyddslagstiftningens bestämmelser.

T.ex. i djurskyddsförorningens 3:e paragraf står att man inte får avla på djur så att det ger lidande. Det betyder att man inte får använda avelsdjur som har ärftliga sjukdomar som djuret lider av; kan vara hjärtfel och andra olika defekter. Dalmatin-/roananlag i dubbel uppsättning räknas också hit.

Sedan finns en massa detaljlagstiftning gällande just marsvin i föreskriften (=lag) DFS 2005:8, L80. Om t.ex. minsta burstorlek för en avelshona med ungar, hur buren skall vara inredd, hur länge ungarna måste gå tillsammans med mamman.

I SMFs regelverk står att medlemmar måste följa svensk djurskyddslagstiftning.

Så finns specifika regler för SMF som #3 påpekar; att en hona som är yngre än 7 månader inte ska föda ungar, att man inte får ta fler än 3 kullar per år, att hona med ungar yngre än 4 veckor inte får ställas ut, att ungar måste vara minst 4 veckor för att säljas.

idipidi
0

Sen är det ju också så att så fort vi pratar om levande varelser som fungerar och reagerar olika, så kommer det finnas mängder med olika åsikter. Det finns honor som behöver sättas med hane tidigt för att inte hinna lägga på sig för mycket hull (stor riskfaktor!) och det finns också honor som utvecklas långsamt och behöver vänta flera månader för att växa till sig och bli tillräckligt stor för att utan problem kunna mata upp en stor kull. Dessutom finns det mängder av honor som av olika anlednngar inte passar till avel överhuvudtaget.

Denna kommentar har tagits bort.
luneas
0

#4 Numer är det ju t.o.m ändrat till att ungar måste vara minst 5 veckor för att få vistas på en utställning (eller PR-visning).

Sen måste jag säga att det har hänt att jag har satt 5 månader gamla honor i avel men då har de varit väldigt storväxta. Jag tycker att det är viktigare att gå på vikten än på åldern och att använda en stor portion sunt förnuft!

Aristarcos
0

Då fanns det mer bakomliggande information då :) Men om ungar inte får registreras om honan är yngre än 7 månader, innebär det ju att hon får allra tidigast paras vid 6 månader. Självklart är ju alla individer, men å andra sidan en hona som vuxit snabbt får ju förmodligen också en högra vuxenvikt. Så egentligen borde inte vikten spela så stor roll, eller ?  De är ju trots allt inte vuxna vid 6 månaders ålder.

luneas
0

#8 Nej hon får då paras tidigast vid 5 månader. Marsvin går ju dräktiga i 10 veckor ungefär vilket är drygt 2 månader. Så även om hon paras på sin 5 månaders dag så föds kullen när hon är lite drygt 7 månader.

idipidi
0

Förklara gärna hur du menar i #8 om vikten, för jag förstår inte. :-/

Aristarcos
0

#10 Jag menar att ett stort marsvin i 5 månaders åldern , borde väl också bli större när det är vuxet antar jag än ett normal viktigt marsvin eller är jag ute och seglar ?

Arcticas
0

# Nä , bara för att de stora när de 5 månader så behöver det inte betyda att de väldigt stora som vuxna om det är de du menar.
Jämför med människor, vissa är längst i klassen när de går på mellanstadiet för att när de går ut 9:an  vara mittemellan. Vissa utvecklas tidigt, andra sent.

idipidi
0

Det skiljer sig väldigt mycket i hur snabbt de utvecklas. Mellan raser och linjer men också mellan individer.

Jag tycker inte att det finns något som säger att en hona ska ha vuxit färdigt innan man parar henne. Ska man generalisera så är det farligaste om honorna är för runda. Men självklart måste hon vara tillräckligt stor för att på ett bra sätt kunna bära och mata en kull ungar.

Numera väger jag ytterst sällan mina honor innan jag sätter dem i avel utan går på känn. När den här diskussionen om vikt kom upp så tog jag dock och vägde dem en kväll för att se svart på vitt vad de egentligen väger. För att fräscha upp minnet, hur stor en hona egentligen är som väger si och så mycket. Resultatet bliev att de flesta väger ungefär lika mycket, strax över kilot. Någon lite mer och någon lite mindre. Då är mina djur ändå lite halvt kända för att vara små. Djur från de linjerna blir inte speciellt stora.

Jag har en hona som är 7-8 månader och väldigt liten och som jag normalt skulle väntat med att sätta i avel. Nu hade jag satt henne med en hane som tar extremt lång tid på sig med att para. Och vad vägde hon? 810 gram… Jag blev faktiskt förvånad över hur lite 800 gram är.

[starlights]
0

#13 Mycket intressant!:) Jag håller definitivt med dig om att 800g inte är alls mycket. Hos mig brukar honorna ligga mellan kilot och 1100g vid första parningen, och tillhör nog de lite större modellerna.;)

Aristarcos
0

#13 trodde det mer var en regel mer än undantag att de större ugarna också blir större som vuxna. Det är intressant att veta hur man brukar göra, vår ena hona väger ju nu 6 månader gammal nästan 900g, men är det är inte tänkt attn hon ska få kull..