Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1450 ggr
[jejjas]
0

Vad Kan det vara?

Märkte i Går att Rufus inte beter sig som vanligt Rynkar på näsan, Han ville inte äta varesig paprika eller äpple, så jag åkte i väg och köpte vitt kåll till han såg att dom hadde färsk så det köpte jag och det åt han, sen när jag serverade torfodret luktade han på det och gick å la sig, tog upp honom och klämde igenom honom och kände inget, han reagera inte heller där jag klämde, Satte ner honom på golvet för han älskar att gå runt i hallen, Men han la sig bara ner och andades tungt Rynkar på näsan,  Har kollat tänderna på han både fram tänder och kind tänder finns inget fel Gråter Han lukat väldigt mysko med inte hanne  utan något anna , vet sa när jag prata med dom att vi kan lägga in han men då får han stanna en vecka och det tycker jag är för länge utan sälskap både för han och hilfinger som han går med..

Någon som har tipps på vad jag kan göra?

tantnett
0

Ledsamt.

Men om han skall läggas in kan inte då Hilfinger följa med som sällskap?

Håller tummar att allt blir bra.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

[jejjas]
0

Frågade det när jag pratade med dom och dom tyckte inte det va någon bra ide Gråter, varför vet ja inte.. glömde fråga, det som oroar mig allra mäst är att han inte äter som han ska Gråter, nu ville han inte ha något alls..

luneas
0

Om han inte äter så är det handmatning som gäller och det snabbt! Marsvin har så pass snabb ämnesomsättning att de fort blir jättedåliga om de inte äter. Försök att få tag på Critical Care och mata honom med det! Eller egentligen med vad som helst bara hanf år i sig näring fort!

Känns han spänd över magen?

[jejjas]
0

#3  jo jag vet det har tvingat i han kli gröt för fibrenas skull, CC vet ja inte vart jag ska få tag i här närmaste som jag vet har är i gbg men ska å handla om en stund och då kör jag förbi en vetrinär klinik ska svänga in där å se om har det..  vet du vad det brukar kosta?

luneas
0

#4 Jag har betalat runt 160 kr för en påse.

[jejjas]
0

#5 okej det är det ju värt om han vänder hur mycket brukar det vara i?

luneas
0

Jag minns inte hur mycket det är i min påse, är inte hemma heller så att jag kan kolla.

[jejjas]
0

Han är inte hård över magen mjuk som han ska vara

[jejjas]
0

Fick inte tag i CC Gråter och han har inte ätit när jag varit borta Gråter

Lyan
0

På denna sidan finns det bra tips om stödmatning www.oopsmarsvin.info.se under info-sidan men luktar han redan konstigt är han nog tyvärr bortom räddning Gråter. De jag hört om som överlevt efter att de börjat lukta har dött efter ca 1-3 månader.

Men det är bråttom, gäller nästan minuter när de slutar äta

Håller tummar och tår!!!!

[jejjas]
0

Lykades få i  han litte tomat förut om ca 1 timme ska jag åka till Tanja och hämta Litte CC så får  vi se om jag får i han det

Abico
0

Håller tummarna för Rufus!

Hanna 

Filosofia
0

Får du inte tag i CC kan även näringsdryck för människor funka, typ Fortimel. Finns på Apoteket. Lycka till med Rufus! Hoppas att han blir bättre!

[jejjas]
0

Funderar på om det är bättre för han att få somna in Gråter han vill inte ha cc och inte hö vatten han vill inte ha något alls Gråter

FeliciaS
0

#14 Om han inte visar någon annan sjukdomssymptom hade jag fortsatt stödmata. Har hört om flertal fall där det plötsligt vänt och marsvinen har blivit pigga igen :) Visst krävs det rätt mycket jobb, med stödmatning och sådär, men jag tycker i alla fall att det är värt det om prognosen inte ser så mycket sämre ut. Än så länge har det bara gått en dag, menar jag.

Håller tummarna stenhårt för att han blir bra.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[jejjas]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#15 Han är även dålig i magen Gråter,  Men han ville ha persilja som jag la in han åt litte i alla fall

Filosofia
0

Är han lös i magen kanske du kan ge honom ProViva? Det verkar ju vara ett gott tecken att han är intresserad av persiljan i alla fall.

[jejjas]
0

#17 jo han tugga litte på den, ska åka ner i morgon och köpa det tänkte jag ska försöka smygga i litte CC i den precis som jag gör med kligröten men nu vet ja jag ju inte om det är han eller hilfinger som äter upp allt men vill ju inte sätta honom ensam heller då jag vet att han kommer må sämre av det

[findusen]
0

min phille luktade inte alls gott när han hade problem med tänderna… jag höll på jättelänge (typ 2 månader) att få phille bra efter diverse komplikationer och jag lyckades! han fick igång sin mage och blev helt frisk :)

[jejjas]
0

I morgon får jag förhopnings viss komma till vet med Rufus

FeliciaS
0

#16 Att de är lösa i magen är absolut inget konstigt när de har dålig aptit, framförallt inte om de inte äter hö. Ge honom risavkok, det brukar vara väldigt bra mot diarré :)

#20 Så skönt! Hoppas det är en marsvinskunnig en som kan hjälpa honom på bästa sätt så han piggnar till ;)

Mvh Felicia

[jejjas]
0

#21 jo dom är duktiga där det vet jag har varit där förut med honom så han är inskriven där billiga är dom med så det är ju litte posetift, förhopnings viss är det bara en ifektjon i kroppen på  honom så det går att bota, Han har petat litte i höt i dag när jag höll på att stäa till som, gav honom av det fina böset som alltid lägger sig i botten på säken och det åtan litte av

FeliciaS
0

#22 Åh så bra! Då fortsätter jag hålla tummarna och hoppas det går bra för er :)

Mvh Felicia

[jejjas]
0

#24 sist jag va där så  hadde han urinvägsifektjon och då betalade jag 300 kr för undersökning och behandling

[jejjas]
0

Nu sitter jag och väntar på att syrran ska ringa mig hon skulle ringa vet åt mig, har kommit på vad det är han luktar nu det är typ fuktigt mögel han lucktar och det kommer inte från buren då den är nystädad

[jejjas]
0

14:40 ska Rufus vara hos vet

[jejjas]
0

Nu har vi varit hos vetirnären han hadde litte vassa kind tänder som dom raspade sen fick han metacam mot smärtan. undersökning raspning och medecinen gick på 200 kr. Så nu äter han utan problem =) är så glad att jag slap söva eller ta bort honom =)

[Liinda]
0

Vilken tur att det gick så bra =) och 200 kronor var ju jättebilligt :O

Creation
0

Så skönt att höra :)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Filosofia
0

Vad kul att det verkar ha löst sig. :)

Aristarcos
0

Hoppas att allt ordnar sig… det är ju bra att det verkar ha blivit bättre !

idipidi
0

Började han alltså äta direkt? Det låter ju helt fantastiskt i så fall.

Slipade veterinären kindtänderna när han var vaken?

FeliciaS
0

Är han lika pigg som vanligt och äter helt bra nu? Otroligt, då verkar ju problemet vara ur vägen :)

Mvh Felicia

[jejjas]
0

#32 ja ca 10 min efter att han hadde fåt metacamen så satt ha och åt hö =) morot va litte svårare att tygga men det fick med små bittar. Ja han använde en likadan rasp som dom har till hästar just för att slippa sövningen allt va klart på 5 min :-) taspen va ca 1 cm.

#33 nu sitter han i buren och äter torfoder Skrattande..

Metacamen sitter i ca 3 dagar så han knallar runt precis som vanligt som om inget hadde hänt Skrattande, Jag bara älskar vetirinärena i Vara dom är helt toppen fast vi hadde tid 14.40 kom vi in redan vid 14

[findusen]
0

#34 verkar ju märkligt att han kunde fila tänderna utan sövning^^ snällt marsvin du har kanske :)
dock får du tänka på att metacam är smärtstillande och tar alltså bort eventuell smärta.. så om han blir dålig igen efter kuren är slut så har han förmodligen ont någon (annan?) stans..

men jag hoppas för din och grisens skull att det gick så smärtfritt lätt som det gjorde :D o billigt dessutom! :)

tantnett
0

Underbart att läsa att han pigga på sig. Skrattande

Stackarn måste haft ont av den vassa tanden. Ja kunniga veterinärer är guld värda.

Hade själv en bra veterinär tidigare men tyvär inte så kunnig på marsvin. Men har nu hittat en smådjurskunnig och som sagt hon är guld värd.

Hoppas nu han blir fullt återstäld. Här hålls tummar o klor.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

FeliciaS
0

#34 Åh så skönt! :)

Mvh Felicia

Anette-Anna
0

Vad bra att allt har ordnat sig nu! Skrattande

//Anna

[jejjas]
0

#35 Rufus är fruktansvärt snäll Glad efter att vet hadde raspat så pussade han honom på fingrarna, dom sövre ogärna om det går att göra det när dom är vakna annas får  dom bara en väldigt litten dos lungnande, inte så dom somnanar utan bara blir litte slöa, Jp jag hoppas med att det bara va det och att det onda försviner när metecamen går ut,

Rufus satt jätte slitta när han gjorede det så jag tror inte det va så farligt…

#36 ja han hadde nog jätte ont Gråter, men när jag tänker efter så va det ju nästan bara mjuk mat som han åt med.

Men i dag är han som han brukar gnager på gallret efter godis när han hör mig Skrattande

idipidi
0

Jag har aldrig hört om något liknande. Låter helt otroligt att man kan slipa kindtänderna utan att söva! Hoppas att han fortsätter äta lite bra även utan smärtstillande. En riktig solskenshistoria i så fall! :)

[jejjas]
0

#40 jag blev minst lika chokad jag, sa det men dom brukar ju bli sövda när man ska slopa tänderna, men så sa han det att dom inte gör det om det inte är absolut nödvändigt.

Jo jag hoppas med att han ska fortsätta äta och vara pigg nu, han har ätit hö moröter pellets och  knäke bröd i dag =) och magen funkar som den ska i dag =)