Sancho Panza går till doktorn

Jag håller tummarna både för Sancho Panza och min Dracula som också ska till veterinären idag. :)

Håller tummarna för både Sancho Panza och Dracula, hoppas det går bra för er båda!

Håller tummarna för alla grisar som ska till doktorn idag!
Ojoj, verkar va veterinärbesökens dag idag! Hoppas de gå bra för er allihop!
Jag håller alla tummar och tår! Lycka till allihop!
lycka till små patientsvin :)
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
Stackars liten. Hoppas att hon blir helt frisk nu!

Stackarn, hoppas det går bra! Håller tummarna!
Hur har det gått?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Hoppas det gick bra! :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Håller tummarna att allt gått bra idag ! Hur har det gått undrar jag också ;)

Tack allihop.
Tyvärr gick det riktigt uselt… Veterinären ville avliva henne men jag vägrade. Jag var nog inte så artig när jag förklarade att jag känner mitt marsvin och är inte beredd att ge upp än. Hon har kämpat så mycket i sitt liv och är värd en chans till.
Istället rakade de bort pälsen, skar upp bölden och skrev ut Bactrim som jag bad om. Det ser ut så här nu.
Hon mår bra just nu, sitter och käkar hö som om inget ovanligt hänt.
Envishet och drömmar
Bra! Heja dig!
Ville de avliva för bölden eller p.g.a. kombination med något annat? Bölder är av någon anledning något som jag vet flera veterinärer som insisterat på att avliva för, trots att det för det mesta brukar gå att lösa jättebra.

# 13. Veterinären sa, utan att ha tittat på marsvinet, att bölden kommer från en inflammation i tandroten (hon har ju brutit nedertänderna stup i ett de sista veckorna) och att man ju inte kan dra ut tänder på gnagare eftersom de andra blir för långa då, så det var bäst att avliva med en gång. Jag tjatade mig till att få försöka behandla med Bactrim.
Det här är ju marsvinet som kom till mig ett år gammal och 400 gram lätt, dresadlocks och med klor som jag får tårar i ögonen av att tänka på. Med tanke på de enorma framsteg hon gjort tyckte/tycker jag att det är värt att försöka. Hon har inte gått ner i vikt, gett upp hoppet eller verkat det minsta påverkad under tiden problemen pågått och att avliva kändes så oförtjänt. Jag vet inte om det kommer fungera att spola bölden och ge Bactrim men jag måste försöka. Hon kanske dör av det här, men då har vi i vart fall försökt.
Det var hur som helst sista gången jag gick till den veterinären(Bohusläns smådjursklinik för den som är intresserad), jag gillar inte när man ställer diagnosen dödsdömd utan att ens ha sett marsvinet. Känns som att det inte skulle vart fallet om det handlat om en häst eller en hund.
Envishet och drömmar

# 14. Det är möjligt att hon har rätt, men hon känner inte mitt marsvin. Jag tänker inte låta henne ligga och lida, men i dagsläget är hon inte påverkad av bölden och jag vill därför hellre försöka behandla den än att avliva.
Envishet och drömmar

#15 Kämpa på, och jag hoppas innerligt att det ordnar sig för Sancho Panza.
Helt rätt inställning tycker jag! Varför ska man avliva ett marsvin i god kondition som har alla chanser i världen att bli bra?! FeliciaS, visst har du erfarenhet av bölder? Eller blandar jag ihop dej me nån?
#12 Nämen ojdå! Tur att du inte gick med på det - helt rätt ;)
Är bölden helt tömd? Tycker nämligen den ser stor ut.
#18 Det stämmer, två stycken som båda satt runt munnen -.-'
Mvh Felicia

# 19. Jag blev också förvånad över att den fortfarande är så storm men djursjukvårdaren sa att det är svullet men att den är tömd. Jag spolade den nyss (ska göra det 2-3 ggr dagligen) men det kom inte ut något.
Tack för medhållet, haha.
Envishet och drömmar
Hur pass bra/dåligt äter hon då? Det hänger väl antagligen till viss del på det. Det kan ju faktiskt vara något tillfälligt också och att det läker ut med bölden. Behöver ju inte vara något kroniskt med tandrötterna. Bara att kämpa och hoppas på det bästa…
#20 Visserligen är det svullet efteråt, men den där ser fortfarande så spänd ut att man inte kan tro allt var är ute… Bölderna på mina grisar blev liksom "hängigare" eftersom det mest var hud och kött som var kvar. Jag tycker du ska vara säker på att allt var är ute. Rengör sedan med väteperioxid ett par ggr/dag och se till att det läker. Jag slutade rengöra (och höll bara koll) när det började se fint ut.
Mvh Felicia
Jag har också vägrat att avliva ett marsvin med en stor böld mot veterinärens inrådan. Den "kom också från tänderna och dessutom var marsvinet fullt av cancer". Jag mer eller mindre tvingade veterinären att tömma bölden och även skicka en av "cancer knölarna" till ett labb. Det visade sig att knölen var en relativt ofarlig fettknöl och bölden läkte. Malla marsvin förövrigt en av mina all time favorts var ca. 3år vid den behandlingen, hon somnade sedan stillsamt in i sin bur när hon var nästan sju år…
Sen har det varit tvärt om vid ett par tillfällen också. Då veterinärer tvingat på mig att fortsätta att behandla djur som inte klarat sig, då har jag inte protesterat… men fått betala onödiga pengar.
Hoppas verkligen att det kommer att gå bra med Sancho Panza…
Kämpa på!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Hoppas det går bra nu och att hon blir frisk! =)
Endel veterinärer är ju så pass dumma att dom tycker att dom själva kan bestämma vad som är mer värdefullt och ska kämpas för. Bara för att ett marsvin inte är så pass mycket värt i deras ögon så ska dom faktiskt se det med lika mycket värde som vilket annat djur som helst.
Hoppas du hade rätt och att det läker ut nu efter behandlingen !!
Lycka till med henne !

# 23. Jag gör redan det (dvs sköljer ur med sårtvätt). Bölden blir som en ballong när man sprutar in vätskan. Det kom ur lite varklumpar tidigare idag.
Bilden är tagen precis när hon kom hem från veterinären, jag får vänta tills jag har ett par händer till här som kan hålla i kameran så fixar jag en ny.
Till allihop: Tack för ert stöd!
Envishet och drömmar
Kämpa på!
En del veterinärer vet knappt vad dem pratar om, dem kanske inte tycker det är värt att kämpa för och då tycker dem avlivning är det bästa utan att ens ha försökt.
Tycker det är bra av dig att kämpa och hoppas verkligen det går bra för Sancho Panza :)
Lycka Till!

Kämpa på tycker jag, ifall hon inte verkar lida av det och kanske kan klara det ser jag ingen rätt att avliva henne. Hoppas att Sancho Panza klarar sig nu:)
Hur har det gått idag ?
Hur går det med henne? Jag håller verkligen tummarna för er.
#15 Eftersom jag brukar gå till den kliniken skulle jag väldigt gärna vilja veta vad veterinären hette? Verkar vara en veterinär som ger upp lite väl fort och den vill jag inte råka ut för, för jag kämpar tills det inte finns något hopp kvar med mina djur!

Dåliga nyheter, upptäckte just att bölden på något sätt spruckit in mot munnen, när jag spolar försvinner vätskan ner i helsen på henne.
Det lir veterinär imorgon igen. Troligtvis en annan klinik.
#33. Jag vill inte skriva det öppet utan skickar ett pm.
Envishet och drömmar
Men går du till en annan klinik bara för att veterinären rekomenderade avlivning?. Behöver ju inte vara för att dom inte tycker att marsvin är lika mycket värda.(som större djur) Utan för att h*n inte tror att marsvinet kan bli helt bra:(. För att slippa lida. Och få ett bra avslut istället för att må dåligt sin sista tid. Hoppas det går bra för er!.
#34 nej vad tråkigt nu räcker det med dåliga marsvin här, hoppas att hon blir bättre bums..
Ser obehagligt ut tycker jag. Stackars marsvin och Stackars matte som få ett sådant skamlig förslag av veterinären.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#34 Nej, vad trist! Men då var nog inte bölden helt tömd ändå, för då ska de väl inte kunna spricka?
Hoppas det går bra för er imorgon, hon förtjänar att bölden får läka fint (som den tur nog gjorde på båda mina grisar).
Mvh Felicia

Marsvinet med nio liv tuggar vidare… Kinden har läkt igen och jag kan nu spola bölden som vanligt. Den är ju inte som en finne som blir helt tom utan det finns ett irriterat område längst ner, det som jag hoppas att Bactrimet tar kål på… Sancho Panza mår bra, hon äter nu helt utan problem allt som serveras (inklusive rikliga mängder av sin kompis Allans päls…). Hon har gått på Bactrim i en vecka idag, dvs halva tiden kvar enliget vettens råd.
# 35. Det förra besöket kostade 835 kr och veterinären tittade inte ens på marsvinet innan hon sa att vi borde avliva henne. Jag tänker inte stödja en sån klinik. Det finns andra veterinärer i Sverige, till och med här i närheten, och man behöver inte gå till en man uppenbarligen inte kommer överens med eller fullständigt saknar all form av förtroende för. Säger nästa veterinär samma sak får jag ju fundera på det då istället. Jag tänker inte avliva mitt marsvin för att du tycker att jag borde lyssna på en veterinär som jag (och många med mig, se alla andra inlägg i tråden utom dina egna…) tycker har fel.
Envishet och drömmar
#39 Helt Rätt!!
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#39 å vad bra, det behövs lite positiva nyher här ! 
Snacka om att ha nio liv! Vad duktiga ni är, båda två. Heja heja!

# 42. Ja, jag har börjat fundera på om hon kanske är en mycket liten katt. ;-)
Glömde skriva att nedertänderna har växt ut till full längd igen och ännu inte (peppar peppar) gått av.
Envishet och drömmar
Men åh vad kul :D Sancho Panza har nog en liten skyddsängel däruppe ;)
Så skönt! Låter ju jättebra :)
Mvh Felicia
Vad skönt att hon mår bättre nu! :D
#39 Helt rätt att byta veterinär! H*n borde ju åtminstone tittat på marsvinet innan h*n föreslår avlivning, är det inte det som man betalar för? Undrar om hon gjort likadant om det varit en hund eller katt med en böld? Jag hade också bytt veterinär utan att tveka en sekund!
Tänk om alla grisar som får en böld skulle avlivas.
Jag menar att det är ju inte någon ovanlig åkomma hos våra små grisar.
Krya på dig "marsvinet med nio liv"!