Svamp, är i behov av hjälp
Nu är det väll ca 2 veckor sen jag fick veta av veterinären att det var svamp jag hade här på mina marsvin.
Ska ta det från början:
Har ca 25st marsvin och 6st kaniner. Är mammaledig just nu, har gått hemma sen sep me två barn ett på 3 år och sen en baby. Jag hade flera djur innan men minskat för att hinna me, familj mm.
Men så efter att jag slussade vanvårdade marsvin, så började problemen. Dessa djuren hade sellnic. Djuren satt dock i karantän och hamnade där direkt efter att jag fått hem dom hit. Vill säga dom har inte varit i kontakt med dom andra. Men så hittade jag en av ungarna var välldigt mjällig på magen. Trodde det kunde vara sellnic eller mjällkvalster. Så Bimectin sattes in.
De sjuka djuren flyttade dit dom skulle och fick bra vård. Men efter ca en veckas tid då jag skulle ge Bimectin för andra gången. Så tittade jag på ungen. Den såg oförändrad ut, tittade på hans syskon som gick me mina flickor i en box. Dom hade oxå sånt. Kom i kontakt med veterinär och fick reda på att jag hade fått svamp.
Många frågor kom upp i mitt huvud. Hur skulle jag göra nu?
Veterinären sa att jag skulle isolera de djuren med svamp. Titta igenom alla andra djuren, bada alla djuren minst 1 gång i Fungoral och städa alla burarna noga och spraya med Virkon. Ungarna me svamp badade jag varannan dag.
Jag började med att göra det som sagts. Så långt allt bra. Tittade igenom ca 8 marsvin och hittade inget. Pustade ut. Men så började det.
Jag hittade det ena efter det andra marsvinet, med svamp. Såg mörkt ut. Började bada o bada o bada. Fick göra det om kvällarna eftersom jag har två barn oxå
Jag trodde jag började få koll, men nej da. Jag fick tipset av en annan kompis att doppa dom i virkon. Så det ska jag börja me, det går ju snabbare för mig o enklare.
Sen fick jag veta att svamp dog vid minus grader. Så jag tänkte att jag inte isolerar stallet mera innan vinter och hoppas på att det blir kallt där inne. Kaninerna klarar ju kylan. Så nu håller jag på att sätta alla marsvinen i galler burar för att flytta in dom. Jag får i samma veva minska ner djur kraftigt. Jag kommer ha ca 15 marsvin kvar sen. Jag har som tur väl vänner som kan tänka sig ta hem djur och bada. Jag är lyckligt lottad av att ha sådanna vänner.
Ja vill veta hur jag blir av med svampen för gott?
Hur förubygger jag bäst i framtiden?
Är tacksam för alla tips jag kan få, håller på att bränna ut mig totalt…
/Tack på förhand. Från en utsliten mor.
Har du gjort hudskrap och lämnat för odling? Utan att det är gjort är det tyvärr omöjligt att utesluta att det verkligen är ringorm…
Alla har inte men dom som har varit i kontakt med de ungar som har svamp har ju det. Veterinären tittade och tyckte inte det var nödvändigt med skrap prov. Då Ringorm har andra symtom och att det skulle spridit sig mycket snabbare. Det hade utvecklats riktigt snabbt om det varit Ringorm.
Sen hade troligen jag fått det och mitt ena barn som ibland följer me o kelar med djuren.
Ja jag tycker det är svårt att isolera nu faktiskt. Men jag ska försöka att organisera det på bästa sätt.
Oj, jag har aldrig hört om att svamp sprids såpass mellan marsvin… Det trodde jag inte. Låter väldigt jobbigt i alla fall, hoppas för eran och marsvinens skull att ni blir av med det så fort som möjligt :)
Har ni uteslutit Sellnic?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#5 - Den enda svamp som sprids mellan marsvin-människa är ringorm…
Hanna
Sellnic är uteslutet.
Vanlig svamp sprids inte lika lätt som Ringorm gör. På Ringorm hjälper inte karantän, vad jag förståt. Utan där måste alla djur behandlas och burar.
Svamp sprider sig via sporer, sporer kan sitta i kläder eller i buren där marsvinet varit
Vanlig svamp kräver mer att man har kanske kelat med ett marsvin som haft sporerna i pälsen som jag sedan fått på min tröja som sedan hamnar på nästa marsvin som jag kelar.
Eller så sprids det via att marsvinen kommer i kontakt med varandra eller hamnar i en bur som ett marsvin med svampsoprer suttit.
Så långt har jag förstått på veterinären.
Fast Ringorm är ju svamp!
Sen att svamp skulle dö vid minusgrader är inte helt sant heller. Ringorm tex. klarar kyla väldigt bra men inte värme….
Det förlopp du beskriver tycker jag verkar vara ett snabbt förlopp och det skulle faktiskt kunna vara Ringorm. Det enda sättet för dig att kunna få bukt med detta är att gå till vet och göra ett skrapprov för att få svar på exakt vilken sorts svamp det är och sen behandla utefter det. Det går INTE att bara titta på ett marsvin och säga att "det där är vanlig svamp" eller "det där är ringorm"…….