Ninni ska paras!
Hej,
Jag har beslutat att jag ska ta en kull på Ninni så fort hon har "åldern inne" och vad jag förstått så bör de väga minst 600g och det har hon redan passerat.
Först tänkte jag använda någon av mina hanar, men nu verkar det istället bli så att jag kommer para med en lunkaryahane som jag ska få låna (återkommer senare).
Åsikter? Tankar, Tips…?
Jag har tänkt på det här ett bra tag och funderat på om jag verkligen vill och vågar men det gör jag!
För er som inte redan vet det så är jag vuxen och naturligtvis tar jag ansvar för alla inblandade djur och uppstår det problem så kommer de få bästa tänkbara vård oavsett pris.
Det känns jättespännande och jag ser fram emot att få presentera resultatet senare. =)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Vill bara önska dig lycka till, jag är ju själv smått sugen på att para en av våra tjejer, men vi får se, de är ju bara dryga 4 månader än så länge.. =) Vi låter tiden gå lite så får vi se hur det känns om ett tag.
#1 Ninni är född 28 december 2008, så hon har ett tag kvar hon också. =)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Inte för att jag vill avskräcka dig men jag brukar säga det att "om man verkligen vill behålla sin hona så ska man inte ta kull på henne". Jag har förlorat 3 honor i dräktighetsrellaterade sjukdomar och det är lika tråkigt varje gång.
Å andra sidan så är det helt underbart med bebbar de gånger det går bra.
Det är ju jätteroligt att ta en kull, verkligen. Men man behöver ha en hel del i åtanke, en mycket bra sammanfattning finns här.
Får man av nyfikenhet fråga av vilken anledning du vill ta en kull på henne och vad ditt mål med kullen är? :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#3 Men då är det bra att det finns andra med erfarenhet ( tyvärr) av tråkigheter så sånna som jag kanske kan upptäcka och förhindra det om möjligt.
Klart jag vill ha Ninni kvar!! (våga tänk annat) Men jag vill också ha en-flera avkomma/or från henne. Ja de finns många saker jag kan säga om mitt val men jag har redan bestämt mig.

Jag blir bara orolig av att läsa det. Vet hur otroligt hårt du tog förlusten av Gloria som du trots allt inte ens hade i tre veckor, hur skulle det gå för dig om något händer med Ninni? Jag förstår inte att du vågar, men det är ju inte mitt beslut.
Envishet och drömmar
#4 Varför kan du läsa ovan och mitt mål är att få fler lunkor att gossa med! Och dessutom är det en kul grej som jag antar att ALLA som parar sina marsvin tycker oavsett om de är en uppfödare eller en privatperson som jag. =)

Njae… 600 g är alldeles för lite! Minst 800 g är vad jag brukar rekommendera. 600 g väger ju ett normalstort marsvin redan när de är 2-3-4 månader.
Lycka till!
Kram Ninni (hennes namne)
Oj jag hinner inte ens svara så har någon mer skrivit, kul.
#6 Ja jag tog det jättehårt när Gloria gick bort och jag är fortfarande ledsen över det! Hon var och kommer alltid vara min första och bästa lunkarya!
Givetvis kommer jag ta det hårt om någon av mina andra skulle gå bort ja nån gång kommer ju alla att dö. MEN och jag skriver det med stora för att ingen kommer någonsin kunna ersätta Gloria och jag är helt säker på att tårarna kommer spruta om gud förbjude Ninni skulle gå bort men om jag inte hade klarat av det en gång till då hade jag inte skaffat något fler marsvin överhuvudtaget.
Tack för att du ser mig och undrar… =)
ok.. över 700 har jag hört men jag har parat en hona 6 månader gammal och ca 600 gram, gick mycket bra med alla kullar! Konditionen är viktig också. Och överviktig/fet är ej att rekomendera. Men lyssna på de mer erfarna som t ex luneas, det tycker jag!
#8 Jaha? Hmm hörde annat av en annan…
#9 Tack! =)
(förresten så kan jag säga att det känns som att jag kommer närmare Gloria om jag parar Ninni och på så vis får lite bebbar, för Ninni är också jättejättefin!)
#11 Okej. Jag har ingen brådska på så vis. Naturligvit kommer jag vänta in "rätta åldern och konditionen" =)

#13 Önskar dig lycka till.
Det är en fantastisk upplevelse, hade ju själv en kull bebbar för fyra år sen.
Tog den kullen för att jag ville ha avkommor av mina första marsvin.
Marsvin 4-ever
.
Så kul! Kan inte göra annat än önska dig lycka till! 
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Lycka till :) Ninni är jättefin, så vad blir annars ungarna =)

Kul att det blir av, jo minst 700 gram har jag hört att dom ska väga innan dom paras men annars är väl 5-6 månader en bra ålder att para. Vem blir den tilltänkta hanen då?
Har precis fått hem min fina golden/white sheltiehane, så hoppas på att jag kan få fina bäbisar med honom och Towa.
Minst 800 gram är vad jag har hört och verkar vara det vanligaste.
Vad spännande med en kull! :) Ska du behålla några ungar? :)
Jag sitter själv med en dräktig hona som ska föda om cirka 1 månad , tiden går så sakta! :P
#16 Tack! det är de jag också tänker att de måste bli fina ungar. =)
#17 Ja jag har ju velat fram och tillbaka men u har jag samlat mod och bestämt mig för en kull. Har blivit lovat att låna en Lunkarya hane här ifrån stan. ;) Han var pappa till Gloria och jag längtar och hoppas att min sorg kanske kan mildras om jag får en avkomma som hade varit släkt med henne och dessutom efter Ninni som mamma. Två av mina enda och finasta marsvin! =)
----------------
En tanke jag har: Hur i allsindar ska jag få upp Ninni i 7-800g utan att hon blir fet??? och dessutom innan hon är för gammal…
----------------
#18 Jätte spännande och ja jag kommer behålla minst en unge!
#19 Om hon utvecklas som hon ska borde hon definitivt hinna nå den vikten i lagom ålder. Huvudsaken är ju att hon vuxit till sig innan hon får sina ungar, så länge det sker under ett års ålder. Min hona är i 8:onde veckan nu och är född 8 juli förra året.
Mvh Felicia
Hur gammal är hon nu och vad väger hon? En hona som inte väger åtminstone 750-800 gram när hon är 8-9 månader tycker jag är ett väldigt litet marsvin och jag skulle inte få för mig att para en sån hona.

Men vad väger hon nu då?? Jag tycker det räcker om hon väger ca 700, jag har parat honor första gången då dom vägt det.
Det är av Emma du ska låna hanen då, såg att hon hade ungar på blocket.
#22 Men varför inte vänta tills honan vuxit till sig lite och ge henne bättre möjligheter att mata upp sina ungar och så? Man måste inte alltid ha så himla bråttom.

#21 Men en del honor blir ju inte större än 700-800 gram. En av mina honor som är ca 1 år väger inte mer än 700 gram och hon har fått en kull med 4 ungar utan problem.
Honan ska ju inte paras riktigt ännu, hon är väl bara 4 månader ännu, tror nog hon hinner få en bra vikt. Samtidigt får man ju inte "göda" henne så hon blir tjock.
#24 Fast det tycker jag inte är normalstora marsvin och då kan man ju fråga sig vad man ha för syfte med att avla på en så liten hona.

#25 Jo 700 gram kanske är ett litet marsvin, hennes mamma är också liten, men jag vet inte vad det spelar för roll egentligen, jag föder ju inte upp några utställningsdjur.
#21 Ninni är blir 5 månader i slutet på maj och hon väger idag 642g.
Vad är viktigast vikten eller åldern? När är för tidig ålder och när är för gammal ålder? Vikten har jag ju läst vad ni skrivit om den.
----------------
#22 Ja det är av henne jag ska få låna hanen. =)
Jag tycker Ninni går upp bra i vikt utan att bli fet. Så här har de sett ut senaste tre vägningarna:
18/4 - 588g
3/5 - 619g
7/5 - 642g
Visst hjälper du mig sen med att könsbestämma de små om de blir några? =)
-----------
När jag köpte Agnes 2½ år 773g och Signe 1½ år 699g vid köpetillfället. Och Odessa var 2½ år och vägde 680g så jag antar att alla mina honor är små eller så fick de bara för lite mat.
Nu väger de betydligt mkt med och Agnes och Signe har börjat bli fetknoppar. Albin är ju också så där liten i jämförelse mot Marwin som väger över kilot. =)
#27 Jag vet inte om man kan säga att vikt eller ålder är viktigast, de hör ju ihop. Men det är ju snarare kroppsbyggnaden och konditionen på honan en vikten, om man inte ser till att det är alldeles för lite/mycket hon väger. Jag tycker att man bör vänta till en ålder av 7-8 månader åtminstone, upp till 9-10 är väl inte heller direkt fel om honan inte är rätt lättfödd och lägger på sig rätt bra. Men det är vad jag hört/läst av andra, ingen avelserfarenhet precis.
Dina vuxna honor var ju tunna när du köpte dem, med tanke på att de gått upp i vikt som vuxna hos dig utan att väga för mycket och vara tjocka.
Mvh Felicia
#28 Hur mkt ska vikten öka då för att de ska vara en "lättfödd" marsvin.
Mina honor var små och säkert undernärda men nu har de gluffast i sig massa pellets så de är visst fetknoppar. De har både hänghaka och valkar på bakbenen. =)

Vänta ett par månader tycker jag :)
#30 Jag ska vänta ett tag. =)

#31 Vad bra, så att hon kan ha de bästa förutsättningarna för att få kull. Lycka till! :)
sorry
om jag drogs med i din iver att para, jag tycker du ska vänta till hon är över halvåret! Och har en vikt över 700 gram. Det blir nog jättebra!

Jag brukar ha som riktmärke minst 700 gram och brukar para första gången vid ca 6 månader. Du kanske inte ska vänta för länge heller, ibland tar dom ju lite tid på sig att bli dräktiga även om det inte är nån exakt gräns att dom ska få första kullen före 1 år. Jag har haft honor som varit 1½ år vid första parningen och det har inte varit några problem och jag hade en hona som var 4 månader när hon fick sin första kull. Hon var dräktig när jag tog hand om henne, honor och hanar kunde komma över i varandras burar där hon kom ifrån, men hon fick två små bäbisar och det gick bra.
Självklart hjälper jag dig med könsbestämning.
Upptäckte att en av mina honor också hade en liten "dubbelhaka" tycker ändå inte jag ger dom för mycket mat, men hon kanske är bra på att roffa åt sig, men jag får väl sätta henne på lite diet. Du kanske får banta ner dina äldre damer, inte så bra att dom blir för tjocka.

#27 Jag skulle säga att vikten är viktigare än åldern med viss reservation. Givetvis ska hon helst få första kullen innan hon blir ett år men det innebär ju att du lätt kan vänta med att para henne tills hon är 9-10 månader. Om hon fortfarande då inte har nått upp till 750-800g så vet inte jag om jag skulle vilja avla på en sådan hona. Precis som idipidi (#25) så tycker jag inte att det finns någon anledning att avla på en för liten hona.
Jag sätter oftast mina honor med hane när de är 6-7 månader och då brukar de så gott som alltid ha hunnit upp i 800-900g, ibland mer t.o.m.
#33 Ingen fara! Jag är bara "ivrig" på de sättet att jag vill ha ungar efter henne INTE ivrig så att jag genast kommer para henne offkårz! =)
# 34 Ja precis… =)

Jag brukar sätta mina honor med hane första gången när de är 8-9 månade och så väger de oftast mellan 900-1100 gram.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

1100 gram på en hona tyckte jag lät mycket, dom flesta av mina honor väger ca 800-900 gram, har en som väger över 1 kg, men hon är lite tjock med dubbelhaka, hanarna brukar ju väga över kilot. Men det är väl olika med storleken, läste på nån sida att normalvikt för hona ligger på 850 gram. Fast det är ju lätt att "göda" dom eftersom dom äter så mycket dom får.
#38 Min Crestedhona väger ca 1100 gram utan att vara fet, när hon sattes med hane vägde hon 1080 gram och var 8 månader.
850 gram som normalvikt? Det tycker jag låter otroligt lite, då har alla mina honor jag ägt varit större än normalt *s* Förutom min virvelhona Saga som jag har nu, hon väger ca 815 gram och är väldigt tunn (har varit det sedan hon hittades utomhus i slutet av sommaren -08 men har gått upp mycket ändå).
Mvh Felicia
#37 Samma här. Tycker det brukar vara lagom för första kullen då.

Har vägt och dom väger mellan 900-1000 gram, förutom då min "lilla" tjej som inte väger mer än ca 750 gram. Men jag får för mig att dom är tjocka då dom väger över 1 kg men det kanske inte är så, men ena honan har då hakpåse om man nu kallar det så på marsvin.
Orkar inte nu (nyvaken) men jag ska väga mina honor och hanar lite senare idag så återkommer jag. Har läst på Humlans sida…
Min Peruan hona väger 1121 gram och hon har fått som kommentar på utställningar, "Jättefin kropp, stor hona" , "stadig och stor".
Så honor kan med all del väga över kilot och vara i fin kondition.
Jag antar att honor kan vara små också utan att vara "för små" eller undernärda osv…
#38 - 850g är väldigt lite tycker jag om inte marsvinet är mycket litet i storlek. Jag har en väldigt liten hane, färdigvuxen - fyller två år iår, som väger 960g nu. Han är ett riktigt muskelpaket och har fått precis samma mat sedan start som min andra hane som är lika gammal och väger 1150g nu.
Nästan alla mina vuxna honor ligger på 1000g+ och är inte det minsta tjocka. Och de som inte är uppe i de vikterna ännu skulle behöva ligga där någonstans för att ha en riktigt bra kropp, dom är med andra ord lite tunna idag.
Hanna
Vad roligt att ni ska få bebisar! :) Ninni är ju så fin så det blir säkert supersöta bebisar :)
#46 Ja hon är fin och det är pappa också!! =)
Ja det är klart dom kan vara små från början också utan att vara undernärda. Det gäller att se på helheten också inte bara fästa sig vid vikten :)

Tänk på att hon inte bör vara äldre än 7 månader innan första parningen. Efter detta så har bäckenent växt ihop och ungarna kan få svårt att komma ut eller inte alls kommer ut kanske.
Vet inte om någon skrivit det tidigre.
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Det där stämmer absolut inte!
Vad har du för erfarenhet av marsvinsavel?
**SMF 237 Sweet Dream's

Har läst det på många sidor. Många uppfödare har sagt det med.
Jag ber om ursäkt om jag har fel. Stämmer det inte då?
#51 Vilka sidor? Vilka uppfödare?
Nej det stämmer absolut inte. Kan tipsa dig om att läsa avelsartiklarna här inne på MIF, som du hittar under Artiklar. :)

ok. Ska jag vara helt ärölig vet kommer jag inte ihåg vilka uåppfödare. Var människor jag pratade med för ca 5 år sedan då jag födde upp marsvin. Det ena marsvinet var 1 år då hon blev parad och då blev jag utskälld för att hon var "för gammal". Det var nog tre olika uppfödare som mailade mig och berättade det om bäckenet. ÄR det ingen annan alls som läst detta?
Känns konstigt att tre olika personer säger samam sak.

Nej, det stämmer absolut inte.
Skulle, precis som Anna, också vilja veta vilka sidor du hittat detta på samt vilka uppfödare du pratat med. Väldigt skrämmande att sån här fakta fortfarande finns ute.
Om du inte vill namnge personer i forumet så kan du skicka ett PM till mig.
Rekomenderar också artiklarna.
Kan tillägga att jag personligen inte sätter mina honor i avel förrän de är minst 8-9 månader.
**SMF 237 Sweet Dream's
#55 Jo allt har man både läst och hört om det. Men det är endast en myt. Hur gick det för marsvinet som var 1år då?

Ja, tyvärr så har jag hört det flera gånger och som sagt så anser jag det skrämmande att den myten fortfarande lever kvar.
I dagsläget tror jag inte att det är så vanligt längre att man sätter sin hona i avel så tidigt och jag hoppas att det kommer att bli ännu mer sällsynt i framtiden.
Hur gick det för din hona då?
**SMF 237 Sweet Dream's