Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1411 ggr
Mari
0

I morgon kommer Jalapeno hem igen

I morgon kommer Jalapeno hem igen. Om ni följt tråden jag skrev förr om kastreringen och avlivningen så kanske ni visste att han fick en ordentlig inflamation i pungen så han fick åka upp akut i söndags och bo hos min kompis som jobbar hos veterinären.

Han är nu på bättringsvägen, svullnaden är minimal och pungen ser bra ut och läker bra. DOCK har han gått ner ännu 100g sedan i måndags då han äter dåligt.

Så i morgon far jag upp och hämtar hem honom så får han gå med en hona, lite tidigare än planerat men förhoppningsvis börjar han äta bra igen och det är just nu prio ett.

Fast vet ej om han ska bara gå med en hona eller om han ska få gå med alla tre samtidigt? Kanske är bäst att bara ha en i början?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Aristarcos
0

vad skönt att han får komma hem igen, hoppas han fortsätter bättra på sig och att han går upp i vikt igen..

FeliciaS
0

Vad skönt att det gått bra för honom! :) Vi har tänkt på honom här hemma. Hoppas nu han börjar äta med god aptit så fort han mår helt bra igen. Det var väl bara 1,5 v sedan kastreringen? Då är det för tidigt för att sätta ihop honom med en hona, spermierna är envisa och kan finnas kvar åtminstone efter 2 veckor. Jag skulle väntat 2,5 för säkerhets skull. Låt honom träffa flickorna och vänja sig vid dem på golvet, under uppsikt, korta stunder varje dag. Det är nog bra om han bor själv ett litet tag, tills han är helt återställd - kan tänka mig att han blir lite för uppspelt för sitt eget bästa annars.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mari
0

I morgon är det 1 vecka och 6 dagar sedan kastreringen men jag vill gärna sätta ihop honom ändå för han verkar inte äta annars :/

Fast som du säger så ska jag testa att ha de ute på golvet ett tag tillsammans och se om det fungerar bra, då kanske han får tillbaka aptiten igen? Annars vet jag inte vad jag tar mig till!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

#3 Den dåliga aptiten kan ju också bero på att han kastrerats och de "olyckliga följderna" (om man får kalla det så), att han har ont osv. (eller en kombination av både det och saknaden av kompis).

Mvh Felicia

Mari
0

Ja jag vet inte riktigt vad det beror på men säkert en kombination av de båda. Tror inte att han har ont längre. lät inte så på kompisen och han fick smärtstillande de första dagarna om jag fattat rätt för pungen sprack ju :(

Så medicin ska han bara ha i morgon och på fredag sen är den kuren slut och jag hoppas att det blir bra igen.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
0

ursh!
Fick precis sms om att han bara sitter som paralyserad i buren!! PANIK!

Känns hemskt att inte kunna göra något. Kompisen har nu satt ihop honom med den kastrerade brodern Terry och då blev det lite mer liv i honom men får väl se vad som händer :(

Håll nu tummarna och tassarna att han börjar äta mer igen !

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

#6 Ojdå :/ Jag tror på din lilla kämpe, och håller tummarna för honom. Han blir nog bra, ska du se :) Det gäller att tänka positivt! ^^

Mvh Felicia

Mari
0

Ja nu är vi positiva och jag måste sova på saken :)
Tur att jag har fått låna min brorsas bil som går räsersnabbt i morgon då min är trasig ;) Så då går det snabbt att komma upp till Jalle och sen hem igen (får hoppas att inga poliser är i farten)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Creation
0

Så skönt att höra att han är på uppåtgång! Hoppas att det fortsätter så och att han återfår aptiten snart.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Mari
0

Han är fortfarande lite paralyserad Gråter

Men han fick träffa de tre damerna på golvet idag och då vart det genast lite bättre fart men så fort han blev ensam i buren igen så satt han bara och stirrade in i ett hörn.

Så nu har han en dam som sällskap, ska snart mata i honom lite mat, sen hoppas jag verkligen att han kommer igång av sig själv, han bajsade lite idag innan jag hämtade honom så magen är igång igen!

Just nu är det lite fart i buren, de pratar med varandra och går runt runt så det är väl ett gott tecken? Bättre än att han bara sitter stilla. Han kanske blir hungrig om han rör på sig mycket också?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

#10 Förstår om han är paralyserad - han var ju varit med om jättemycket "konstigheter" ;)

Så länge han äter och är pigg är det ett gott tecken. Däremot bör du vara observant, för han kan säkerligen para fortfarande. Men han kanske är alldeles för slö för det?

Mvh Felicia

Mari
0

#11 Han äter ju inte av egen maskin utan har blivit matad typ varannan timme det senaste dyget och jag kommer även fortsätta med det i morgon.

Jag har ögonen på dem och han är slö och hon är förbannad på honom, han får ej komma nära bakdelen men jag tror inte att det blir några ungar, dels trodde veterinären inte att det kunde bli något och att han måste ha en kompis eftersom han annars bara sitter och stirrar.
Honan han går med nu trodde uppfödaren var steril för hon hade provat massvis med gånger att få ungar efter henne men inga ungar kom :(
Men det är ju absolut inget man ska lita på!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

#12 Ah, okej. Det låter ju rätt säkert i alla fall :)
Hoppas nu allt går bra för honom. Äter han inte ens grönsaker eller gräs själv?

Mvh Felicia

Mari
0

#13 Nej inget alls, dricker inte ens så både mat och vatten har vi sprutat i honom via munnen och han har även fått vätska under huden.

Fast nyss såg det ut som han var sugen på grönsaker när burkompisen fick lite, han nosade och var på väg att äta men det stannade alldelens vid läpparna :/
Lika höet har han vart och buffat rutn i men jag har inte sett att han ätit något av det

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Moa-16
0

Stackars lille gris!. Hoppas han blir bättre!.

FeliciaS
0

#14 Ojdå, vad jobbigt :/ Då är det både vatten och mat som ni måste stödmata med allstå. Matar du med Critical Care?

Mvh Felicia

Mari
0

#16 Han fick cc i förrgår och efter det så slutade han äta och blev jättekonstig i magen. Det var heller inget som veterinärerna jag pratat med rekomenderar för de hade bara erfarenhet av att de blir dåliga av det.
Men har lite hemma som jag kan ge om det krisar. Han får tomatpure och vatten just nu och även något kladd som är bra för magen :)
Ska göra lite hövatten i morgon och såndär gröt om jag har allt hemma.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

#17 Critical Care har helt klart en tendens till att öka aptiten, är något jag märkt (och hört från andra) i alla fall :) Sedan så innehåller det väldigt mycket fibrer som är livsviktigt för sjuka marsvin, då magen blir dålig om de med sin snabba ämnesomsättning inte får i sig tillräckligt. Varför rekommenderade inte veterinärerna det?

Varför tomatpuré? *nyfiken* ;)

Mvh Felicia

tantnett
0

Håller tummarna för kämpen.

Understryker återigen hur viktigt det är att få antibiotika vid kastreringar.

Kan icke begripa varför inte alla veterinärer skriver ut det?

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Mari
0

#18 Som jag tror jag skrev så tyckte veterinärerna att marsvinen bara blev dåliga i magen av det. Men jag ska göra några bollar av det senare idag och testa ge honom ändå.

Oj menade morotspuré xD

#19 Nä jag förstår inte heller, nu önskade jag att jag visste att han skulle haft från början så jag hade kunnat pratat till mig det…

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

luneas
0

#20 Det var konstigt, har bara hört gott om CC och vet många som har klarat riktigt dåliga marsvin med hjälp av det! jag tycker att du ska försöka med det igen. Om han inte vill äta de torrare kulorna så kan du ju späda ut det mer och ge med pipett (eller avklippt spruta) direkt i munnen.

Mari
0

#21 Yes har det förberett :) Så jag hoppas han vill äta, nu har han nyss fått annat så han verkar allt för mätt så jag testar om någon timme igen

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

idipidi
0

Jag har också jättebra erfarenheter av CC. Har stödmatat så många marsvin med varierande resultat. Efter att ha börjat med CC har jag klarat av rädda marsvin som varit så dåliga att jag normalt skulle beteckna dem som omöjliga att klara. Så för mig är det nästan "magiskt".

Håller tummar för att det ska gå bra!

Mari
0

Hur mkt tar ni av cc till dem varje gång de får?

Jag fick bara lite i en påse så jag har ej beskrivning eller något här hemma att läsa utan fick bara höra att jag ska blanda ut med vatten så det blir lite klumpigt eller löst och mata med spruta

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

#24 Här har du info :)

Mvh Felicia

Mari
0

Rapport: Framsteg!
Han har tagit lite lite vatten själv från flaskan och även tagit två tuggor av en broccoli när jag matade honom med purén :)

Nu springer han på golvet med damerna och jäklar vilken fart det är på honom, fast han får ta några småa pauser i bland.

Nu hoppas jag att det fortsätter på samma spår

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

#26 Åh, vad härligt! :) Det hoppas jag med.

Mvh Felicia

Mari
0

Inga större framsteg nu mer än att han äter små små bitar av grönsaker och gräs ibland om jag matar honom.

Börjar misstänka att detta inte kommer gå så bra :(

Hur länge ska man trilskas att mata? Han går ner ca 20-30g/dag dessutom :(

Enda framsteget idag är att jag sett att det kommer bajs ur honom, långa smala ljusbruna korvar som mer ser ut som fiskbajs än marsvinsbajs men det är väl bra att det kommer något ur honom som inte har samma stil som kräm

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

EvaLuna
0

Ge inte upp! De låter som han är på g ju. Fortsätt ge honom vatten & hövatten. Jag tycker oxå att cc är bra, men de är ju din pig & du som vet vad som har hänt. Ge de lite mer tid… Kom ihåg att det kan vända lika snabbt åt de friska hållet! Håller tummarna för att du har en frisk Jalapeno om ett par dar!

Creation
0

Har du matat med cc?

Jag hoppas på det bästa..

Mari
0

Japp har matat och håller på att mata med det, han har fått det sedan igår eftermiddag/kväll men får det bara varannan gång han fått mat ungefär och nusenast utblandat med morotpuré för han ville inte ha annars

Det som är så synd är ju att min bil har pajat och mor min jobbar kväll på måndag då jag antagligen måste upp till veterinären igen. Ska iaf få höra via telefon vad de tror går att göra fast jag tror dock inte det går att göra så mkt mer om han inte börjar äta av sig själv snarast.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

Säger som #29 - ge inte upp! :)

Fortsätt mata honom och se så han bajsar. Håller tummarna stenhårt för att vändningen kommer! Håll modet uppe och tänk positivt, vet själv att man kan behöva höra sånt när läget känns rätt hopplöst… ;)

Mvh Felicia

Aristarcos
0

Hoppas grisen tar sig och börjar äta nu snarast, konstigt att inte honan fått fart på honom lite mer och mer mat glad, som de andra säger ge inte upp, fortsätt mata. Om bara såret ser bra ut , känns det som att det bara skulle stressa honom att dra honom till veterinär återigen…eller ??

Mari
0

Såret ser bra ut. det är typ helt läkt inget svullet eller något.

Det jag funderar på är om det är nått fel med tänderna. för han har ju inte ätit hö som han brukat sedan kastreringen för 2 veckor sedan så de kan ju vara nå vassa kanter nu som gör ont när han försöker?

Ska iaf få höra med veterinären i morgon om hur hon tycker vi ska gå vidare. Min syster lärde jag precis upp hur hon ska mata honom i morgon när jag jobbar :) Och det gick fint! Så nu är ett problem mindre

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
0

Nä idag känns det inte som någon bra dag. Syster min har matat och det har ioförsig gått bra.

Men han har gått ner 10g sedan igårkväll. Ingen matlust, vill dessutom inte ha lika mkt mat som jag gett honom förr..

Veterinären hade helelr inga fler knep att ta till om han inte börjar äta av sig själv, det enda var att jag skulle fortsätta att stödmata och åka upp nu i veckan om ingen ändring sker snabbt. Blir väl vätska under nacken och kolla tänderna då. för det är det enda jag kan tänka mig som är knas då han ju inte ätit ordentligt på snart 2 veckor..

Gud vad jag tycker detta är tråkigt, han är ju inte ens ett år gammal Gråter

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Moa-16
0

#35 Gud så tråkigt!. 10g. Ja jag tycker om det nu inte går framåt och han mår dåligt. Kanske det bästa för honom är att somna in. Det gör ont. Men livet är inte rättvist/lätt för små marsvin.. Visst man ska inte ge upp som flera har skrivit. "ge inte upp". Men någonstans så måste man säga stop. Även om det känns svårt.

Mari
0

#36 Jo jag har funderat på det ända sedan jag hämtade hem honom för att han slutade äta. Har heller inte tid eller råd att vara hemma från jobbet för att hålla på att mata och mata och mata Gråter

Men han får någon dag till på sig, har hela tiden tänkt att han ska få en vecka på sig att börja äta igen, och på torsdag är det en vecka sedan jag hämtade hen honom så jag får väl dra gränsen där någonstans antar jag.

Men känns som sagt hemskt att en så ung och fin grabb ska få sluta sina dagar så tidigit. Nu önskar jag verkligen att jag inte kastrerade honom men det var ju planen ända sedan planeringen av kullen satte igång, att spara en hane som sällskap till Tabasco och sen kastrera när tiden är kommen

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Moa-16
0

#37 Förstår. Måste kännas förfärligt tråkigt att avliva en så ung gris också. Men inget blir bättre av att låta honom vara dålig en längre tid. Klart jag förstår att man hoppas att den där dagen ska komma. Den dagen då allt vänder…

Mari
0

Ja man hoppas och hoppas :) Så nu får den allt ta och komma tycker jag

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Moa-16
0

#39 Bara man inte väntar för länge på den dagen. Ingen gris ska behöva lida i onödan. Sen om veterinären inte har fler tips. Och allt bara fortgår. Tills läget blir riktigt dåligt. Då avlivning inte är något val längre. Utan ett krav. Då tycker jag det är bättre att sätta stop i tid. Men jag förstår att man hoppas allt ska vända. Att han sitter där i buren en morgon,  pigg och knaprar i sig sitt hö!.

Mari
0

#40 Jag vet själv när det är dags att tänka på refrängen så det beslutet tas när det behövs, vill som sagt ge honom några dagar till men självklart är jag så klar i huvudet att se och förstå när det inte går längre, för han ska inte behöva lida i onödan.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Moa-16
0

#41 Förstår!. Men oftast så håller man på förlänge. För att man vill att sitt älskade lilla marsvinet ska bli bättre. Så då blir det lixom omvänt. Men lycka till!. Hoppas det börjar gå åt rätt håll snart!.

FeliciaS
0

Hur går det med lille gubben? Äter han när ni stödmatar? :)

Mvh Felicia

Mari
0

Han äter mer idag när jag stödmatat varje timme sedan jag kom hem vid kl 5. Han hr fått morotspure, hövatten, små små delar av gräs blandat med vatten och vart ute på golvet och sprungit i ca 1½ timme med alla 3 damera - då blev det fart !

Men han sväljer inte allt utan man får tvinga i honon, nu de senaste 3 matningarna så har han ätit bra och knappt spottat ut något. Men han kommer ej igång själv att äta. Ska få tid på torsdagmorgon åt honom, ska bara försöka få ledigt från jobbet.

Misstänker att ena pungsidan har fyllts med lite var, dock kan det vara ärrbildnad för det är så pass hårt och inte lika mjukt som sist men han ska ändå in till veterinären nu denna vecka innan fredag.
Dock är min ersättare för stödmatningen ej hemma ikväll, vet ej om hon kommer hem i morgon men annars får det lösa sig på något annat sätt med matningen under morgondagen när jag arbetar

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[findusen]
0

har skumläst tråden och håller tummarna för din gris! hur är han i magen nu? fortfarande "fiskbajs"? hade svårt att få i min phille cc, han gillade det inte alls! men bio-lapis ska vara bra bakterier för magen. det älskade han och det är lättare att få i dom för det är bara ett pulver som blir vita prickar i vattnet….

och det där med var kan ju vara väldigt envist! det fylls ju på hela tiden om det inte får läka ut inifrån, vet inte hur dom gjorde när dom tömde pungen förra gången? har han haft ett dräneringshål?
fick han antibiotika för infektionen?

hoppas han börjar äta snart! lycka till!

FeliciaS
0

#44 Tycker inte det låter som om hoppet är borta i alla fall. Håller tummarna och tänker på er :)

Mvh Felicia

Mari
0

#45 Ja ena sidan sprack så där hade han hål av sig själv men andra sidan gjorde de hål och klämde ut men båda hålen har läkt igen nu då inget mer var kom ut.
Han fick antibiotika för infektionen, 2 omgångar.
Nu var det nästan en helt vanligt bajsplutt i rumpan på honom när jag kom hem, dock satt den fast så jag fick pilla ur den

I morgon kl 15,30 har vi tid hos veterinären. Vet ej om jag orkar hålla på att stödmata mera om vi inte hittar något fel på honom nu, själv tror jag att det kan vara tänderna som spökar för han har ju inte ätit ordentligt på ett tag så de kan ju vara vasst någonstans eller nått..

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[findusen]
0

#47 tycker det låter som han är på bättringsvägen..!

höll på o stödmata/åkte till vetrinären/stödmata/åkte till vetrinären/osv i ungefär två månader med min phille innan han blev helt bra, och det var komplikationer och liknande pga hans tänder. men han blev helt frisk från det och ännu kelnare och gladare än förr :)

Mari
0

Ja jag önskar innerligt att han kan bli frisk från detta!
Det största problemet är ju att jag jobbar och kan inte ta ledigt så mkt mer från sommarjobbet… Och min syster börjar bli less på att mata honom stup i kvarten :/

Men får se vad som sägs i morgon :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Creation
0

Hur har det gått?

Saphir
0

Har skummat igenom tråden och hoppas verkligen att det går bättre för honom!

Hur har det gått?

Mari
0

Oj har inte haft så mkt tid att sitta vid datorn märker jag :)

Men hos veterinären gick det fint, fast han gått ner i vikt tyckte de inte att han var allt för dåligt skick. Kollade tänderna och inget fel där.

Fick dock ta ur lite mer var och sånt i pungen som hade blivit inkapslat. Fick även 50ml näring i skinnet.

äter lite själv nu Skrattande

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Saphir
0

#52 ååh vad kul! :D

Ge inte upp hoppet!  Håller tummar och tår här :)

Filosofia
0

Vad kul att han börjar bli lite bättre! :D Att det hela visade sig vara så svårläkt kanske beror på att han kastrerades på sommaren? Det är ju rötmånader nu, så risken för infektioner och liknande är ju större.

FeliciaS
0

Härligt att det går åt rätt håll! :D

Mvh Felicia

Mari
0

#54 Ja det kan ha vart med rötmånaden, ibland blir det lite snabbt påtänkt :)

Nu ikväll har han inte ätit något själv ännu men under dagen tog han några tuggor av ett salladsblad och var jätteintresserad av gräset jag la in i buren så jag hoppas att han fortsätter så!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se