Ovanliga marsvinsraser?
Vilka är dem ovanligaste marsvinsraserna?
Det beror väl på hur man ser det ;)
Men CH-teddysar, Cuy, Ridgeback, Crested Rex, Baldwin (kommer inte på fler just i nuläget) är hyffsat ovanliga i alla fall. De tre förstnämnda ingår i Guidestandard för tillfället.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

oki:)
Det finns ju vissa färger/teckningar inom ex. Self och Nonself som är ovanliga också… Kom på en till ras som inte är alltför vanlig - Curly.
#3 De är ganska ovanliga tycker jag, men det har blivit klart fler (vilket är mycket positivt!) :) Finns inte så många uppfödare, och de som finns är mest i södra halvan av landet ju.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Beror väl på vad man kallar ovanlig. ;)
Somali och baldwin är väl de ovanligaste, då de raserna inte ens finns i Sverige. Även crested rex är extremt ovanligt, men det finns väl ett fåtal här.
Här har du en annan tråd med ovanliga raser, förresten:
"Nya raser/teckningar"
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Om man tittar i registreringsstatistiken så kan man se att det under 2008 registrerades hela 85 CH-teddys, om man räknar ihop crested och vanliga (vilken man ska). Det gör dem klart vanligare än t.ex. texel (50 reggade) och merino (30 reggade).

tack för alla svar :)

Ingen godkänd ras men långhåriga ridgebacks är väl inte säskilt vanliga?

Himalaya då?
#10 Det är ju en teckning, ingen ras ;)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#11 Ojdå! Nu har jag blandat ihop lite :P

#14 Det ser ut som en semilånghårig virvelblandis, dock svårt att se då fotot är otydligt

#16 Men han på bilden har ju vit näsa också, så då kan han ju inte vara American Crested…

#17 Mjo han på bilden är English crested Satin Lakeland men min andra hane är American crested Satin Lakeland. Men de kvittar ju eftersom jag vet ingen annan som har de förutom 1.
#18 Känner en som haft satinlakelands kommer dock inte ihåg om de hade crest, har också haft en satinlakelandkille. Men vanliga är de ju inte!
Det är som min Wojvoj, känner bara till henne!

#19 Jo precis satin lakelad och crested lakeland vet ja att de finns men crested satin lakeland e inte många av.

15# det var det ja :D aa min kamera suger :/

Somalis finns nog egentligen en hel del av. Fast än att de aldrig registreras. Egentligen är det ju en rex med virvlar som en abessiner.