Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 21913 ggr
a1-eksandras
29

Grenar att gnaga på...

Hej ! 

Från vilka träd tar ni grenar till era marsvin? Finns det trädslag man ska undvika? Favoriter?

a1-eksandras
6

Nu har jag läst ett annat inlägg om just detta och förstått att det framförallt är björk som gäller. Då vet jag! Skrattande

idipidi
1

Framför allt äpple och rönn skulle jag vilja säga.

Lönn, ek och hästkastanj ska man undvika.

trocadero
1

Sälg och hassel brukar vara väldigt uppskattat också..

idipidi
0

Japp! Eller hassel har jag aldrig testat, men sälg är ett bra "säkert" träslag.

a1-eksandras
0

Tack! Då ska jag testa mig fram..

Meeris
1

OBS att plommon, körsbär och andra stenfrukter innehåller små mängder blåsyra även i barken och och kvistar bör undvikas.

Äpple. päron, rönn, sälg och hassel är perfekt. Björk funkar,  innehåller dock oxalsyra och bör inte ges jämt - våra små ratar den helt, bortskämda som de är :-)

Abico
0

#6 - Men äpple och päron är ju stenfrukter?

Hanna 

Currymarsvin
0

Äpplen och päron är skenfrukter och inte stenfrukter! Stenfrukter har en "sten", dvs en hård kärna i mitten. Skenfrukter är inte frukter egentligen utan i det här fallet består dem av en del sv stammen som har växt ut och ser ut som en frukt. Galet men sant :)

Hamzter95
0

#8 oj va konstigt det lät ^^ :)

Abico
0

#8 - Härligt, nu får jag ännu mer förtroende för doktorer -.-'
"Du är allergisk mot stenfrukter dvs. äpple, päron, plommon, aprikos mm." Pyttsan, jag ska börja ställa diagnoser på mig själv…
Men tack för svaret :)

Hanna 

FeliciaS
2

Vi har ett vildäppelträd runt hörnet som får allt färre grenar varje vecka… ^^,

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Tindrar
0

Vi har äppelträd på tomten, men även päron, plommon och granar;P Men päronträdet är pyttelitet och plommonträdet är ja, typ stenhårt.

Camilana
1

Vad ger ni för något att gnaga på nu när det är vinter och minus ute?

FeliciaS
0

#13 Här är det inte så kallt, plusgrader (några minus - det varierar) och snöfritt. Jag klipper grenar som vanligt. Fast det är ju ett vilt träd, har man fruktträd på tomten kanske inte de mår jättebra om man klipper av grenar från dem? Men annars är knäckebröd bra, om man inte har möjlighet till grenar. Och hö förstås.

Mvh Felicia

Camilana
1

#14 Vi har inte så mycket träd kvar på tomten. Fanns inga fruktträd heller när vi köpte. Vi har två små hängsälgar, men de planterades i april så de känns inte så bra att ta av. Om nu marsvin kan äta hängsälg Obestämd.

Hö får de varje dag. Hade för mig att jag gav mina första marsvin för snart 20år sedan knäckebröd, men blev osäker.

Usch vad man känner sig osäker med åren. Tyckte inte alls att det var så svårt med mina första marsvin! Kan ni rekommendera någon bra bok?

Creation
0

Mia Winges bok "Mitt husdjur marsvinet" tror jag är ganska bra för nybörjare, själv har jag inte läst den men jag har hört att den ska vara väldigt bra.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

frido
0

Äppel grenar har jag hört ska vara bra och bra för dem.

Olofsberg
0

Vi har en stor äpple odling, så marsvinen och kaninerna får äpplegrenar hela tiden och de gnagar upp dem på noll tid.

[catrud]
1

olika fruktträd är att föredra bara de inte är besprutade.

FeliciaS
0

Att jag inte kom att tänka på det! I princip året runt ger jag blåbärsris, det finns det ju gott om i skogarna :) Grisarna älskar det och käkar upp pinnarna riktigt fort ^^,

Mvh Felicia

Bim
0

år jag störa lite i tråden? ^^ Jag undrar hur man ska tvätta grenarna.. Eller behöver man det?

VikkanSpike
0

Jag har turen att ha en svåger som jobbar med anläggning han kom förbi med en massa frukträds grenar till mig som kommer räcka bra länge

Lita71
0

Provade tipset att plocka blåbärsris men mina marsvin äter inte av det. Tänkte att eftersom blåbären innehåller c-vitamin kanske även grenarna innehåller lite. Men det hjälper ju inte om marsvinen inte äter dem. Kan man ge även blåbär till marsvin?

[jejjas]
0

Hur vet man vilken rönn man kan ge? kan dom även äta bären och bladen?

Moa-16
0

Varför krångla till det?. Ge dom fruktgrenar. Det är det bästa. Och dom älskar bladen!.

Binajis
3

#13 Jag ger tall och gran på vintern. Marsvinen älskar det :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[jejjas]
0

#25 nu är det så att jag inte har några frukt träd i närheten av mig och jag vill inte gå in i några trägårdar och knyka precis.

FeliciaS
0

#24 Det går nog bra med alla sorts rönnar? Rönnbär borde man absolut kunna ge, det äts ju av människor i alla fall (t.ex. rönnbärsgele). Bladen borde inte vara något problem att ge heller :)

Mvh Felicia

[jejjas]
0

#28 okej för det finns hur mycket som hälst utanför där vi bor Skrattande, Så ska nog ta och tafram säkatören och kaopa nåra grenar en dag när det är mörkt Tungan ute

FeliciaS
0

#26 Jag testade det en gång, men de ratades totalt ^^
Sedan så innehåller det ju terpentin också.

Mvh Felicia

Binajis
0

#30 Jag har använt det i 9 år och aldrig, vad jag vet, haft ett marsvin som fått cancer. Jag läste någonstans att marsvin dessutom har för kort livslängd för att hinna utveckla cancer av gran och tall. Ska se om jag hittar sidan.

Personligen tror jag dessutom att det ska till MYCKET gran och tall för att cancer ska utvecklas. Mina får det på vintern ca 1 gång i veckan (dom grenarna skulle man kunna dela upp till en liten bit varje dag) och på sommaren knappt alls, men det beror ju på att det finns så mycket annat att tillgå då :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin