Marsvins livlängd
På flera ställen står det att marsvin vanligen blir mellan två och sju år. Hur kan det vara så? Det är ju fem års skillnad mellan två och sju år.

Låter lite konstigt tkr jag, vad jag har hört är det 5-7 år gammal men dom kan ju bli äldre såklart.
Min älskade hane Kaj som nyss gick bort, blev 6 år!

Eller yngre kan dom ju bli ;)
låter lite konstigt tycker jag också, jag har hört att de blir ca 7 år:)
Jag skulle säga att medellivslängen på marsvin som inte avlas på är runt 5-6 år. Har en gubbe här hemma som fyller 8 år om ett par månader, men det är mer ett undantag än en regel att de blir så gammla.
Hanna

Men det är mycket som dom kan drabbas av och många marsvin dör unga pga sjukdom eller annat eller bara helt oförklarligt. Så 2 år är säkert lika vanlig livslängd som 5-6 år.

#6 hur kommer det sig att marsvin så lätt blir sjuka eller av annan anledning dör unga?

#7 jag vet inte, men marsvin visar ju aldrig att dom mår dåligt och när man upptäcker det så kanske det är för sent. Marsvin drabbas mycket oftare av sjukdomar än ex. kaniner som oftast är väldigt friska.
#7 Ibland kan det hända att de blir sjuka pga att folk inte vet hur de ska sköta om sina djur. Vanliga misstag är t ex att man ger dem salt- och/eller mineralsten, vilket kan ge dem njursten. Vissa ger dem sk gnagarblandning eller liknande, som är alldeles för fet & innehåller fel näring för en pig.
Och sen beror det också på aveln, djur som kommer från grossituppfödning (ställen där man föder upp åt djuraffärer) där dom avlar bara för att få fram djur och inte tänker på vad för djur dom avlar på, då kan dom råka avla på djur som har genetisk sjukdomar tex hjärtfel, cancer och liknande. Och då kanske dom har fött upp flera hundra djur ur den linjen och dom djuren kan dö vid tidig ålder eller av sjukdom.
Normalt sett är medellivslängden ca 5-7 år, om de dör av ålder alltså.
Sedan beror det på skötsel och hantering givetvis, hur mycket motion och vilken sorts kost de får bl.a.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

jag känner en som hade ett marsvin som blev 15 år. mitt marsvin är 7 år han har nog inte många år kvar att leva
#12 Världens äldsta marsvin enligt Guiness rekordbok blev 15 år.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#13, 15 år, det var gammalt :O :)

Jag skulle säga att medellivslängden ligger på 4-6 år, men visst förekommer det att de blir både äldre och yngre.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

4-7 år ungefär. Fast mitt första dog innan det var 1 år ens.
Tre av de jag hade som barn blev mellan 6-8 år. Det 4:e blev 9 år.
Måste tillägga att jag då visste mycket mindre om hur marsvin skulle skötas. Alla åt färgigt blandfoder från djuraffär, fick en morot ibland, hade hö på vintern men mest maskrosblad och gräs på sommaren och spranh lösa i hela huset samt löst på tomten på somrarna.
jag har haft tre marsvin,
ett av dom är nu fem, och det andra ett, men mitt första marsvin dog vid tre och ett halft års ålder 
men min femåring är frisk och kry, så det är nog väldigt olika från marsvin till marsvin!