Ninni ska paras del 3
Nu började det närma sig att Ninni får träffa sin tilltänkta hane Klas. Jag har tänkt sätta ihop dem i slutet av nästa vecka (v32).
Jag har samlat på mig lite olika saker som kan vara bra att ha i förebyggande syfte (se bild) om någon blir dålig.
Jag har C-vitamin på flaska och Askorbinsyra. Jag kommer ge samma bra rot/grönsaker och ibland frukt och bär som jag alltid gör enda skillnaden är att jag kommer ge lite mer.
Jag kommer dela av mina två bokhylleburar och stänga av tunneln emellan på ett säkert sätt under tiden som Ninni går med Klas. Efter 5-6 veckor kommer Ninni att få gå tillsammans med de andra honorma igen.
Jag kommer att skriva dagbok samt nogrant kontrollera vikt och hälsa, fota och filma varje dag utan att störa dem för mkt. Pengar finns till veterinärvård om det skulle behövas.
Jag har tid att stödmata och annat eftersom jag är sjukskriven och hemma nästan hela dagarna. Exakt hur jag ska göra för att stödmata har jag läst om här på mif, och jag kommer ha kontakt med både Lomsen och Linnet (uppfödare här på mif) så ofta som jag kan och rådfråga dem och er andra här på Mif som är kunniga i sakfrågan. Har även kontakt med en vet.
Jag vet att det är en påfrestning och risken finns att både Ninni och ungar blir sjuka eller kan dö. Jag försöker vara beredd på att "det värsta" kan hända och jag gör vad jag kan om situationen uppstår.
Syftet med kullen är att spara minst en hona (om de blir någon) och tjejen som äger Klas vill ha en liten hane. Varför jag vill spara en hona är för att jag vill känna mig närmare Gloria och detta tänker jag att jag kan göra genom att ta en kull mellan pappan och min älskade Ninni. Chansen är värt risken (säger jag nu iaf)

Finns det någonting mer jag kan skaffa i förväg? Någonting som jag kan tänka extramkt på?
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Det låter som du har förberett dig väl =) Hoppas det går bra nu då =)
hehe.. inga kommentarer behövs där inte, tycker inte det låter som att du är oberedd… det kommer nog gå alldeles utmärkt, !!
Lycka till !! Ska bli spännande att få höra hur det går !
#0 ..de gillar ev. fortimell skogsbär bättre, bara ett litet tips, men jag har bara testat det så jag vet inte… annars ser det helt perfekt ut!
Jag har aldrig varit så förberedd men hittills klarat alla honor iaf och det är en del nu, däremot har ju en del ungar ej klarat sig men så sker ju tyvärr!
Stort LYCKA TILL från oss på "Lunka på" !
kommer att följa er med spänning..
#3 Ja fast de fanns massa andra än just skogsbär så därför valde jag jordgubb. =)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Du verkar ha förberett dig i väldigt god tid :P Om du nu skulle behöva stödmata är den allra minsta pipetten bäst. Vägning lär du inte behöva varje dag förrän du kan konstatera att hon är dräktig. Om du håller koll på parningsdatumet kan du veta mer exakt när kullen kommer också.
Hoppas nu det går bra för Ninni och de kommande ungarna :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#5 jag gillar att planera i förväg. =) Fast de kan ju hända oförutsedda saker ändå.
Hur vet jag exakt parningsdatum? Eller menar du när jag sätter ihop dem? Jag trodde att de parar sig flera gånger under tiden de är tillsammans och att de är svårt att veta exakt när det tog sig så att säga…
Med pipett menar du nappgummit då eller sprutan? Den minsta sprutan jag fått tag på hittills är 2ml men ag vet att de finns mindre. (hade en när Gloria var dålig men dottern har fått den till doktorväskan)
----------------
Mina fina fem

Har du fått tag på Critical Care i Luleå? Sist jag var på djursjukhuset så hade de inte det. Men det var några år sedan jag var där.
Är det Klas Klättermus som är den tilltänkta fadern? (nyfiken)
#6 En hona brunstar var 14-18 dag. Så går de ihop 5-6 veckor är det 2-3 brunst. Jag brukar inte ha några svårigheter med att se när mina honor blivit parade, kollar till dem 1-2 gånger om dagen och det syns oftast väldigt tydligt när de blivit parade.
#8 Jo, men tar den första parningen brunstar ju inte honan igen. Men man kan ju räkna med att första parningen tog eftersom det är sällan hanen riktigt "fått till det" och det resulterar i ingenting, med andra ord ännu en brunst.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#9 Hur menar du?
Även om det tar på första brunstet ser man ju att honan blivit parad, men ja man vet ju inte säkert om det verkligen tog förrän om 14-18 dagar senare.
Det känns som om du är väldigt förberedd, bra :)
Critical care blir svårt att ge genom plastspruta, jag har provat, kanske funkar det om du klipper av toppen på flasknapparna. CC ska ju gärna vara rätt tjockt och går inte att få upp eller ut ur en smal spruta. Hoppas nu att allt går bra! :)
Hanna
#10 Marsvin2008 frågade hur man ser att honan är parad eftersom hon trodde att honan blir parad flera gånger. Du skriver att honan brunstar var 14-18 dag och då kan ju hon uppfatta det som att under dom där 5 veckorna kommer marsvinen para sig 2-3 gånger. Jag la bara till att om första parningen tar, vilket man brukar räkna med (i alla fall jag och det har ju 9 gånger av 10 varit rätt), så brunstar hon inte igen :)
Man kan alltså veta parningsdatumet, TS, och då utgår man från dagen dom parade sig och inte ihopsättningsdatum :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#7 Ja, från Djursjukhuset i Gammelstad, kostade 150kr nånting, dyrt men det är ju ändå en del i påsen.
#8 Hur ser det ut när de har blivit parade då?
#12 Jag kommer kolla noga och förhoppnigsvis ser jag också tydligt om de tär någon slags förändring.
Nu har vi kommit hem från semestern. Imorgon kommer tunneln stängas av och vid tretiden hätmar vi hit hanen.
Ninni väger nästan prick 800g idag (undrar vad mamma matat henne med i fyra dagar *skrattar*)
Bilder kommer inom kort…
Jag skulle nog ha klippt Ninni kortare kring rumpan. Sperma är inte kul att få i en päls - det sitter som berget ^^'
Hanna
#16 Jepp det har jag redan tänk på. Men tack ändå. =)
Då får han kladda ner sig själv för han har visst lång päls nu eftersom han ska på utställning snart… Hoppas inte såklart.
Lycka till nu då!
Lycka till med parningen och allt går bra !
Ni går Ninni med Klas i en egen bokhyllebur.
Det går bra men FY var äcklig det luktar när han markerar eller vad han nu gör. En lukt som ingen har "varnat" mig om. *buhuu* Men det får jag lov att stå ut med. *hehe*
Ninni är lugn och Klas är inte så jätte intresserad… undrar om det beror på att hon inte är redo eller för att han inte är "kär. *skrattar*

Jag har aldrig tänkt på att dom skulle lukta nåt speciellt, kankse lite men inte nåt som man reagerar så särskilt på. Men det kanske är olika på olika hanar.
Lukten känner jag igen, Konrad bokstavligt talat stinker när han uppvaktar nån hona! :p
Fy på er som inte sagt nånting…

Jaha, det kanske beor på hur nära man själv är me snoken sin när de uppvaktar en hona dådå. =)
"Kärleksparet"
Klas ser nästan dubbelt så stor ut som lilla Ninni. Det här är jättespännande och intresant att titta på. Hon sparkar han på nosen när han luktar för länge därbak.
Ja, fy för den där lukten ;P "Små"pojkarna flyttade upp i översta buren i våningsburen häromdagen, något matte inte tagit med i beräkningen var att dom hade duktig utsikt över tjejernas bur. Hela mitt rum stank av markerande hanar i ett dygn. Sedan fick dom flytta ner ett plan och nu luktar det inte illa längre ;)
Vad söta dom är ihop Klas och Ninni :)
Hanna
Vilket matchande par :D Det kommer bli ursöta ungar tror jag :D
Doften kände inte jag något av när jag hade en hane här :P
De matchar varandra fint ^^
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Matchande par :D Och det verkar som du verkligen vill det här, så jag tror det kommer gå finfint.
Åh så söta, äktenskapstycke verkligen!
#27 Såklart jag Vill annars hade jag inte gjort det. =)
……..
Jag tror också på fina ungar! De bästaste! =)
Klas är rolig och följer efter Ninni hela tiden, hon ligger inne i husen och han lägger sig ovanpå samma. Jag fotar och filmar och kommer uppdatera min marsvinshemsida/blogg med bilder så om ni vill kolla extramkt så kan ni kika in dit. Adress kommer senare.

#29 Jo, haha, men du har iaf tänkt över det här.
#30 Ja jag har tänkt på det länge.
Adressen till marsvinssidan som jag inte har fixat till helt ännu men bloggen är iaf tillgänglig.
Min youtubesida här kan ni se filmer på Ninni och Klas och andra marsvin för den delen.
#32 - Kommer inte in på din sida, den kräver lösenord av mig.
Hanna
#33 Hmmm…måste jag genast fixa till =)
Antar att de va Youtube sidan.. Har fixat det nu hoppas jag.
-går ej komma in på din blogg !
Vad de pratade när de träffades, och vad killen hoppar över henne flera gånger ;)
Jag hade råkat skriva in admin , Phu! Tur att de va rlösen där =)