Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 2012 ggr
[jennie860]
0

Hur mycket tid behöver ett marsvin?

Jarg har börjat fundera på att skaffa ett marsvin (dvs två marsvin) och vill bara försöka försäkra mig om att jag inte tar mig vatten över huvudettidmässigt. Funkar det att jobba heltid och bo själv med två marsvin?

emelie92
0

Du kan jobba heltid och bo själv utan större problem. De flesta marsvin bryr sig inte om de inte får kela med sin ägare.

Det viktigaste för marsvinen (enligt min åsikt) är mat, lite pyssel, fräsch bur, och motion.

Creation
0

Det finns många som jobbar heltid och har marsvin. :-) De kräver inte mycket kel, egentligen inget alls, men vill man få dem tama måste man ju pyssla med dem en stund varje dag. Dock kan det räcka med bara 10 min per dag, och det kan man väl ordna sig tid för?

Annars är det inte mycket som behövs, som #1 säger. Bara mat och vatten, en ren och stor bur och en marsvinskompis, i princip.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
0

Instämmer med de övriga.

Sedan så är det upp till var och en hur mycket tid man spenderar med sina grisar, man blir vad man gör dem till :P Marsvin som bara får sitta i sin bur blir nog inga glada grisar i längden, men förutom det så upplevs de ju då som tråkigare än om man tar ut dem och låter de upptäcka saker så de blir nyfikna osv. Lite svårt att förklara, men du förstår nog vad jag menar :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Filosofia
0

Jag har inga marsvin just nu, men funderar också på att skaffa snart. Däremot har jag en hund, som bl.a. kräver fyra promenader om dagen och inte kan vara ensam hemma mer än en stund (min mamma eller syster måste därför alltid vara hundvakt när jag har föreläsningar eller måste gå ut). Jämför man med det tycker jag att marsvin verkar vara rätt så okomplicerade husdjur. :)

[Liinda]
0

Som dom andra sagt så fungerar det bra =) Jag själv gosar inte med marsvinen varje dag, har 11 stycken så det får bli gos någon/några gånger i veckan för dom och dom ser ut att trivas ändå dom har ju varandra =)

Crania
0

Jag jobbar heltid, har hund och nio marsvin - det funkar jättebra!
Alla lyfts inte upp och kelas med varje dag, men alla får klappar varje dag när de får frukost och kvällssgrönsakerna. Man måste ju se till att alla mår bra och trivs.

musse05
0

Det är enkelt att ha marsvin, men dyrt ;) Maten är dyrare än till hundar tex.

Moa-16
0

Kan man väl. Bara marsvinen får röra sig utanförburen dagligen (Tycker jag dom ska iaf) Och få mat hö och vatten. Sen kan jag tycka, Om man inte har tid att ha djur, Varför ska man då ha dom?. Om man ändå bara hinner ge dom mat morgon och kväll. Men marsvin är ju inte i behov av människans sällskap som tex hunden. Så på så sätt är det ju bra med marsvin.

#7 Maten är inte dyrare än till hundar. Kan jag skriva upp på. Fast om man har 10 stcken och en hund blir ju maten dyrare såklart.

godisgrisen
0

Det är ju det som är så bra med marsvin de behöver inte ständig tillsyn. Har de marsvinskompisar så klarar de sig utan en ständigt gosande matte. Även om man jobbar heltid är man hemma tillräckligt mycket för att hinna med marsvinets behov. Det är mysigt att slappa i soffan med ett marsvin i famnen efter en lång dags arbete…

[jennie860]
0

Tack för alla svar! Jag vill verkligen ha ett par marsvin att gosa med på all den lediga tid jag har, men kände att de kanske skulle må dåligt av att vara ensamma hemma hela dagarna. Såklart kommer de ju ha varandra, men ändå.

Hoppas på mycket gos och prat med dem när de flyttar in så småningom =)

Anette-Anna
0

¤10  vad skoj! :) Du behöver inte må dåligt av att dom får vara ensamma hemma när du är på jobbet , dom har varandra och ibland kan det vara skönt för dom att vara hemma ensama i tystnad och lugn och ro.Glad

//Anna