Mystisk färg
För ett par dagar sedan fick jag en kull. Konstaterade färger och kön, men igår tyckte jag att den jag först tyckte var golden/white såg ut som ngn agouti. Tittade närmre och den här ungen har något som jag aldrig fått förr i mina kullar. Toppen på hårstrået är golden men basen är vit!
Någon som har förslag på varför och hur det blir så? Om någon har fått något liknande har färgen sett lika ut när ungen blivit stor?
Bifogar några bilder
Mamman är bl/go/wh. Pappan är goag/wh. Bakåt ligger i stort sett bara dessa färger förutom att det finns chocolate på bägge sidor också.

Jag vet inte. Men du har i alla fall fått en riktigt ursöt bebis!:)

Det första som slår mej är nån form av Grizzle??? Men jag kanske är helt ute och cyklar???
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
#7 Du kan nog ha rätt! Sökte på det(hade inte hört talas om det förut) och hittade lite om det, i en artikel om choklader. Från "some strains" till "pronounced". Det låter ju ganska sannolikt.
Undrar om det är ärftligt!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Tycker det ser ut som en orange agouti/white (fast det är svårt att säga utan att veta ögonfärgen). De är ju choklad baserade. Ser dessutom ut som ett lhr marsvin och då är det ju inte så konstigt om håret framstår som ljusare i botten.
#9 Men det är ju nästan vitt i hårbotten =/ Det skulle jag verkligen kalla ovanligt ljust.

Marsvinsfärger kan blekas mer än man vill att de ska
Hade en gång ett marsvin som hade 3 tydliga skillnader i sin grey färg. Utöver de skillnaderna var hon vit och golden. Så hon såg 4-5 färgad ut.
Häftigt! :) Jättesöt bebis i alla fall :)
#11 Visst att pälsen är ljusare längre in, men här är den inte bara ljusare utan en helt annan färg ju?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Ja, på ett långhår är botten ljusare än toppen, men det handlar inte om det i detta fallet. Botten är vit, inte ljusare golden. Jag har haft 220 långhårs kullar och aldrig fått en unge som den här förut. Hörde att grizzle bara finns på choklader? Fast å andra sidan vet jag ett par fall i Danmark då det förekommit på goldenagoutis. Om det skulle vara en grizzle, är det isf ngn färg som man avla vidare på och få fram fler exemplar av? Läckert är det iaf. Vore häftigt om han behåller färgen. Vit med röda toppar, ha då får jag ställa honom i DK ;-)
#13 Men du skrev ju att det finns choklad på båda föräldrarnas sidor. :) Så helt omöjligt att han är en "grizzlad" orangeagouti är det ju inte.
Vit med röda toppar vore grymt coolt! Det skulle jag verkligen vilja se.
#15 Spontant tycker jag bebisen ser rätt lik ut den här bilden.. #16 var svårare att se utan huvudet tycker jag ;)

Grizzle dyker upp ibland på self goldens oxå. Det har dykt upp en och annan unge i mina goldenlinjer…
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Har de behållt sin färg som vuxna? Är hårstrået trefärgart? go/wh/go?

Men grizzly är väl vita hårstrån som dyker upp då och då under marsvinets liv?
#16 Det ser så häftigt ut!
Man skulle ju vilja tro att det är en cinnamonagouti med goldenaktig chokladfärg, men var skulle i så fall silveranlaget komma ifrån?
Det finns ingen white, cream eller zobel i släkten? Eller zobel-, lemon-, cream-, silver- eller cinnamonagouti?
(eller den rödögda motsvarigheten för den delen)
Fast om den har någon hel golden-fläck är det ju inte möjligt att den är cinnamonagouti
Har den det?
Rospiggens har just nu en grizzly, han är så häftig :P
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
Ögonfärg? Tycker att det ser ut som en goldenargente, men isf måste den ju vara rödögd. Eller orangeagouti som redan föreslagits. Lättare med bild på hela grisen. :) Plus att det ser ut som vita hår insprängda.
Grizzly trodde jag var när choklader (och chokladbaserade agouti) får vita toppar som växer bort sen?
Gud så bedårande han är :) Variationen på färgen är kul att se..
Men, det måste vara jätteskumt ljus på sista bilden? Jag ser ingen goldentickning alls där? Jag gissar på att sista bilden är märklig och att den "fortfarande" är orangeagouti/white.
Nej, ljuset är normalt. Endast toppen av strået är färgat, resten är/var vitt, det går mer och mer över i en gråare ton.
Det jag menar är att jag ser ingen som helst goldenton på nya bilden, inte ens i topparna. Hela bilden ser ut att ha någon typ av färgstick. Ser ut att vara fotad i lampbelysning inomhus medan de första är tagna utomhus.
Tycker fortfarande att det ser väldigt mycket ut som en blaskig orangeagouti, men det vore kul att veta om du kommit fram till något annat.
De vita mixade stråna (som jag tror förvillar dig att tro att underfärgen är vit) är väldigt typiska för choklader och chokladbaserade agouti.
Ja, nu syns det jättetydligt! Visst är det orangeagouti/white. Om än med rätt blaskig underfärg… ;) Såna där inmixade vita strån (och ibland strån med vita toppar) hänger på nåt vis ihop med chokladfärgerna. Inte på alla choklader eller på alla linjer, men spritt över rasgränserna. Jag har förutom långhår sett det på korthår, rex, teddy, korsningar… Alltid på chokladbaserade färger. Det brukar växa bort, men ibland försvinner det och kommer tillbaks. Min choc/go/wh merino som jag hade för "hundra år sen" hade extremt tydliga vita toppar i chokladfärgen som liten. Däremot mina choklader som jag har nu har inget sånt här alls.
En del kallar det grizzly, men jag vet inte riktigt vad som är rätt. Det finns även andra fenomen som kallas grizzly, så…
Tack för hjälpen Ida.