Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 730 ggr
maaaja
0

Hur ska jag göra?

Hej!

Jag har en marsvinshane på ca. 2år som jag köpte från djuraffären då han inte alls var så gammal. Jag har haft honom ensam enda sedan jag köpte honom. Det har fungerat jättebra. Men jag vet ju att det är viktigt för marsvin att ha en kompis, istället för att vara ensamma..

Då jag köpte min hane var det meningen att han skulle vara hos min mormor hela tiden. Men av någon anledning så hamnade han hos min pappa efter ca. 1 vecka. Och det blev ju inte pappa alls glad över. (Eftersom att han gick med på att skaffa marsvin endast om det var hos min mormor). Så nu vill han absolut inte ha ett marsvin till. Trots att jag har sagt att det är LAG på att marsvin ska bo två och två och att jag kan sköta två osv. Men han säger bara nej hela tiden. Och min pappa har en tendens att bli arg väldigt lätt. Så jag vill inte tjata för mycket.

Jag vill verkligen ha ett till marsvin. Inte bara som sällskap utan även för att jag har själva 'intresset' av det. Men hur ska jag göra? Allting är verkligen upp och ner.. Och jag har inte velat ta upp det här för jag är verkligen superrädd att någon ska tro att min hane mår dåligt bara för att han är själv, och ringa någon som kommer och hämtar honom eller något sånt. Men nu känner jag att det är bäst att 'säga som det är' och hoppas på att någon har något bra tips eller liknande på hur jag ska bära mig åt. Tacksam för svar!

/ Maja

fiffiluren
0

kan du inte ta tillbaka honom till din mormor då?

petronellaa
0

Men maja, du brukar vell inte vara så mycke hos din mormor.. alltsåtyp när det är skola och sånt, då kommer du ju inte få lika mycket tid till honom.. litet knepigt läge .. :/ Men jag som hade Kaj ett bra tag ensam(vilket fungerade utmärkt, men somsagt är det ju lag) och sen när honan kom så alltså.. ärligt talat är det inte mer jobb för två marsvin än för 1 marsvin, tycker varken jag eller pappa iallafall.  Såhädan efter vi skaffar marsvin ska det minst vara två stycken.. Så du kan ju försöka att typ prata med honom att det inte är mycket mer jobb.. snarare lättsammare för dom underhåller ju varandra själv, men man ska självklart ta upp dom också vilket jag gör men ja ..

tantnett
0

1: Varför köper du ett marsvin för att den skall bo hos din mormor?

Tydligen var hon inte intresserad då han blev flyttad efter en vecka?

2: Var bor du själv? Du skriver att han bor hos din pappa, sköter han om honom då för att du inte bor där? Är det därför din pappa ej vill ha flera?

Marsvin behöver och skall bo med en kompis. Om du sköter ditt marsvin som du skall så borde inte din pappa ha några invändningar mot att du skaffar en kompis till din hane.

Viktigt är att dom har en tillräckligt stor bur, så eventuellt att du behöver skaffa en större bur?

Annars är det inget extra jobb med två stycken. Förutom att din hane blir så mycket mer lyckligare.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Binajis
0

Vi vill ha en uppdatering, Maja, hur har det gått? :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

petronellaa
0

#4 samma här :)

Aristarcos
0

Svårt att råda, men jag tror inte någon kommer och hämtar honom för att han sitter själv heller. De på djurskydd skulle nog få fullt upp vet fler ensamsittande marsvin, där de vuxna tycker det är ok för att djuraffären har sagt att det är helt ok att de sitter själva.

[findusen]
0

om du har en kan du ju ha två? tanken är ju att dom ska bo i samma bur, inte en hos mormor o en hos dig :) min första hane gick själv i två år innan han fick en kompis, han var glad innan och glad sen, kan inte säga om han blev 'gladare' men jag ser på mina som jag har nu, som är uppvuxna med varandra liksom att dom är väldigt beroende av varandra och det var inte han.. hoppas det går bra med ihopsättandet och  att din pappa ger med sig, som sagt har man en kan man ha två :)

maaaja
0

Okej, ska försöka "sammanfatta" allt nu i det här meddelandet (:

Min pappa sa ja till att skaffa ett marsvin på ett villkor, att det skulle vara hos min mormor. Men sedan visade det sig att min mormor inte gärna vile ta upp Sam och rengöra buren osv. då jag inte var med. Och eftersom att jag är mest hos min pappa, så fick det bli så att han fick flytta hem till honom.

Sam mår jättebra och äter sig lyckligt tjock på sallad, morötter osv. som han gillar. Och lite då och då får han även följa med upp till min mamma och springa i gräset ute på gården, vilket han verkligen älskar!

Jag tror jag har funnit en lösning på mitt sällskapsproblem. Min pappa bor i lägenhet, och då kan jag inte ta ut Sam där.. Men min mamma däremot bor i ett hus med gård och så. Och hon har även en gäststuga på gården dit jag får flytta in när jag vill. Så jag har funderat lite och har kommit fram till att jag nog är redo att flytta upp till min mamma nu i gäststugan. Självklart tar jag med Sam. Och då, när jag bor under mitt "egna" tak och i mitt egna hus, så borde varken min mamma eller pappa bry sig speciellt mycket om jag skaffar ett till marsvin! (: Och jag vet ju själv att det inte är så större skillnad på att ha två marsvin jämfört med att ha ett. Jag vet att jag klarar av det! Och det ska jag isåfall bevisa för min pappa, så att han får se hur mycket bättre Sam kommer få det!

/ Maja

Binajis
0

Underbart att höra Maja! Det låter som en bra lösning, hoppas att dina föräldrar tycker om idén dom också :) Tveka inte att höra av dig när du känner att Sam är redo för en kompis, jag har nog någon liten kille som kan flytta till dig då. Lycka till! :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

FeliciaS
0

#8 Så bra, både för dig och Sam! :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

petronellaa
0

#8 åh så bra maja! :D
Är det klart att det blir så? :p