Var förbi en djuraffär idag
bara för att kolla om de hade några söta svin (inte för att köpa) då såg jag en kille ca 3 månader tror jag som satt och kliade sig stup i kvarten, hon som har butiken kom förbi och jag sa att ena marsvinen kliade sig mycket, hon sa att de brukar klia sig ibland så det var säkert en tillifällighet och att de hade vaccinerat !! sina djur mot sjukdommar *haha* då undrade jag hur då, det finns ju inget vaccin ;) men då sa hon mot tex pälsätare och så, men inte så ofta, när hon stod där så kliade den sig ännu mer. Men sen så höll hon med om att det kanske var något skumt med hanen, hoppas verkligen hon kollar den.
Det enda jag kan komma på är att de gett ivomec för säkerhets skull. Men det låter också lite konstigt iom att en veterinär måste skriva ut det i så fall. Okunnigt att kalla det för vaccin… :-/
Mina 2 marsvin, som jag köpte från djuraffär, hade running lice. Dessutom var även den ena dräktig, dock var hon så liten till växten jämfört med sin syster att det inte syndes att hon var dräktig. Plötsligt var det bara en liten unge i buren…
Något annat jag tänkt på gällande djuraffärer är att smådjuren oftast förvaras i samma rum som fåglarna, och dessa skriker/sjunger ju inte nådigt högt…
Urs, djuraffärer är inget att rekomendera.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Jag såg fyra marsvin som satt tillsammans med tre kaniner i en liten 100x50 -bur häromdan. Helt sjukt! Hoppas de inte sitter där hela dygnet utan bor någon annanstans när affären är stängd.
#3 tyvärr tror jag inte det finns några alternativ än buren de bodde i just då,
2# inte här, de har ett fågelrum, men precis intill där de skriker och skärnar i …så det går nog rätt igenom till de andra smådjuren..
"1 Ja jag vet inte, hon borde veta vad de är behandlade med känndes lite som hon spelade lite allan för att slippa svara på frågorna :/
Tycker det är så dumt att de har massa djur utan kunskap, och ofta även utan intresse… Djuraffärer borde kollas upp bättre.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Usch det kändes verkligen hemskt att se de där stackarna. Finns det nånstans man kan anmäla när man ser sånt här?
Usch, det är hemskt hur man kan få sälja djur som okunnig. Det finns lagar mot så mycket grejer idag, ändå tycks man glömma så "basic" saker som att skaffa riktiga lagar kring försäljning av djur.
I stans djursäljande djuraffär ser dock kaninerna bra mycket sämre ut än marsvinen, även om det knappast kan gå att finna någon tröst i det. De ligger alltid utslagna och flåsar tungt. Sist var där en kanin med ena ögat helt uppsvullet, runt ögat var pälsen borta och det såg rött och irriterat ut. Stackars liten.
Hanna
Usch, vad läskigt. :( Vilken affär var det?
Anmäl alltid sånt som är uppenbara regelbrott. Samma regler (och några till) gäller för djurafffärer som för privatpersoner. Det finns t.o.m. regler om hur hög ljudnivån får vara. Anmäler gör man sedan årskiftet 08/09 till länsstyrelsen, tidigare var det till kommunen.
Tycker ni att man ska anmäla när marsvin går ihop med kaniner i djuraffärerna (eftersom de enligt lag ska ha sällskap av artfrände)? Jag har både sett ensamma marsvin tillsammans med kanin och flera marsvin ihop med flera kaniner i de lokala djuraffärerna nämligen.
#11 Absolut!
#11 Det lär troligen inte hända någonting. Kanin och marsvin får gå tillsammans. Att ett marsvin tillfälligt blir ensam i butiken är jag rätt övertygad om att en eventuell inspektion har överseende med.
Sånt som jag tycker att man alltid ska anmäla är uppenbart sjuka djur, dräktiga djur, för små ungar, mycket magra djur, för små burar, för hög ljudnivå och även brister i rutiner som att de alltid måste lämna med korrekt fakta med djuren som de säljer. Den som är intresserad av exakt vad som gäller tycker jag ska gå in på jordbruksverkets hemsida och läsa.
Tror inte heller att de skulle ta fasta av att de blandar kaniner + marsvin, har sett i tidningen också att inspektörerna går på knäna här så det är nog ingen ide att anmäla dem för djuren blir ju säkert ändå sålda eller avlivade snart…
Det som kan vara idé är ju om en butik ständigt missköter sig, alltså alltid har djuren för trångt o.s.v. Ju fler som anmäler, desto större chans att det händer något.
#15 jo det tror jag också, men anser inte att djuren hade små ytor att röra sig på i butiken. Ohyra är ju svårt att bevisa :/
Ja, Ohyra är helt hopplöst. Jag har anmält en djuraffär en gång för Ohyra, men då hade de ett djur som var rejält sellnickangripet. Det var liksom inget snack om saken utan den såg helt bedrövlig och sönderkliad ut. Personalen var jättesnorkiga och hänvisade till deras "marsvinsexpert" som sa att djuret visst mådde bra… Anmälan ledde till att de gjorde besök, men då var förstås marsvinet bortplockat från butiken. Problemet med Ohyra i butikerna är ju att det inte räcker med att behandla just det djuret utan att övriga bär med sig smittan, men det örat ville de förstås inte lyssna på. Usch vad arg jag var den gången. Grät när jag kom därifrån, både för att de varit så jäkla nedlåtande mot mig men också för att marsvinet såg så bedrövligt ut.
Jag skickade ändå en anmälan nu till länstyrelsen via email :) någon nytta kan det ju göra .. förhoppningsvis

sjukt.

Men varför jobbar man på en djuraffär om man inte gillar att ta hand om djur?
#20 När jag praktiserade på en djuraffär var två av dom andra praktikanterna några som hade sökt praktik på många andra ställen (som inte hade någonting med djur att göra) och tillslut var denna djuraffär sista valet. Ingen av dom hade något speciellt intresse i djur - "dom är söta" - men fick ändå sommarjobb och till slut fast anställning där senare. Kanske är det den vägen många av dom som jobbar i djuraffär går.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Tror ni det är försent att skicka in en anmälan om att min hona var dräktig när jag köpte henne i december? Jag kan inte bevisa att jag köpt henne där, kvitto är nog inget jag har kvar. Dessutom står det bara "smådjur" på kvittot om jag nu skulle hitta det.
När jag var dit och skällde ut dem sa de bara att de tar in djuren från olika uppfödare och att de inte hade något som helst ansvar över att min hona var dräktig. Självklart har de ansvar, de är återförsäljare och ska alltid kontrollera djuren…
ops, fel i inlägget, jag köpte henne i januari.
#18 Bra att du anmälde! Hoppas att de gör något åt saken. Vilken affär gällde det (så att jag vet var jag absolut inte ska gå in i fortsättningen)?
#24 Problemet är väl att inga djuraffärer överhuvud taget riktigt håller koll på om deras djur är sjuka eller ej, så jag tror faktiskt inte det spelar någon större roll tyvärr.
Just den här affären har tidigare verkat ha bra djur, men då de förmodligen köper in djur från flera ställen så är det nog svårt för dem att undvika Ohyra helt och hållet. jag tror inte de tar in djur från djurgrossister. Vilket jag tycker är ännu värre, än att affärer köper från mindre uppfödare. Jag vet en affär där man kan gå in o tex till om två veckor och beställa vad du vill långhår, korthår, färg hona, hane bara så där = grossistförsäljning och det vill jag verkligen inte bidra till så där vägrar jag bara handla själv. (de säger uppfödare i skåne)
#26 Att jag kan, det är min åsikt och jag står för dem, hade varit bättre om affärerna hade någon typ av hänvisning till personer/ uppfödare som säljer djuren, så slipper man låta djuren åka runt i onödan och djuren riskerar att få Ohyra. Och få en mindre provision för att ge ut kontaktinfon till dem som har djur. Det skulle vara mycket bättre i mina ögon sett. Och jag tror också man skulle minska impulsköpen i djuraffärerna också det också positivt för marsvinen(djuren)
#18 Jag anmälde en butik för ett rätt bra tag sedan, via mejl, har inte hört ett ord från länsstyrelsen sen dess. Undra om man får veta något själv eller om de kollar upp det ändå.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus