Höbalen är möglig >.<
Vilket oflyt man kan ha. Upptäckte när jag skulle ut och hämta hö nu att det rök och dammade om balen.
Så mycket för den 80kilos balen, bara till att slänga alltihop skulle jag tro.
Hanna
Usch då, så synd. Hur kan det komma sig? Var balen gammal eller är det fuktigt hos dig?
Om det är bonden som gjort något fel så att det börjat mögla kanske du kan be om en ny bal?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Va tråkigt =( men va inte den inplastad?

Vår dammar ibland också, men inte alls för att den är möglig utan för att det har kommit in jord i den. Det brukar ju lukta illa om det har börjat mögla också.. :/

Är det mögel i den? I så fall tycker jag du skall få den bytad.
Ibland kan en del balar vara dammiga eller grusiga. Då brukar jag duscha givorna.
Jag lägger upp det i en korg och duschar av det i god tid innan jag skall ge det, så att det hinner rinna av ordentligt innan det läggs in till djuren.
Marsvin 4-ever
.

Jo, men hö kan damma, det gör mitt också, fast inte är det mögligt. Om det bara luktar gott så är det nog ingen fara.
Jo, det är garanterat mögel. Har stött på det förr och här är balen tydligt luddig på sina ställen och "grönryker" när man slår handen i den.
Balen var helt ny, har väl haft den i en månad nu och han hade precis skördat när jag fick den. Och jo, den är plastad - vilket jag var lite skeptisk till eftersom jag lärt mig att hö och plast är en dålig kombination… Men jag tror att höet kan ha varit fuktigt när jag fick det - tyckte själv att höet luktade mer hästhö (som jag ofta tycker saknar den där riktigt torra känslan) än marsvinshö (som ska vara torrt, torrt) när jag köpte den. Nu funderar jag på om han hunnit få in en till skörd sedan sist… Har han inte det så känar jag väl knappast något på att köpa en ny bal då den också kommer att vara som den här :/
Hanna
#9 det va inte bra =( ne plast och hö är inte bra, Men tyker nästan du borde ringa din hö bonde och prata med han, han borde ju nästa bju på en ny bal eller åtminstonde sänka priset litte och skulle han inte gå med på det kan jag alltid höra med min syster om du kan få köpa av henne hon har gätte fint hö =) mina grisar bara älskar det =)
Vad trist! =/
Som du säger brukar inplastat hö i såpass stor mängd inte vara det bästa om den inte används fort (som när man har hästar). Har han inte löshö?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#10 - Ja, jag får väl ringa och prata med honom. Men det känns som om det kommer att vara samma sak med nästa bal om det kommer från samma omgång. Det är rätt lång till Trollhättan, som till Göteborg :P Men tack för erbjudandet!
#11 - Nä, det stämmer säkert. Ändå sa han det att det var så mycket bättre med plastat än bara i plastfri bal som han hade förut eftersom höet håller mycket längre. Tyvärr har han inte löshö.
Hanna
#12 Men det du köpte förra gången? :)
Mvh Felicia
#13 - Nu hängde jag inte med, en gång till :P
Hanna
#14 Förra gången du köpte av honom var ju inte höet inplastat?
Mvh Felicia
#15 - Jaha, nä det var det inte. Men han har bytt till dessa större (men ändå förhållandevis små) plastade balarna eftersom han mest säljer till stall med ett fåtal hästar och höet då håller sig bättre om dom kan öppna en bal åt gången. Något i den stilen. Så han säljer inga sådana 12-15kg (eller vad det nu var) oplastade balar längre tyvärr.
Hanna
#12 syrran bor i sollebrunn =) och ditt är det inte långt från dig =) eller ja i gendallen =)
#16 Ah, okej. Synd =/ Har du möjlighet kanske du kan öppna upp en sådan bal och dra isär höet så det luftas? Fast det lär ta en väldig plats med 80 kg iofs *s*
Mvh Felicia
Hur lyckas du hanna! Typiskt med hö. Jag måste storhandla in jag med. Dom äter ju mera än hästar mina tre!
Det låter som att
1) höet var inte ordentligt torkat när den plastades
2) man plastar aldrig hö, man plastar bara ensilage eller hösilage !
3 ) har han tidigare provat att plasta hö ?
4) Hö ska ligga på tork en längre tid tror det är ca minst 1 månad med höfläktar innan det ska användas för att det ska torka ordentligt.

Du skall absolut ha en ny bal eller tillbaka pengarna.
Tyvär tycker jag mig se en stor nackdel numera med att alla bönder ensilerar allt. Det tenderar att bli allt svårare att få tag i skulltorkade småbalar.
Marsvin 4-ever
.
#20 Jag har många gånger reagerat på det när jag läst höannonser. Har alltid trott att man aldrig plastar in hö, men det står ofta "hö i plastbal" eller likn. :/
Mvh Felicia