Försvarande marsvin?
Kan marsvin försvara varandra om det ena utsätts för fara? Det började jag fundera på när det hände mina marsvin.
Första gången jag såg detta var när mina marsvin rymde in i samma bur som en av mina kainer. Lattjo som kaninen heter hatar marsvin och så fort dem kom in i hans bur började han attackera dem. Jag såg detta och sprang till buren. Jag var livrädd att någon skulle bli skadad. Jag såg hur Lattjo började bråka med Sture och Sture försökte försvara sig men Lattjo var både större och starkare än honom. Nils då som var i andra änden av buren och försökte fly. Hörde Sture och Nils vände sig om och sprang mot Lattjo och flög på honom :O Jag hade aldrig sett nått liknande. Men jag kom in i buren och särade på alla djuren den ända som var skadad var Lattjo som blivit biten av Sture men det syntes knappt. Jag kan försäkra er att Lattjo aldrig mer sen dess har fått komma i näreheten av grisarna.
Andra händelsen hände nyligen. Jag skulle ta ut marsvinen i ute buren och sträckte mig efter Nils. Nils såg inte min hand och blev jätte rädd när jag skulle ta honom och skrek. Sture som stått i andra sidan av buren och mumsat hö. Kom springande och pratande mot Nils. Jag hade fortfarande handen i huset där Nils va. Sture nafsade efter min hand så jag skulle ta bort den. Och sprang in till Nils och pratade med honom.
Jag har alltid trott att marsvin varnat för fara och sedan bara sprungit. Som rädda sig den som kan. Men det tror jag inte längre jag tror nu att alla gulliga grisar som är kompisar gör vad som helst för att rädda varandra vad tror ni?
Vilka underbara små kompisar. Jag tror mycket väl de kan försvara varandra. Oavsett hur det fungerar i naturen, så är de grisar vi har i en annan sorts miljö, så det är inte konstigt att beteenden som detta kan uppstå. När de dessutom lever nära varandra i en liten duo, lär de komma varandra mycket mycket närmare än vad som kanske sker i det naturliga. Gullig liten berättelse!
Ja jag tror de hjälper varandra. Tydligast är när ungar har virrat bort sig när de är ute på golvet och skriker på hjälp. Då brukar mamma eller någon annan vuxen komma och hämta ungen.

Måste bara berätta en liten historia, som utspelades sej hos mej för ca 3 år sen. Då bodde jag i hus och hade alla djuren ute i ett förråd i garaget i burskåp. Vi hade en katt som nu började bli lite väl intresserad av marsvinen, men han fick aldrig vara själv därute, utan jag hade stenkoll på honom. Men den här dagen var dörren öppen för jag höll på att fylla vattenflaskor och sprang fram och tillbaka mellan huset/garaget. Just precis när jag sätter foten på tröskeln så ser jag Findus är på väg in i en av burarna längst ner, och i den bodde två honor med sina rätt så nyfödda ungar. Jag skulle just till att vråla åt katten när en av honorna blixtsnabbt far fram mot Findus och hugger honom stenhårt rätt över nosen!!!
Findus far iväg så klart, och när jag väl fick tag i honom har han ett stort köttsår över nosryggen…vilket senare blev ett ärr och han gick aldrig närmare marsvinsrummet igen! Inte ens när jag hade dom ute så vågade han sej nära, utan satt och glodde på behörigt avstånd =)
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......

Ja det var en bra marsvins mamma :)
Vilka fina kompisar dina marsvin verkar vara :)
Jag tror absolut att marsvin kan försvara varandra. Upptäckte det själv då jag skulle sätta ihop ett par om två marsvin, som gått ihop länge, med ett nytt. I paret med två fanns en äldre mycket dominant hona och en liten hona som var mycket låg i rang, de hade bott ihop sedan den lilla var 4 veckor. Den nya honan fick överhuvudtaget inte komma i närheten av den yngsta honan, då flög den dominanta honan på henne. I det här fallet hade det varit mycket smidigare om den äldsta honan inte varit så beskyddande, jag lyckades inte få ihop de tre då. Men ett halvår senare går nu alla tre ihop med ytterligare en hona :)
Hanna

Ja men igentligen är inte mina marsvin dem bästa kompisarna. Då dem nafsas och bråkar ibland. Men ibland kan man tro att dem aldrig varit ifrån varandra :)
Vilka härliga berättelser om hur de ser efter varandra !! Hoppas jag får se sådan omtanke någon gång av mina djur, nu är det mest kurr från min dominanta dam..