Åldersbestämning marsvin
Jag har ju tagit emot två marsvin från Blocket, där det ena enligt uppgift ska vara 1,5 år och det andra 4 år. Men eftersom jag inte vet hur länge de flyttat runt och inte vet när de är födda undrar jag om det finns något sätt att veta ungefär hur gamla de är? Hur ändras de i kroppen då de börjar bli gamla?
Den ena väger 1200 gram, vilket verkar vara normalt, den andra bara 800 gram. Är hon ovanligt liten?
Tyvärr finns det inget mer exakt sätt, som ex. tänderna på hästar.
Men när de börjar bli äldre, runt 4 år, brukar de få lite ålderstecken - vilket varierar men är bl.a. tunnare päls, mindre massa över ryggraden, vilar mer… Det kan däremot variera väldigt när de börjar bli gamla i kroppen, beroende på deras uppväxt osv.
Har en hona som kom hit för nästan ett år sedan, jätteliten men vuxen. Hon hade hittats utomhus samma sommar, och tassarna var i rätt dåligt skick och hon var tunn. Däremot är hon väldigt pigg, och har lagt på sig väldigt mycket sedan hon kom. Fortfarande är hon tunn, men hon är också väldigt liten. Just nu väger hon runt 850 gram. Marsvins kroppsstorlek varierar också väldigt mycket, jag har haft fullvuxna marsvin i fint hull som vägt mellan 850-1200 gram.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Åh, då blir nästa fråga- hur vet jag om de är tunna?
#2 Revbenen och ryggraden ska ju inte kännas tydligt, det ska inte bara vara huden över ;) Utan lite underhudsfett och sen en gomage *s*
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus