Marsvin med kanin
Jag har en kvinna som är intresserad av att köpa en marsvinsunge av mig som hon vill ha med sin hermelinkanin. Mig veterligen är det lag på att ha två marsvin tillsammans och helst ska man inte ha marsvin alls med kanin. Denna kvinna hävdar att enligt Jordbruksverket är det bara lag på att inte ha marsvin utan sällskap och kanin är ett bra sällskap som marsvinet har stort utbyte av. Hon har fött upp både marsvin och kaniner och säger sig ha erfarenhet av detta. Hon kunde inte tänka sig att ha två marsin med kaninen för hon tycker att buren blir för liten då. Stämmer det hon säger, eller har jag rätt?
Vad jag vet måste marsvin ha minst en artfrände..?

Du har rätt, marsvin ska enligt lagen bo tillsammans med minst en av samma art, alltså marsvin.
Kanin och marsvin "pratar" inte samma språk så de kan inte kommunicera eller ha någon glädje utav varandra. Risken finns att kaninen skadar marsvinet, t.ex. hoppar på eller sparkar.
Om jag vore du skulle jag inte sälja ett marsvin till kvinnan.
Tror också du har rätt. Två marsvin är vad som gäller, så tolkar då jag lagtexten iaf.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
_Djur av arter som i vilt tillstånd lever i par, familj eller grupp bör hållas tillsammans med artfränder om inte deras behov av att vara tillsammans med andra djur tillfredsställs genom kontakt med människor eller djuret är så onormalt aggressivt mot artfränder att det finns en uppenbar risk för att det skadar dem.
_- Kopierade jag från artikeln "Vad säger lagen om marsvin?", vilket i sin tur lär vara kopierat från jordbruksverket eller liknande.
Tycker dock det är lite knepigt att tolka sådana texter rätt.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Dessutom kan kaniner vara bärare av en luftvägsbakterie, Bordetella Bronchiseptica, som kan smitta marsvinet, har jag läst.

Eftersom det är jag som skrivit artikeln som #4 citerar från så känner jag att jag måste svara:-P
När jag arbetade med den artikeln så var jag i kontakt med djurskyddsinspektörer på var länsstyrelse i hela Sverige (fick dock inte ingående svar från alla) och även med jordbruksverket. Har även pratat med en polis (inriktad på djurskyddsfrågor) och de svar jag fått när jag ställt frågon om hur marsvin ska hållas har varit samma.
Marsvin ska hållas minst med ett annat marsvin (dvs minst två och två) om inte särskilda skäl föreligger, de skäl jag fått nämnda är onormalt agressivt beteende och i vissa fall smittsam sjukdom (även karantän nr man skaffat nya djur som man misstänker kan var asjuka) är undantagna.
Har även ställt frågan specifikt om kanin (eller människa för den delen) kan anses uppfylla kravet på sällskap och det svar jag fått där är ett kraftigt nej.
För att djuren ska få hållas ensamma (utan artfrände) ska det vara för djurets skull, djuret ska må dåligt av att bo med en kompis) människans egoism (ja, det var det uttrycket några använde) får inte styra över djurens välbefinnande.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Sen kan man ju dessutom undra vad det är för sk uppfödare som beviserligen inte ser till marsvinets bästa heller:-/
Finns en artikel till som berör detta ämnet Varför ska man inte ha marsvin ensamma?
**SMF 237 Sweet Dream's
Tack för alla svar, den här spekulanten är väldigt intresserad och säger att hon idag varit i kontakt med en djuraffär. De tolkar lagen som att kanin är en artfrände, eftersom både marsvin och kanin är gnagare. De tyckte absolut att marsvin och kanin kan vara tillsammans menade det var lagligt. Den aktuella Kaninen har tidigare bott med ett marsvin men marsvinen har nu avlidit. Den här kvinnan menar att hon är en sann djurvänn och om hon skulle märka att marsvinet mår dåligt så skulle hon köpa en större bur och ett till marsvin. Men det är väl inte säkert att man märker att marsvinet mår dåligt? Jag tycker att det känns fel att sälja p.g.a. detta men i övrigt verkar allt jättebra.
Anser ni att det är okej att ha två marsvin tillsammans med kaninen. Kaninen är olycklig nu när den är ensam och det är visst svårt att sätta ihop två kaninhonor.
Har läst på ytterliggare. Visste sedan tidigare att kanin kan sparka marsvin och skada dem men tänkte att det kanske var okej med en liten hermelinkanin som tidigare bott med marsvin utan problem i flera år. Läste dock nu att kanin kan smitta marsvinet med sjukdomar och att det blir problem med maten eftersom de ska äta olika foder. Kan vara bra att vara lite påläst så att jag kan motivera varför jag säger nej på ett schysst sätt.
#8 För det första är kaniner hardjur och inte gnagare så de tillhör inte ens samma familj. Om kaninen är snäll kan jag tycka det är ok med två marsvin hos den, men inte ett.

Jag tycker inte att det är okej att ha två marsvin tillsammans med en kanin. Precis som jag har skrivit ovan har marsvin och kanin ingen nytta utav varandra, de pratar olika språk. Sedan så kan kaninen skada marsvinen och som #5 skriver kan kaninen bära på en smittsam bakterie som kan vara farlig för marsvin. Så inga marsvin tillsammans med kaniner!
Marsvin är dessutom inga gnagare enligt denna sida. (Se den gula rutan högst upp.) Dock "räkas" de väl till gnagarfamiljen.
Har läst den sidan tidigare men det har visst visat sig att dessa forskare hade fel. Enligt Wikipedia, som man iof inte alltid kan lita på, så är marsvin gnagare och kanin hardjur så de kan i alla fall inte sägas vara artfränder.
På wikipedia står det oxå att:
Eftersom marsvin är flockdjur så rekommenderas det att man införskaffar två stycken. Anledning till detta är att ensamma marsvin kan bli deprimerade. En rekommendation är att sätta ihop två bebisar eller en vuxen och en unge. Två hanar som sätts i hop i vuxen ålder kan börja bråka, Äldre dominanta djur kan tugga på mer undergivna djurs öron eller hår. Marsvin kan leva tillsammans med kaniner, men en kanin kan aldrig ersätta marsvinets livsarts vän.
På länken nedan kan man läsa om vad Djurhörnan rekommenderar då det gäller att hålla marsvin och kanin tillsammans.

Jag har kaniner tillsammans med marsvin, men marsvinen har minst en bur kompis då…
Just nu har jag skilt dem åt för att få bort staticen på marsvinen, och när jag hade gjort det så nästa morgon hade en kanin vänt upp och ner på buren och hon nosade i de små gömställena marsvinen satt i ibland, jag tror faktiskt att hon saknade sina kompisar även om hon har 11 kaniner till i gården :P
Men om hon inte har plats till två marsvinen i buren tycker jag du ska säga nej till henne…
Jag hade aldrig sålt en marsvinsunge till ett hem om denne skulle få gå med kanin. Precis som de andra ovan nämnt ska marsvin bo med marsvin :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Nu säger kvinnan att hon kan ta två marsvin och att hon ska börja leta efter en större bur. Hon har en 120 cm nu tror jag och ska försöka få tag i en på 140 cm. Hon har kärat ner sig totalt i mitt ena marsvin och kan inte tänka sig något annat. Eftersom hermelinhonan är van att leva med marsvin borde det inte bli problem och skulle det bli problem så säger köparen att då skaffar hon två separata burar och har dem åtskilda. Dessutom så säger hon att hon har ett hus i buren som kaninen inte kan komma in i och dit marsvinet som hon haft tidigare kunnat gått undan om det velat. Den här kvinnan och hennes dotter verkar väldigt måna om att deras djur ska ha det bra och i övrigt tror jag att det är svårt att hitta ett bättre hem. Känns alltid bra när även de vuxna är intresserade och inte bara köper för att barnen vill ha, barn tröttnar ju ofta fort.
Jag skulle heller aldrig sålt ett/flera marsvin till ett hem där marsvinen skulle bo ihop med en kanin.
Men enligt de lagar som gäller i landet så bryter man dem väl i alla fall inte om man har två marsvin och en kanin. Jag tror att olika arter kan ha utbyte av varandra även om det inte är samma sak som att ha en artfrände. Mina hundar t.ex. är väldigt förtjusta i marsvinen som kan röra sig fritt i vardagsrummet utan att hundarna skadar dem. Sedan finns det naturligtvis hundar som biter ihjäl marsvin men man kanske måste se till individer. Om man ska ha marsvin med kanin så är i alla fall det bästa att ha dem med en hermelinhona. De har inte så starka bakben och försöker inte rida på marsvinen, enligt vad jag har läst. Och när det gäller smitta så kan väl en kanin smitta marsvin så länge de bor i samma hem även om de inte delar bur?
#18 Fast bara för att man inte bryter mot några lagar, betyder det inte att det är det bästa för marsvinen. Personligen tycker jag det är en stor skillnad om marsvinen träffar andra djurarter när de är utanför buren under kontrollerade former och att de bor ihop med andra djurarter i en bur.

Skulle inte sätta mina marsvin med en kanin, främst pga av smittrisken/olika foderbehov och beteenden dvs marsvin som gillar att ligga och sova i höet mot kaniner som skuttar omkring ovanpå.
Visst kan marsvin och kaniner verka besläktade och fungera ihop rent praktiskt men tänk dig själv att leva hela livet ihop med schimpanser, genetiskt lika oss men skulle aldrig kunna ersätta kontakt med andra människor.
Men är det inte ens okej att prova och se hur det fungerar? Den här kvinnan verkar vara en verklig djurvän och lovar att separerara djuren vid minsta problem, och i så fall ha dem i separata burar intill varandra. Två marsvin i ena buren och kaninen i den andra.
Jag har sagt nej till andra som ringer och vill köpa för att de verkar oseriösa. Det här kvinnan är trots allt den mest seriösa person som ringt ännu så länge. Hon verkar kunna mkt om marsvin, vad de ska äta o.s.v. Och de pysslar om sina djur mycket. Dessutom verkar hon ta till sig det jag säger och jag är övertygad om att hon skulle separera djuren om hon märkte problem. Smittorisken har jag svårt att tro att man kommer ifrån så länge djuren finns i samma hus och springer runt på samma golv och man kan väl inte förbjuda folk att ha marsvin och kanin i samma hus?

#18 - Jag tror att de flesta här inte utgår från lagen utan för vad som är bäst för marsvinen. Bara för att man får ha två marsvin med kanin för att lagen tillåter det så är det inte det bästa för marsvinen, eller kaninen för den delen heller.
Förövrigt låter det som om du har bestämt dig angånde kaninen och marsvinet(?)
Jag är i alla fall inne på att låta henne prova. Hon säger att hon kommer att testa att sammanföra djuren på golvet och märker hon minsta spänning så sätter hon inte ihop dem utan har dem i olika burar. Hon kommer inte att riskera att ngt djur skadas. Jag bestämmer mig aldrig innan jag har träffat någon. Känns det fel att sälja ett djur till någon så säger jag nej även om de kommit hem till mig för att titta. Jag kör ingen först till kvarn princip när det gäller att sälja djur utan försöker hitta hem som känns bra, annars behåller jag marsvinen.

Jag skulle aldrig sälja marsvin till någon som berättar för mig att de tänker ha dem tillsammans med en kanin (har nekat köpare på grund av detta).
Även om kaninen är sååå snäll och har haft marsvinskompis/ar innan så kanske det av någon anledning inte fungerar med de/t nya.
Eller så fungerar det bra till en början men en dag när man inte är närvarande blir kaninen irriterad och sparkar till, av misstag råkar landa på marsvinet när det skuttar omkring etc.
Det finns så oerhört mycket som kan hända att jag inte kan se hur man ens kan överväga riskerna.
Jag är övertygad om att kanin och marsvin inte har något utbyte av varandra och att du sätta ihop ett eller två marsvin i en bur med en kanin anser jag är fel.
Om de nu vill ha en kompis till sin kanin borde det bästa vara att skaffa en kastrerad hane (om det nu är problem med att ha honor ihop, jag är inte insatt i det här med kaniner).
**SMF 237 Sweet Dream's
Håller med om det låter som den bästa lösningen att hon skaffar en kastrerad hermelinhane till sin hona. Föreslog också detta till henne och såg dessutom att de säljer en söt sådan för 100 kr där hon bor. Men hon saknar att ha marsvin. Jag tycker att om hon saknar marsvin så mycket så kunde hon ju ha två marsvin och två kaniner, i separata burar. Ska prata med henne imorgon igen och föreslå detta. Annars säger jag nej och så får hon köpa i djuraffären. De tvekar ju inte alls att sälja marsvin och kaniner ihop. Mig har de till och med rekommenderat att ha en marsvinshane, dvärgvädur, med marsvin. Men själv har jag inga kaniner.
#26 Det låter ju bra att du ändrat dig :)
Köper hon däremot i affären av anledning att hon vill ha ett marsvin tycker inte jag hon varken ser till marsvinens bästa eller är särskilt kunnig…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus