Vätska i lungorna?
Hur märker man om marsvinet fått vätska i lungorna?
Har läst på en del om handmatning nu då Jalapeno får stödmatas och har då stött på lite olika saker på nätet där folk skrivit att de åkat få ner vatten och annat de matat med i lungorna!
Hur vanligt är det? Och som sagt hur märker man om det har hänt?
Känner mig lite orolig då det faktiskt bara är andra marsvinet jag får stödmata.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Vuxna marsvin ska vara väldigt svaga för att man ska lyckas få ner mat i lungorna på dem. Med ungar däremot kan det lättare hända av misstag. Det visar sig genom att det klickar när de andas (men klickande andning kan förstås bero på andra saker också).
Jag tror min lilla unge dog av det för den åt alldeles för fort när jag stödmatade dem tre dagar gammal! Sen klickade det om andningen dagen efter och den dog i min hand trots allt!
Som de andra sagt, klickar det när de andas. Jag tyckte jag hörde klickande på två av mina sex ungar nu i maj, men sedan försvann det bara… Har hört att ungar kan få di i lungorna även när de diar själva, och att det sedan kan försvinna. Så jag antar att det var så.
Men Jalapeno är ju vuxen, och om du inte tryckt i honom mat tror jag inte det är någon fara :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Då är det nog ingen fara :)
Tack för alla snabba svar
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se