Är ny här på MIF :)
HejHej!
Är ny här på MIF. Har läst lite inlägg och kommentarer och det verkar vara väldigt lugnt och trevligt här inne! Super bra tycker jag!
Har bollat med tankarna ett tag om att kanske bli med marsvin innan jag kom hit 
Och det blir då mina första marsvin. Så igentligen kan jag inte så mycket mer än det jag har läst om på de många sidor jag varit inne på :)
Jag har två kaniner sedan tidigare och de ställer jag ut dessutom. Tycker utställningar är väldigt kul och kanske kan det vara värt att prova ställa ut marsvinen också om det blir några ? 
Jag är inte helt säker på vilken ras som passar mig bäst, men jag tycker Abessinier ser så läckra ut och förekommer i en mängd olika färger som är så charmigt!
Det här med utställningarna. Hur går det till på en marsvinsutställning? hur bedöms djuren? Har sett på vissa hemsidor att några är bedömda med allt från 84-88p. CERT, BIR, BIS o.s.v Hur många poäng måste marsvinet få för att man ska bli prisberättigad och få rosett/pokal? När blir svinet champion?
Sen kanske någon vet någon bra uppfödare runt om i Svealand (bör inte vara allt för långt bort,) som har bra typade och snygga utställningsdjur? :)
/ Claudia

Vad kul att du har hittat hit! Det är en hel del att lära in när det gäller marsvinsutställningar, men man lär sig snabbt! Det är ganska många frågor du har och jag hoppas att någon annan här kan ta sig tid och förklara lite olika begrepp. Annars kan jag tipsa dig om svenskamarsvinsforeningen.se (om du inte redan har varit inne och tittat där) på den sidan står det ganska mycket och utförligt om utställningar.

Hej och välkommen hit!
Marsvinsutställningar är superkul så det tycker jag absolut att du ska testa om du är intresserad av det:-)
Bland marsvin så är det endast släthårsgruppen som färgavlas, lång- och strävhår kan ha vilken färg/tecknng som helst.
Inne på Svenska Marsvinsföreningens hemsida finns information om utställningar och även länkar till uppfödare så jag rekomenderar dig att titta in där.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Välkommen hit hoppas du ska finna massor av information som du har nytta av ( det har jag själv haft ;) )
Välkommen hit! :)
Marsvinsutställning är superkul så det tycker jag absolut att du ska prova på. Första gången kan du ställa ut utan att vara medlem i SMF, men för att sedan fortsätta krävs medlemskap.
Så skulle jag rekomendera dig att åka och titta på en utställning, då kan du se nästan alla raser och färger på riktigt, prata med uppfödare och se hur en utställning går till.
Ett marsvin blir svensk champion när h*n fått tre cert, vilka delas ut av domaren till det finaste djuret i varje rasklass. Hur många cert som får ges i varje klass beror på hur många marsvin som är anmälda. Förutom rasklass finns också petklass, där kan alla marsvin ställas oavsett ras, där bedöms marsvinens hälsa - ren päls, klor, kroppsform osv. I petklass kan domaren dela ut silverkort till de finaste marsvinen, även där beror antalet i varje klass på antal anmälda, efter tre silverkort blir marsvinet GuldPet.
Hanna

Åh vilken bra förklaring,!
Tycker att jag har fått väldigt mycket tips och olika länkar till sidor som var intressanta att läsa igenom. Tack så jätte mycket!
Ifall någon har någonting mer att berätta om utställningar m.m så skriv på bara! Man lär sig alltid något nytt :)
Det är ganska stor skillnad på kaninutställningar och marsvinsutställningar. På marsvinsutställningar bär man t.ex. själv fram sina djur till domaren och hela utställandet är mycket mer "aktivt". Det funkar absolut inte att lämna in dem på morgonen och hämta dem på eftermiddagen. ;)
Det är inte heller så att djur över en viss poäng får pokal. I stort sätt kan man säga att certgränsen ofta ligger vid 88p, ibland vid 89. För att få cert finns det dessutom lite fler regler om att man måste vinna i sin klass eller ras, beroende på ålder m.m. Tre cert ger championat och titeln champion (SCh) har inte lika hög status som på kanin. Det är enklare för ett marsvin att bli champion.
Dessutom tävlar alltid de bästa i varje ras i en BIS-final där det är ett visst antal placerigar beroende på antalet anmälda (10 vid stora utställningar). Marsvin under fem månader tävlar om egna BIR och har egen BIS-final.
Cert, BIR och BIS-placeringar ger alla poäng till "årets marsvin" som koras varje år.
På alla utställningar finns dessutom klassen petclass, där det inte finns några krav på att djuren ska uppfylla någon rasstandard (men även rasdjur är välkomna!).
Mitt tips är definitivt att besöka en utställning och se de olika raserna "live" så att det blir lättare att bestämma sig.

6# ja det var verkligen en jätte bra beskrivning. Precis det jag ville veta ungefär! :)
Jag ska definitivt åka och kika på någon utställning för att bland annat se de olika raserna och höra med olika uppfödare!
Tack för informationen! :)

9#
Tack så mycket för vänligheten.
Ja självklart kommer djuret i sig i första hand! givetvis! Tycker bara det är så kul att ställa ut kaninerna, men visste inte att man kunde ställa marsvin! så vart lite nyfiken :) Är glad att jag fick så snabba och bra svar ifrån så många dessutom!
Jag tycker att du har fått bra svar, så allt jag kan säga är väl:
Välkommen hit!
Jag hoppas att du kommer att trivas. :-)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.