Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 881 ggr
Emma-U
0

Veterinären ikväll.

Då bär det av med lille Enzo till veterinären ikväll. För några dagar sedan upptäckte jag en knöl på magen på honom, som om det sitter en knapp under huden känns det som Rynkar på näsan
Har läst lite är inne om tumörer och knölar men kan inte själv säga vad det är han har fått - givetvis.. Jag är ju inte veterinär..
Så 18.30 får veterinären känna och klämma på honom och förhoppningsvis skicka hem oss igen för att det inte är något farligt..

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

[Liinda]
0

Hoppas det går bra! :)

Emma-U
0

#1 Tack, det ska det nog göra Glad Man ska ju inte måla fan på väggen i förtid liksom..

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Adina
0

Jag håller tummarna :)

Abico
0

Håller tummarna för att det är en liten fettknöl eller liknande!

Hanna 

Aristarcos
0

Hoppas på att det inte är något farligt !! vi håller tummarna

Abico
0

Hur har det gått?

Hanna 

Emma-U
0

Det gick väl inte så jättebra hos veterinären.
Förutom den knölen som jag visste om så hittade veterinären två knölar till som var hårdare Gråter Så vi ska dit på måndag igen och lämna in Enzo för dagen så ska de ge honom lugnande och sedan göra ett stickprov i knölarna. Får de inte ut några celler då så opererar de bort knölarna på honom.
Veterinären sa att det var väldigt svårt att säga vad det var såhär bara genom att känna på dem och så sa hon att det inte är så vanligt med fettknutor på marsvin. På hundar däremot är det vanligare, men de känns mer vattenfyllda tydligen. Och det gör inte de knutorna som Enzo har. en av dem är lite mjukare och tydligt rund - som en geleknapp eller vad man ska säga. De andra två är väldigt hårda.

Så måndag blir ingen lätt dag för min lille älsklingsEnzo..

Har någon här inne haft något liknande på sina marsvin och vad var det i så fall?

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Abico
0

Vilken otur :( Hoppas att det är något ofarligt ändå.

Hanna 

Sofiac
0

#7 Ett av marsvinen vi hade fick också en knuta.. Det var först som en liten ärta och blev sedan större. Till slut var den ganska stor så veterinären fick söva ner honom och skära bort den, sedan sy ihop och så fick vi hem honom igen :) Allt läkte fint och han mådde lika bra efter som innan han fick knutan Flört

Emma-U
0

#9 Men skickades knutan in till provtagning så att ni fick reda på vad det var? Hur gammalt var marsvinet när det sövdes?

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Sofiac
0

Knutan skickades inte in på provtagning men veterinären sa att det var någon slags fettknuta.. Han var nog lite äldre än två år.

FeliciaS
0

Att de var fler än en lät ju inte så bra :/
Hoppas inte det är något allvarligt som tumörer, i så fall godartade. Annars skulle det kunna vara varböld eller fettknöl, men de brukar inte vara flera stycken. Bölder kan ju vara flera men det är ovanligare, särskilt om de sitter mer spridda på marsvinet och inte intill varann. Håller tummarna för sötnosen.

#11 Fettknölar behöver man ju inte ta bort. Det är rätt vanligt att de kan få sådana och det är helt ofarligt, har haft två hanar som haft det.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Liinda]
0

Åh :/ hoppas på att det bara är fett knölar!

Emma-U
0

Phu, det var en fettknuta som Enzo lyckats avla fram på bröstet Skrattande
De två andra små knutorna trodde veterinären var juver även om hanar inte har det på samma sätt som honor..
Så det blev lokalbedövning och stick med fin nål och han skötte sig exemplariskt..
Snart hämtar jag hem honom, min lille gullegubbe.. Jag tror Douglas saknar honom något oändligt mycket!

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Abico
0

#14 - Vad skönt :)

Hanna 

Tindrar
0

Vad skönt att det gick bra och inte var något allvarligt:)

FeliciaS
0

#14 Vilken tur! :)
Tog de bort fettknutan?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Emma-U
0

Ja, verkligen skönt Glad Hur skönt som helst att veta att det inte var något farligt..
#17 Nej, de tog inte bort den.. Det var inget farligt så de lät den vara kvar och på så vis slapp han sövas och så..

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus