Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3993 ggr
Stormviskaren
0

Narutos Snopp har blommat ut.

Den är liksom inte som vanligt utan den har blommat ut. Ser ut som en nyutblommad blomma och den är mycket torr och hård i kanterna. Så idag var vi hos vetrinären för att valparna skulle på sista kontroll så tog jag med honom också med tanke på att jag ville kolla upp det. Vetrinären sa direkt att han kommer dö. Jag bröt i hop totalt. Sen när jag lugnat mig berättatde hon att detta händer oftast bara ¨på hästar. Och denna operation som behövs klarar inte ett marsvin, 99% dör och den är väldigt dyr. Hon tyckte att jag skulle låta honom leva vidare till jag kände att han luktade illa och då skulle jag komma in med honom så skulle hon ta bort honom gratis. Men fy detta känns hemskt. Att vänta in hans sista dagar. Jag vet ju inte hur länge han klarar sig, men hon sa att så länge han inte luktar och han äter som han ska så lider han inte. Och han äter mycket bra och bajset ser bra ut och så. Men jag känner mig så nere nu. Detta året har det hänt så mycket med mina marsvin. Jag kan inte förstå varför det ska hända mina älskade djur. :'(

[starlights]
0

Vad var det för fel på honom då?

Tröst kramar till dig!

Creation
0

Så hemskt tråkigt att du ska ha en sådan otur! :(
Förstår att det måste kännas hemskt. *tröstkramar*

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Caspia
0

Jag menar inte att din veterinär inte har koll, men jag tycker att beskrivningen låter som vad som hände min hane Trassel. Han dog inte (eller jo, fast inte av det och långt senare). Snoppen stod ut mer än vanligt och det var torrt, hårt och lite flagnande. Han hade inte ont när han kissade, har Naruto det?

Envishet och drömmar

tantnett
0

Vi får innerligt hoppas att det är samma som Caspia skriver om.

Går det inte att smörja med någon bra salva?

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Cuyi
0

Mm, vi får hoppas det som Caspia säger. Så länge några varma kramar till dig!

Caspia
0

# 4. Jag försökte smörja Trassel men det hade ingen effekt, det var inte riktigt det som var problemet. Det var så hårt, som en förlängning/förhårdnad. Jag tvättade honom då och då för det blev väldigt mycket flens, det var enda skillnaden i hantering/beteende.

Envishet och drömmar

tantnett
0

Vad beror detta på?

Kan det vara så att hanarna ofta har erektion för att det finns honor intill dom? Hanarna sänker ju gärna ryggarna under uppvaktningen

och då släpar dom kanske snoppen i underlaget på buren eller golvet  så dom drar upp smuts m.m i "skapet" samt att dom helt enkelt får skavsår?

Eller vad har veterinärerna för teori?

Stormviskaren
0

Min vet sa att detta var mer vanligt på hingstar. (Hästar alltås)

Den liksom står ut väldigt mycket och ser ut som en blomma. Jag kan visa bild på söndag.  Men han verkar inte ha ont och hon sa att jag bara skulle låta de vara men min mamma tyckte att vi skulle smörja in hans kön med nån mjukgörande salva som även var för bebisar (mins inte vad den heter)

tantnett
0

#8 Smörj inte med babyolja den är uttorkande.

Det var ju ett inlägg för en tid sedan här om salvor kolla upp den. Det är oerhört viktigt att det blir rätt produkt.

Själv fördrar jag Aloe Vera produkterna kolla gärna upp dom. 

Sen tror jag att man får vara envis och i det här läget smörja minst 3 ggr dagligen under en längre tid innan man förhoppningsvis börjar se någon effekt.

idipidi
0

Hm, det stod om något liknande i MM nån gång. De hade också löst problemet på något sätt. Kan försöka leta senare idag.

TRASAN
0

åååå nej inte mera trassel nu hos dig. jag tycker synd om er sänder alla mina varma kramar till er. krammmmm från oss

Abico
0

Jag har aldrig hört eller läst om liknande så jag har ingen som helst hjälp att ge.
Kram till dig Anna!

Hanna 

lomsen
0

smörj med PROB SALVAN!

Stormviskaren
0

#9 det är inte en olja? det är en alva det var nån aloe vera som min mamma brukar använda till bebisar.

FeliciaS
0

Nej, vad tråkigt! Hoppas att det inte är så som din veterinär säger utan att han kan leva med det ändå som Trassel :) Håller tummarna för att allt ska gå bra. Vilken otur du har just nu med grisarna *tröstkramar*

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Stormviskaren
0

#10 tack det vore snällt.

tantnett
0

# 14 Det låter ju bra.

Men även kolla upp lomsen´s förslag i #13. Hon har troligtvis erfarenhet av den salvan.

Här hålls alla tummar för er.

Abico
0

PROB produkterna är jättebra mot det mesta, vet dock inte hur det funkar på Narutos :/

Hanna 

Caspia
0

# 10. Om jag inte minns fel handlade det om penisframfall hos en hane som vart på parningsturné.

Jag vet inte om det gör någon skillnad men min hane var kastrerad.

Envishet och drömmar

idipidi
0

#19 Minns du när det kan ha varit? Ungefär vilket år? Jag har liksom alla MM sedan 99 och det känns lite tufft att leta igenom. ;)

Caspia
0

# 21. Om det hjälper har jag för mig att det var en bild

på ett marsvin som låg på rygg (det hade någon koppling till en bil) i närheten av artikeln, som jag minns det var den på en vänstersida. (Det börjar låta som att jag försöker spå fram det här…)

Det känns som att det var länge sedan så jag tror inte att det var de senaste tre åren. Jag minns inte om

jag läst det i min egen tidning eller om det vart Elins,

så tidigast känns svårt att svara på. Jag skulle börja leta runt åren 2002-2004.

Envishet och drömmar

Stormviskaren
0

Han är runt året och är pappa till 3 kullar. Men han har inte parat de senaste 4 månaderna då han fick "semester"

Caspia
0

Trassel hade aldrig parat någon hona, så jag vet inte om det har någon koppling. Han var dock väldigt flitig i att para stackars Julgrisen så jag vet inte om det blir samma "effekt". Han var lite äldre än Naruto, ca 1,5-2 när problemet uppstod.

Nu har jag kanske sagt nog om Trassel för ett tag, jag vet ju inte om det är samma sak.

Envishet och drömmar

Stormviskaren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är en bild på det. men den är lite mer utblommad nu och det ser ut som typ torkat var på kanterna.

Abico
0

#24 - Hm, så har Sunes snopp sett ut i minst ett år nu, inte lika mycket men lite utvikt sådär…

Hanna 

FeliciaS
0

#25 Calypsos gjorde med det när han blev äldre.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mari
0

#24 sådär ser min Tabscos ut också ungefär fast inte lika utvikt.. han luktar lite mer än han brukar också just nu har jag märkt.
Tror ni att han också kan ha fått det där?

och heter det något speciellt?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

TRASAN
0

men nu blir jag ju jätteorolig min Buch har oxå sin snopp så som en blomma. :( nu blir jag ledsen min snutte min Buch. men han är jättepigg o hoppar o leker o stutsar som en unge fast han är 7 år nu går snart in på åtta år. :) jag tittade igen den är som en blomma. :(Gråter

Abico
0

Var tvungen att gå och vända på Sune här nu för att titta men visst är hans snopp också "utploppad" lite. Jag har liksom aldrig tänkt på det men när jag jämförde med Vincent så ser ju inte Sune klok ut ^^' Hans är dock inte torr/ hård i kanterna. Fyller sju år i veckan och har haft det såhär så länge jag kan minnas :/
Sune är pappa till en kull.

Hanna 

Caspia
0

Jag skrev ett svar i den här tråden igår natt, det verkar ha tagits bort. Vore snällt om den Medarbetare som gjort det talade om varför för mig.

Jag tror dock att det är skillnad på det Trassel hade och det ni andra beskriver. Hur det är med Naruto är svårt att se på den bilden, önskar en mer tagen från sidan.

Envishet och drömmar

Sandra-B
0

Senast skrivna inlägg av dig i den här tråden (förutom det i #30) är det i #23 som skrevs 2008-10-11 kl 21:10.

Det finns inga borttagna inlägg alls i denna tråd.

//Sandra, Medarbetare på marsvin.ifokus

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Tindrar
0

Hur har det gått? Har dock bara tjejer här hemma, så kan inte hjälpa nått:'/

Stormviskaren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Asså de ser lika dant ut typ fast han är inte hård i kanterna längre. Han är hur pigg som hällst, så jag tror att han kommer leva några år till

CamillaS
0

låter så konstigt att dom skulle dö av det?Obestämd

Crania
0

#24 Min ena skinny ser också ut så där, fast ännu mer utblommad. När man ser honom bakifrån så syns det jättemycket. Han verkar inte ha något obehag av det och har inga hårda kanter utan är helt mjuk.
Han är ett år nu och har haft det så länge jag haft honom, ca åtta månader. Vad jag märkt är att det kan fastna spån och hö där så man behöver kolla över honom. Nu har jag slutat med spån och använder STL-strö (papper), det fastnar inte.

Är det någon som vet om det verkligen är farligt?
..och vad kan man göra åt det? Jag tycker inte att det är befogat att operera marsvinet om han inte lider av åkomman.

petronellaa
0

åh stackare!
:/
verkligen hemskt när djur ska tvingas dö.. :'(:':(

Buffen
0

motiverade veterinären varför han skulle avlivas på grund av denna åkomma? Beskrev hon exakt vad åkomman är för något (på marsvin), eller varför dem får den??

Ibland uppfattar jag det som att veterinärer är lite slarviga på att förklara angående smådjur trotts en kommentar om avlivning, eller har jag bara dålig erfarenhet…nåja lycka till jag tror inte att det är så farligt.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

musse05
0

Båda mina hanar har det, men ingen lider av det.

Mari
0

Någon som vet varför det blir sådär?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se