Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1400 ggr
Rafflan
0

nu börjar det :(

"2 marsvin på 4mån vill ha nytt hem då lill-matte tröttnat:("

nu märks det att sommarn verkligen är på gång…

[Lynx76]
0

4 månader? och de har redan tröttnat! herregud!

Moa-16
0

Ingen nyhet direkt. Sånt här går inte att göra något åt. tyvärr. Föräldrarna måste helt enkelt stå imot ungarnas tjat!.

Linnet
0

Jo, jag fick se en kaninunge som jag sålt en månad tidigare på blocket. Dom skänkte bort den för att dottern tapat intresset. Men föräldrarna måste ju också ha ett intresse när det handlar  om, som i det här fallet barn som bara är 7-8 år. Man blir ju lite besviken när det går så.

Och i det här fallet var det nog väldigt genomtänkt då mamman meilade och frågade vad som var lämpligast marsvin eller kanin och ställde väldigt mycket frågor, så det var ju inte nåt impulsköp.

marsvin2008
0

Trist!

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

FeliciaS
0

Usch, de köps och säljs som saker…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Rafflan
0

mm, sommarn är ju värst och hösten ännu värre.

Precis som mer sommar-katter, kul att ha över sommarlovet. Sen är det tråkigt…

Synd för djuren :(

tantnett
0

Ja och aldrig lär det ta slut.

Då vore det ju bättre om det fanns möjligheter att kunna hyra djur över sommaren.

Eller också innan ett eventuellt köp.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Cavia
0

Som förälder blir man så ledsen när man läser såna här annonser, att inte den som köper djur till sina barn, förstår att det är dom som kommer ha huvudansvaret?? Dom måste ju förstå att ett barn inte klarar av att fixa allt själv…sen är det ju så med ungar, intresset går i vågor, ena veckan tillbringar dom 24 timmar tillsammans med djuren, för att nästa vecka knappt titta åt dom, jag talar av egen erfarenhet…

Appropå det här så måste jag bara berätta en rätt lustig historia. Jag har en väninna som har en son som då var 12 år och tjatade hela familjen fördärvad över att han så gärna ville ha en hund! Familjen var tveksam om han verkligen skulle ta ansvar för en egen hund och gjorde på följande sätt…han fick ett hundkoppel och familjen sa att om du går ut och går en promenad med det här kopplet varenda morgon kl 7, i en månads tid så lovar vi att du kommer få en hund. Gissa om killen var ute varenda morgon och promenerade! Så idag har han sin hund =)

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Linnet
0

Kollade på blocket annonser i går och fick då se min egen bild på en kanin i en annons. Jah har själv ute annons med den bilden för jag har några kaniner som ska omplaceras. Just den här kaninen var en familj och hämtade för en vecka sen och berättade att dom hade en hane som skulle kastreras (dom hade till och med beställt tid för det) och sen skulle dom ha dom tillsammans. Nu ska dom sälja kaninen för 100:- (dom fick henne gratis av mig) och har dessutom tagit min bild.

idipidi
0

#9 Vissa säger att priset inte spelar någon roll för vilka köpare man får och jag brukar hävda motsatsen. Det där skulle ju faktiskt aldrig hänt om du tagit ordentligt betalt för kaninen. Varför ge bort den?

musse05
0

Vart hittade du det?

Linnet
0

#10 Jodå det händer även med kaninungar som man tar betalt för, kolla mitt inlägg #3 där dom skänkte bort kaninungen, visserligen hade dom då haft den en månad.

Jag skänkte bort den för den skulle kunna konkurrera med kaninungar, annars köper ju folk hellre en unge.

idipidi
0

Självklart kan man inte gardera sig till 100%. Men just denna "köparen" hade du garanterat sållat bort om du tagit ordentligt betalt för kaninen.

Jag blir faktiskt lite upprörd. Det är väl ändå en självklarhet att diskutera ordentligt med köparna innan och se till att det är föräldrarna som har intresse och ansvar?

Dessutom går det utmärkt att hålla kontakten med nya ägarna och framför allt vara noga med att påpeka både en och tre gånger att de ska höra av sig vid problem. Jag hoppas att du tog tillbaks dessa kaniner som du såg på blocket. Eller lät du dem vandra vidare till nästa köpare som du inte har någon som helst kontroll över?

De enda man lockar med låga priser är oseriösa köpare. Vill man verkligen sälja till personer som inte kan tänka sig att betala för ett lite äldre djur? Den enda man gör är att visa att det här djuret har ett värde som är lika med noll kronor.

Anette-Anna
0

Det är jätte dåligt att vissa  inte vet vad dom ger sig in på när dom köper djur!

Det är som vissa säger ,för vissa det är roligt över sommar lovet , sen när man börjar skolan igen så tröttnar/orkar man inte med dom…

//Anna

Rafflan
0

#8 ett koppel? gud vad smart det ska jag komma ihåg. Känner oxå igen det där tröttnar. Min lille brorsa tröttnade också på sina djur och så blev dom mina ;)

Vi hade sagt så innan att skulle han tröttna skulle jag ta över dom ;P

marsvin2008
0

#10 Jag Citerar:
"Det där skulle ju faktiskt aldrig hänt om du tagit ordentligt betalt för kaninen." **Slut Citat.
**----
Det där tycker då åtminstone jag är ett tydligt Påhopp. Kanske borde modereras lite

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Linnet
0

#16 Jo, det tyckte jag också men orkade inte bry mig tidigare, men gör det nu då i stället.

Jag tror inte det spelar nån roll om man tar betalt eller inte, folk tröttnar i alla fall. Förvisso är det lättare att ta ett djur om det skänks bort, man kanske inte tänker igenom det lika noga, men man kan ändå inte ta så mycket betalt för en vuxen kanin eller marsvin heller för den delen, blir då mest en symbolisk summa, så det gör nog inte så stor skillnad

#10 Självklart pratar man med köparna och självklart säger dom att dom själva som föräldrar kommer att ta det största ansvaret och självklart säger jag till dom att höra av sig om det blir några problem, vilket dom gör ibland oftast då bara för att ställa frågor om saker dom undrar över. Ibland hör folk av sig och undrar om jag kan ta tillbaka djur som barnen tröttnat på och ibland kan jag göra det, det står till och med på min hemsida, men det är ju helt beroende på om jag har plats och om jag ser en möjlighet att få djuren omplacerade inom rimlig tid.

Nej jag har inte tagit tillbaka djuren på blocket, kaninungen fick ganska snabbt en ny familj, det vet jag eftersom en som ska köpa en kaninunge av mig hade ringt på den annonsen. Vad beträffar den vuxna kaninen så hörde dom faktiskt av sig i dag och förklarade och frågade om jag ville ha tillbaka henne. Men i dagsläget har jag inte plats eller bur. Anledningen var att dom skulle ha henne med en kastrerad hane, men det visade sig att det inte funkade, för honan var lite aggresiv mot hanen. Dom hade satt ett pris men kunde tänka sig att skänka bort den och att dom tagit min bild insåg dom väl var lite tokigt. Men det kändes bra att dom hörde av sig fast det skulle ha gjorts innan annonsen.

marsvin2008
0

#17 Jag tycker att det är viktigt att Alla härinne är trevliga i skrivtonen det var därför jag kommenterade det.

Caspia
0

# 13. Jag håller med.

Envishet och drömmar

Linnet
0

#18 Jo absolut, det var bra att du kommenterade det, tänkte göra det själv tidigare i dag, men ännu bättre att nån annan gör det.

Moa-16
0

Men om man tar 1000 för ett marsvin tror jag att folk skulle tänka till mer. Sen om man ger bort marsvinen har dom ju större chans att hamna oss någon som inte är påläst. Eller har tänkt igenom sitt köp. Så man ska ju minst ta 150 marsvin!. Även om dom kan hamna fel ändå. Fast det minskar risken,om man tar betalt för djuren!.

Cavia
0

#21 Absolut! Att ta rejält betalt för djur överhuvudtaget, gör att man slipper såna här "spontanköp", dvs det är mycket pengar som ska läggas ut och köparen får fundera ordentligt om dom har råd eller inte, och på så sätt får djuret genast ett högre värde, både för säljaren och för köparen. 1000:- kanske är att ta i prismässigt, men 300:- för ett marsvin, renrasigt eller inte, tycker jag personligen inte är för mycket…

FeliciaS
0

#21 Ja, precis. Man tänker ju efter mer om det är en större summa man betalar.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Linnet
0

Men sen måste man ju ändå kolla runt vad andra tar för sina marsvin, jag kan ju inte ta 300:- om andra bara tar 100-150:- då är det ju ingen som köper av mig, alla vill ju ha så billigt som möjligt, det gäller ju allt man köper. Skulle man ta 1000:- då skulle man nog inte få sålt ett enda marsvin.

[Liinda]
0

Jag har betalat ändå upp till 450 för ett marsvin och vill man verkligen ha det djuret så betalar man ju =)

Kan ju ta mig själv som exempel för några dagar sen, hitta ett jättefint akvarie för 600 kronor och jag har funderat ett tag på att skaffa ett större så var sugen på att köpa det här men sen fundera jag på hur mycket jag egentligen ville ha det och så bestämde jag mig för att inte köpa det. Men hade  det kostat typ 300 så hade jag köpt det på en gång. Så pengar är många gånger avgörande.

Salladshataren
0

Varför kan inte folk köpa marsvin på IKEA och låsa in dem i små burar? Hade varit så mycket bättre då :P

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Rafflan
0

Både bra och dåligt det här med att ta betalt.

Det svåra är att den som betalar 600 kr kanske tröttnar snabbt och bara släpper ut det. Är man bortskämd och familjen har mycket pengar kan man få allt man pekar på utan att bry sig.
Men får man det skänkt kanske man verkligen älskar det och tar hand om det på bästa sätt.

Jag tror att ett skänk djur och ett dyrt djur kan få lika bra/dåliga hem. Handlar mest om tur.

För finns ju folk som betalat tusenlappar för hundar och ändå hittar man "bortsprungna" hundar utan att ägaren kan hittas…

emelie92
0

Jag tror inte att priset spelar stor roll, i alla fall inte när det gäller marsvin eftersom vem som helst har råd att köpa ett marsvin, vare sig det kostar 50 kronor eller 400 kronor, det rör sig inte om några stora summor direkt. Bara för att man säljer ett marsvin eller kanin för t.ex. 400 kronor så kan man inte garantera att köparen är seriös och kommer ta väl hand om djuret.

Moa-16
0

Men klart man tänker mer. Om ett marsvin man ser på blocket kostar 50 kr. Och eller 500. Så är det ju. Om hundar säljs för 3000 blir det oftast oseriösa svar…

tantnett
0

Visst skulle väl priserna på marsvin kunna höjas avsevärt?

Själv betalade jag 700:- för Vild Vittra och priserna ligger ju däromkring för Skinnysarna samt Cuy.

Nog anser jag att man faktiskt skulle kunnat höja priserna likvärdigt oavsett ras.

Anser att varenda en av mina sju marsvin är genomtänkt "hm" fniss. Men oavsett vilket så hade jag kunnat betala 700:- för vem som helst av dom om priset varit det, för samtliga har varit högt önskade samt känts helt rätt.

Däremot hade jag nog lagt marsvintankarna åt sidan om priset varit 700:- och jag fallit för en impuls. Då vill jag tro att man lätt tänker att man kan göra så mycket roligare saker för 700:-, eller om man är en barnfamilj lägga pengarna på något nyttigare?

Som nybörjare tillkommer ju även burköp samt annat tillbehör och om nu marsvinet kostar ca 700:- då blir ju slutnotan ca 2000:- kan tänka mig att många impulsare ryggar något?

Vill tro att ogenomtänkta köpare ryggar för ett pris på 700:- samt även att man inte gärna betalar 700:- för orm mat.

idipidi
0

#30 Javisst! Egentligen håller jag med. Men ett första steg är ju att åtminstone få bort skampriserna. Nog sjutton lockar det att göra ogenomtänkta köp om man får något gratis? Det spelar liksom ingen roll att ursprungspriset inte heller var så högt. Vad det än är som är gratis så kan det väl få de väl de flesta människor att börja fundera på att skaffa saker som man inte tänkt sig från början? Eller åtminstone skaffa det nu, direkt, när tillfälle ges, istället för att gå hem och fundera.

Dessutom kostar det att föda upp kvalitetsdjur. Både pengar, tid och kraft. Man får förklara för sina köpare att det handlar om noggrant planerad avel på friska djur med kända stamtavlor. Och att djuren dessutom är uppfödda på högkvalitativt foder och får bästa skötsel. Det förstår vem som helst att det kostar mer än den "djurproduktion" som andra sysslar med, utan planering eller kvalitetskoll.

Vill folk ha billigast möjliga djur utan att bry som om kvalitet och utan att behöva svara på frågor, då får de gå till djuraffären helt enkelt. Mina djur ska i varje fall inte hamna hos de köparna.

Cavia
0

#31 *tummen upp*

tantnett
0

#31 Jo men det är ju det jag skriver i inlägget #30.

Höja priserna från skampriserna.

Sandra-B
0

#16-17

Jag kan inte förstå hur ni kan få det till ett påhopp, jag ser #10 som ett konstaterande.

Helt rätt!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Linnet
0

#34 Nej det var nog inte #10 utan #13 som jag tyckte var lite att idiotförklara mig och påpeka saker som är självklara.

"nu blir jag faktiskt lite upprörd, det är väl ändå en självklarhet att diskutera ordentligt med köparen innan och se till att de tär föräldrarna som har intresse och ansvar"

samt

"Dessutom går det utmärkt att hålla kontakt med dom nya ägarna och framför allt vara noga me datt påpeka både en och tre gånger att de ska höra av sig vid problem. Jag hoppas du tog tillbaka dessa kaniner som du såg på blocket. Eller lät du dem vandra vidare till nästa köpare som du inte har någon som helst kontroll över?"

Båda dessa citat tycker i alla fall jag inte är särskilt trevliga.

Kan bara tala om att kaninen nu har fått ett nytt hem hos en bekant till dom som tog den.

Moa-16
0

#35 Lustigt att det ska komma från dig. Men sen är det inte en självklarhet för alla. Du skrev ju att du nu såg kaninen på blocket och att dom tagit din bild mm. Inget om att du hade fixat så att kaninen fick ett bra hem. Lät inte så på det du skrev.

tantnett
0

Ännu en tråd som hamnat på sandlådenivå!

idipidi
0

Om djur som jag hade sålt hamnade på blocket efter kort tid, inte bara en utan flera gånger, så skulle jag verkligen börja fundera. Var gjorde jag för fel som drog till mig de köparna och inte helle lyckades sålla tillräckligt bra? Ska jag ändra på mina rutiner på något sätt? Ställa andra frågor? Ändra min annonsering på något vis? Höja priset?

Tycker för övrigt att det är smått absurt hur man kan sälja ett djur och sen inte ha plats att ta tillbaks det en vecka senare.

Linnet
0

#36Varför var det lustigt?? Vad då "lät inte så på det du skrev" Jag skrev väl över huvud taget inget om det, bara att jag reagerat på att dom annonserat ut den igen och tagit min bild. Familjen som tog kaninen berättade att dom skulle ha henne med en kastrerad hane, det var alltså en familj som redan hade kanin och inga nybörjare, så det tyckte jag var ett i mina ögon bra hem. Dessutom var det ju inte för att dom tröttnade utan för att kaninerna helt enkelt inte gick att ha tillsammans.

#38 Jag håller samma pris som andra 300:- för kaninungar, vilket är det vanligaste priset.

Jag omplacerade ju honan bland annat pga just platsbrist och att hon inte passade i min avel, men visst hade jag tagit tillbaka henne om dom inte löst det själva, men nu har det ju löst sig på ett bra sätt. Dessutom frågade dom inte om jag kunde ta tillbaka henne, dom undrade om jag ville ha tillbaka henne. I dom allra flesta fall tar jag faktiskt tillbaka djur som köpare av någon anledning inte kan/vill ha kvar.

Det lustiga är att jag även har skrivit om det här på "kanin i fokus" men där är det en mycket trevligare stämning och där skrivs det inga såna här småelaka och anklagande kommentarer.

Sen tycker jag också att den här tråden börjar spåra ur.

Moa-16
0

Lustigt eftersom om du själv skriver,(som du själv kallar det småelaka kommentarer. Tycker att det var lite lustigt att folk reagerade på det där bara..

Du skrev ju såhär:

Kollade på blocket annonser i går och fick då se min egen bild på en kanin i en annons. Jah har själv ute annons med den bilden för jag har några kaniner som ska omplaceras. Just den här kaninen var en familj och hämtade för en vecka sen och berättade att dom hade en hane som skulle kastreras (dom hade till och med beställt tid för det) och sen skulle dom ha dom tillsammans. Nu ska dom sälja kaninen för 100:- (dom fick henne gratis av mig) och har dessutom tagit min bild.

Det kan man ju tolka på olika sätt. Men det kan vi ju lämna nu. Du har ju förklarat dig;).

Rafflan
0

Men även skinnys blir vanvårdade och hamnar på ompalceringshem. Så om man tar 250:- eller 700:- spelar nog tyvärr ingen roll (tydligen)

Sen kostar djuraffärs marsvin oftast mer än stamtavle djuer, iaf här, här kostar dom 350-400 medan en vanlig stamtavla kostar 250.
Så ska man göra en pris höjning måste djuraffärerna vara med på det annars kommer dom konkurrera ut uppfödare :S

Sen kostar det redan endel att skaffa marsvin: 250:- + 400:- + 200= 850:- som billigaste i inköps priset, så skulle man backa pga priset borde man redan gjort det. Det är nog omplaceringarna med bur och allt som borde bli dyrare? Inte ungarna eller penionärer.

#39 håller med dig, om man inte skriver in i detalj exakt vad man gör/gjort på ett språk som en 5-åring skulle förstå så kommer folk nästan sitta och leta fel i medelandet som kan misstolkas.
Känns så ibland ;)

Linnet
0

#40 Fast nu tycker jag att du behöver förklara dig.

Du skriver:

"Det kan man ju tolka på olika sätt"

På vilka olika sätt kan man tolka det?? Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Vad skriver jag för elaka kommentarer? Menar du mitt inlägg om annonsen och bilden så visst blev jag irriterad över det, men det är ju inget som var riktat till någon här på forumet.

Moa-16
0

#42 Jag tänker inte på just den här tråden. Tyvärr så har jag bra minne om vad folk skrivit;). Och det är lite konstigt att folk reagerar på det och inte 100 gånger värre saker. Bara så konstigt. Sen Det lät bara som om du jaha min kanin på blocket för 100 kr. Lixom. Som om du bara satt och beklaga det. Men sen tycket inte jag att det var något påhopp det där. Utan tråden handlar ju lite om det också. Dock så var det inte skrivet så klokt;). Så farligt var det ju inte.men vi kanske kan lämna det nu.

Linnet
0

Ja visst vi lämnar det. Jag tycker inte vi ska starta nån diskussion om gamla trådar och inlägg och vad folk skrivit tidigare.