Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1997 ggr
sagodjuret
0

fråga om lunkarya.

jag har blivit intresserad av rasen lunkarya och därför tittat runt lite efter fina såna ungar, men jag blir väldigt förvirrad. jag tittar alltid på föräldrarna för att se vad man kan vänta sig så att säga men dom tycks skilja sig ganska mycket. vissa har riktigt lång och lite ullig päls medan andra har kortare och mer tydlig lockig. om man tittar här t.ex. så är dom två första honorna ett bra exempel på vad jag menar. eller är den till vänster en annan ras? men nina och sofia där då? båda dom måste väl vara lunkarya? men dom ser ju så olika ut. är nina klippt? för sofia har ju mycket längre päls. -förvirrad-

Abico
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När en lunkarya visas upp i ras på utställning så ska pälsen vara utkammad vilket gör att pälsen inte ser lika lockig ut som när dom är okammade. Här är en bild på min lunka, okammad och kammad.

Hanna 

sagodjuret
0

#1 aha. då förstår jag. :) men dehär med pälslängden då? är den olika? vissa ser liksom nästan ut som igelkottar och på andra hänger det ner mer på sidorna. tycker iaf att det verkar så.

idipidi
0

Pälsen växer hela livet, ca 2-2,5 cm i månaden. De som du ser som är korthåriga är antingen klippta eller så är det unga djur. Man måste alltid klippa dem förr eller senare, det gäller alla långhår.

Abico
0

#2 - Som Ida säger i #3 så kan det antingen vara så att de är unga djur eller att dom är klippta kort. Här är en bild på min lunka(tv.) igen, då var hon fyra veckor och som du ser står pälsen betydligt mer rakt ut där.

Hanna 

marsvin2008
0

Åh Nina Nicole som nämns här ovan är en av de snyggaste jag har sett! Hon är dessutom mamma till den hane som Ninni snart ska para sig med. Så då blir snygg Nina farmor till mina småttignar (om de blir några).

Jag har också sett massa olika utseende och längder på päls och som de andra skriver så håller jag med.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

sagodjuret
0

#3 & #4 okej. :) måste vara jättesvårt att klippa dom jämnt.. :/ hur kommer det sig förresten att långhåriga marsvins päls växer utan "gräns" så att säga? bland t.ex. kaniner finns ju lite långhåriga raser där pälsen bara växer till en viss längd. och långhåriga katters päls växer ju alltid till en viss längd.

Abico
0

#6 - Nejdå, det är inga som helst problem att klippa. Jag brukar bara sätta lillan på en pall med en tidning under och klippa med en sax tills jag är nöjd. Hon sitter jättefint och lugnt. Jämför man pälsklippningen med kloklippningen är det verkligen lekande lätt :P

Hanna 

sagodjuret
0

#7 mjo men hur får man det jämnt om man inte är frisör? ;) haha. det kanske vore något förresten, bli marsvinsfrisör. :D

läste nu på en sida att om ett långhårigt marsvin tuggar av en bit päls kommer det alltid bli ett hack där. hur kan det vara så? låter ju superkonstigt. förresten.. jag läser även att ska man ställa ut en lunkarya ska bäbistopparna vara kvar, då kan man alltså aldrig ställa ut en lunkarya som man en gång klippt? och man lär ju bara kunna ställa ut unga lunkaryor för annars kommer ju pälsen hinna bli jättelång.

Abico
0

#8 - Man får träna :)

Nä, det stämmer inte. Eller alltså ett marsvin i full päls som fått en bit avtuggad kommer ju att ha ojämn päls på det stället så länge man inte klipper till pälsen. Men jämnar man till pälsen så växer den ju jämnt sedan. På alla långhår gäller att dom ska ha bebistopparna kvar för att kunna ställas ut i rasklass. Ett långhår som du klippt kan du ställa ut i klippt långhår eller i petklass. För att kunna hålla pälsen fin och inte slita för mycket på bebistopparna så rullar man upp pälsen från det att den börjat nå ner till marken då de är ett par månader gamla, när man rullar pälsen så rullar man upp den i små paket. Det krävs en del övning innan man får in tekniken. På detta vis kan man ställa fina långhår upp till att det är ett år eller något mer. Men så snart raskarriären är slut klipps alla långhår ner för att gå i avel eller som sällskap.

Hanna 

Aristarcos
0

På occis hemsida fanns Eternitys Ivanhoe, det var en gris i härliga färger.. helt i min smak (under planerade parningar)