Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 2984 ggr
urfaren
0

förbud mot parning av roan och dalmatiner!

Undrar hur man vet om ett marsvin är roan? ÄR det samma som på råttor att de bleks? Någon här som har någon av dessa två färger skulle vilja ha lite bilder.

Är mest nyfiken!

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Sandra-B
0

Jag har inga bilder på den här datorn men på min hemsida (se länk i signaturen) haf jag bilder på mina djur och en del av teddysarna är roan.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Tina
0

Roan är väl ett marsvin som har färgade och vita hårstrån mixade :)

Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

Sandra-B
0

Det behöver inte vara så (tyvärr).

Exempelvis så har jag en helvit teddy som är roan.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Tina
0

Okej :o

Finns det någon bra beskrivning på vad Roan är då?
Skulle också vilja veta då min teori inte var rätt. x)

Sandra-B
0

Har faktiskt ingen aning. Finns ju där det står om hur det ska vara rastypiskt (släthår) men det stämmer inte på de som inte färgavlas.

Men för att bli roan måste ju en förälder vara roan. Normalt så ser man om det är vitt uppblandat med en annan färg men de vita roanstråna kan även vara uppblandat med vita fält (som fallet på min vita roan, Melora). Även när det är mycket vitt på dem och endast små, små fläckar med färg kan man anta att den är "dold roan". Helt sert kan man inte veta om de är roan eller inte utan att para den (lämnar den roan kan man dra slutsatsen att den är det, lämnar den inga kan man dock inte dra en slutsats att den inet är roan).

Känner att jag nog har svamlat väldigt mycket här men hoppas att det går att förstå, mår inte riktigt bra för tillfället (har tagit smärtstillande pga värk så jag känner mig lite borta).

**SMF 237 Sweet Dream's 

Tina
0

Tycker det var en bra beskrivning :)
Roan verkar ju över lag lite krångligt att förstå sig på, speciellt för mig som är nybörjare. Alltid kul att lära sig nåt nytt!

Sandra-B
0

Tack:-)

Så länge man är helt säker på att man inte parar två som är roan så är det ingen fara. Vid minsta tvekan om en unge är roan eller ej så anser jag att det är självklart att registrera den som roan. Är också en självklarhet för mig att förklara för de som köper ungar som är roan av mig vad det innebär och vad som händer om man skulle para två som är roan etc. Fast jag ber alla som köper marsvin att höra av sig om de funderar på avel, fast det är en annan historia:-)

**SMF 237 Sweet Dream's 

Tina
0

Okej :)
Så, vad händer om man parar två roaner?

moonlights
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en bild på en nonself lilac roan

moonlights
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och en bild på en nonself black dalmation (fast han saknar bläs)

Binajis
0

Här är några roaner jag har fått. En stor variation på utseende, men jag brukar utgå ifrån färgat huvud med vita stickelhår över kroppen. Eller vit med små fläckar.

Lilac roan

Black roan

Lilac/golden roan

Black/cream roan

Cream roan

Black/golden roan

Creamagouti roan

Cream/nånting roan

Lemonagouti/cream roan

och slutligen en lemonagouti (eller om hon var creamagouti) bland sina creamsystrar. Här

Nu har du lite att kika på Flört

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Sandra-B
0

Om man får anlaget för roan/dalmatiner i dubbel uppsättning blir ungen missbildad. Dessa ungar är helt vita med röda ögon och har ofta fel på tänderna och ögonen (helt avsaknad förekommer) men även andra sorters missbildningar förekommer. Dessa missbildade ungar har ingen (eller iaf ytterst små) möjligheter att överleva och bör därför avlivas så fort som möjligt.
Observeras ska dock att alla vita ungar med röda ögon inte är missbildade och/eller bär på roananlaget i dubbel uppsättning och det är inget fel på en "normal" PE White.

Om man parar roan+roan/dalmatiner+dalmatiner/roan+dalmatiner så blir teoretiskt 50% roan, 25% icke roan samt 25% missbildade ungar.

**SMF 237 Sweet Dream's 

urfaren
0

ok.. tack då förstår jag. DÅ kan tråden låsas

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Sandra-B
0

Vad bra:-)

Låser dock inte tråden eftersom det kan komma andra och undra samma sak och då kan de fortsätta diskutera i denna tråden:-)

**SMF 237 Sweet Dream's