Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 4205 ggr
Creation
0

Beige och lilac

Jag har märkt att jag är ganska kass på att se skillnad på färgerna beige och lilac. ;) Någon som kan ge en bra förklaring till hur man kan skilja dem åt?

Jag vill också se massor av bilder på de olika färgerna Glad

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

tantnett
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick höra i en tidigare tråd att rödögda marsvin är lilac.

Och rubinfärgade marsvin är grey.

Nu vet jag ju inte vad som gäller vid beige?

Men efter vad jag hittills läst så skall tydligen min älskade Röde Orm vara lilac?

Marsvin 4-ever Tungan ute.

idipidi
0

Både beige och lilac har klarröda ögon. En sak som kan vara bra att ha i bakhuvudet är att lilac är mycket vanlligare än beige. Det är trots allt mer sannolikt att ett marsvin ska ha råka fått dubbla pinkeye-anlag än att det ska ha råkat fått både dubbla pinkeye-anlag OCH dubbla chokladanlag. Om inte föräldrarna är choklad förstås… men det vet du ju.

En annan sak är att det är väldigt vanligt med bruntonade lilacs. De är svåra att få riktigt kall-grå och vill gärna dra åt brunt. Gråtonade beige är däremot mer eller mindre omöjligt, åtminstone mycket ovanligt.

annikaL
0

Vad för färger kan föräldrarna till en lilac/beige unge ha?

Creation
0

#2 Hur kommer det sig att lilacs drar sig åt det bruntonade hållet? =) Jag menar, de har ju anlag för svart.

Men om man inte vet härstamning måste det väl vara svårt att se skillnad på en bruntonad lilac och en beige? Eller finns det något bra sätt att se skillnad?
**
#3** Väldigt många. ;P Så länge båda föräldrarna bär på minst ett chokladanlag och minst ett anlag för rödögt var, så kan de ge beige. Så länge en av dem har minst ett svartanlag och båda har minst ett anlag för rödögt, så kan de ge lilac.

Lyan
0

Så mina flickor är lilac då?

Pappa är saffron/beige men kall i färgen, har dock fått honom färgbestämd på en utställning. Mamma är svart med grey bakom sig.

Panda…

Lyan
0

Pruð

Lyan
0

Vad är Petty för färg då? Hon är rubinögd

idipidi
0

Det ÄR knepigt med alla färger som kan variera mycket. Kanske finns det flera anlag som vi inte känner till också. Det verkar nästan så när man ser alla konstiga varianter. Långhårslilacs som har klarröda ögon men är nästan som en gråaktig chocolate i färgen. Argentes på lilacbas som föds med klarröda ögon som mörknar efter ett år. Selfar i lilacfärg men med rubinögon. Det har föreslagits att det finns ett till anlag som ger ruby-eyed lilac, men om man sk akomam fram till det krävs ju systematiska testparningar. I nuläget är det ju mer poppis att "blanda så många anlag som möjligt" och få "roliga färger" och då blir det extremt svårt, för att inte säga omöjligt, att bestämma korrekt färg på djuren.

#3 Nästan alla färger kan man säga. Båda föräldrarna kan dock inte ha någon röd färg, d.v.s. golden, buff, cream, white o.s.v, utan minst en förälder måste ha en svart färg. Sen måste det ligga pinkeye-anlag bakåt, men det är inte alltid som man vet om att det gör det. De kan ligga dolda många, många generationer.

#4 Knepigt att förklara, kanske får man bara acceptera att det verkar vara så. Men choklad är ju den recessiva färgen. Brunt pigment är ju ofullständigt jämfört med svart. Det är svart pigment som inte bildats hela vägen, som gått sönder på vägen. Om man bleker svart pigment (olika c-blekningar t.ex.) så kan det bli en väldigt brun färg i vissa fall. Det finns vissa indikationer också på att Bb ofta är brunare än en BB, men sen beror det till stor del på modifierare också förstås. Det behöver inte ens handla om att de bär på ett b eller har c-blekning, färgen kan bara ha dålig svärta p.g.a. modifierare och då tendera att vara brunaktig.

Choklad däremot har ju inga svarta anlag utan kan bara vara brunt.

Creation
0

#8 Hm, så krångligt. Men då förstår jag i alla fall varför det är som det är. Det handlar kanske lite om tur när man färgbestämmer rätt på djur med väldigt blandad bakgrund.

Lyan
0

Men vilka färger kan mina vara?

Buffen
0

Rätta mig gärna om jag har fel, men är inte Lyans marsvin just beigea? Ser varmare bruntonade ut? Men förstår ur ovan #8 att det hänger mkt på vad som finns bakåt.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

idipidi
0

#11Jag tycker också att de ser beige ut i tonen. Om den ena är rubinögd kan det dock inte vara "äkta" beige rent genetiskt… Plus att jag vet hur mycket foton kan skillja sig. Lite olika ljus vid fototillfällena så får de helt olika färg.

idipidi
0

#9 "Ju mer man lär sig desto mer inser man hur lite man faktiskt vet." Det är ju en klyscha, men man inser efter ett tag att det verkligen stämmer. Tyvärr. ;)

Lyan
0

#11 Jo, de ska vara beigea, men av någon anledning vill de inte bli det Foten i munnen och eftersom mamma är svart och de är så kalla vet jag inte alls vad de kan vara av beige och lilac Förvånad. Den mörka är regga som carob då hon verkar vara alldeles för varm för grey. Mycket lättare när det inte finns så mycket annat haha

trocadero
0

Ifall du vill se foton, så har jag en skinny som är beige på nosen.

trocadero
0

En lilac lakeland.

trocadero
0

Samma marsvin och tillfälle som ovan men med en annan bakrund.

Buffen
0

#16 & #17 wow vilken skillnad på dem fotona, men trotts det tycker jag mig uppfatta en blåaktigare/kallare ton ganska tydligt :P fast då vet jag ju iofs att det är en lilac när jag gör tolkningen.

Abico
0

#15 - Ooohh… så häftig!

Hanna 

idipidi
0

Superbra exempel med bilderna. Det är vitbalansen som skiljer #16 från #17. kameran tolkar färgerna olika beroende på bakgrunden.

Och hjälp vad snyggt det är med beige skinny!

luneas
0

Min lilla Peach Melba är nonself beige/saffron.

luneas
0

Uppifrån

luneas
0

Och söta trynet som är delat i saffron och beige. :-)

Buffen
0

oo fy så söt lilltös :)

Föresten, om beige & saffron kan förekomma på ett & samma marsvin, kan det då inte finnas kombinationen lilac/saffron? Alltså vilka färgkombinationer är möjliga ihop med lilac? Golden/lilac/white antar jag men finns något mer?

Buffen
0

puttar  #24

Creation
0

#24 Alla marsvin kan max ha tre olika färger(om de inte har den ovanliga mutationen mosaic som ger fyra färger, men det är som sagt mycket ovanligt).
De kan ha en "svart" färg och en "röd" färg tillsammans med vitt.

Den "svarta" färgen i det här fallet är lilac. Och eftersom det är en rödögd färg går det bara ihop med rödögda "röda" färger såklart, vilka kan vara pe. golden, saffron eller lemon. Förutom lilac och en av de "röda" färgerna kan de ha vitt.

De möjliga kombinationerna är alltså lilac/golden, lilac/saffron, lilac/lemon och dessa ihop med vitt. Bara lilac/white är såklart också möjligt.
Sen kan marsvinet vara fox, otter eller tan förutom det.

Raderad
0

#24 Lilac går att ha ihop med Golden, Saffron, Lemon & White så dess kombinationer kan du få fram

Lilac/Golden
Lilac/Golden/White
Lilac/Saffron
Lilac/Saffron/White
Lilac/Lemon
Lilac/Lemon/White
Lilac/White