Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 894 ggr
PernillaS
0

Hjälp - fästing, spene eller...?

Har marsvin flera spenar.. trodde min pojke hade fått en fästing en bit upp på magen m,en den gick inte att ta bort vill ju inte skada honom

Utökade din rubrik så vi får ett tydligare forum. /Felicia, medarbetare

Creation
0

Va? Låter konstigt. Kan du inte visa bild på det?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Binajis
0

Jag har haft två honor, mor och dotter, som hade tre spenar. Två funktionella så att säga, och en mindre som bara "va". Såg ganska läskigt ut.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Moa-16
0

Men varför skulle du ta bort den menar du?. Låter konstigt. Säkert inget farligt iaf.

trocadero
0

Titta noga ifall det är en fästing eller inte. Fästingar kan sitta fast jättehårt och vara svåra att ta bort ibland. Men som sagt så kan marsvin även ha fler än två spenar.

idipidi
0

Sitter mitt på magen? Jag gissar på naveln. :)

EvaLuna
0

Har du ett förstoringsglas? På fästisar brukar man kunna se benen längst in mot huden. Om du kommer fram till att de är en fästing så ta tag ned naglarna eller pincett så långt ner mot huden du kan & dra långsamt rakt ut. Som trocadero säjer sitter de ofta som berget.

PernillaS
0

Det va en äcklig fästing.. vet inte om jag fick bort hela hoppas han inte blir sjuk nu Rynkar på näsanhar tvättat med lite desivon

EvaLuna
0

Hur stor var den? De flesta fästingburna sjukdomar tar nåt dygn eller så på sej att smitta. Om man får bort fästingen hyfsat snart är det alltså liten risk att nåt ska hända. Håll lite koll på stället där fästingen satt om du inte är säker på att allt kom med så att  de inte verkar infekterat eller rött eller så. De går nog bra ska du se!

PernillaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8 den va inte så stor ,den va inte där igår kväll när jag tog in dom . Så han har nog fått den under dagen.

Vill ju inte att mina små pojkar ska bli sjuka

EvaLuna
0

Å vilket skönt gäng! Hur söta som helst.

Nåmen då så… Då är det nog ingen fara. Ha lite koll en tid bara… Men de har du ju ändå, eller hur.

emelie92
0

Usch, hoppas att du fick med hela fästingen. Själv har jag nu Borrelia pga. en fästing, så nu får jag äta massor av mediciner *rysa*

EvaLuna
0

Åh nej! Stackare…. Man kan bli fruktansvärt dålig har jag hört… Krya på dej, snabbt!

Jojjan97
0

Usch vad läskigt, ryser bara jag tänker på fästingar!

#11  Krya på dig:!

#9 Gud vad söta dom var:)

http://johannasfotografier.weebly.com/

tantnett
0

Tur du förhoppningsvis fick bort den.

Har faktiskt tänkt många gånger att det är konstigt att man inte fått någon fästing på marsvinen då det ju finns massor i gräset.

Det finns speciella fästingplockare man kan köpa som effektivt tar fästingarna.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

musse05
0

Mina marsvin har ALDRIG fått en fästing.