Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersajtenifokus
Läst 976 ggr
Rafflan
0

Köpa första marsvinet tips?

En kvinna som ska köpa marsvin till sin dotter och ska då köpa bur av mig.

Det verkar vara deras första marsvin så ska tipsa om

*Dem ska vara 2

*Ska ha 1 hus var

*Grönsaker + hö + lite pellets

*Att hon MÅSTE vilja sköta om djuren dom närmsta 7 åren då barn ofta tröttnar på marsvin.

Vad mer kan jag säga?

emelie92
0

Att honan ska vara minst fem månader innan den paras :)

Tina
0

Du kan ju alltid be henne läsa denna artikel som handlar om att skaffa marsvin.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Rafflan
0

#1 vad har det med saken att göra?

Hon ska skaffa marsvin, inte börja avla :P

emelie92
0

#3 - Men om hon vill börja avla på marsvinen! Så att hon inte några dagar/veckor senare sätter ihop marsvinet med en hane för att hon har kommit på vad sött det är med marsvinsungar :P

idipidi
0

#4 Bättre då i så fall att säga att man helt enkelt inte avlar på sina marsvin om man aldrig haft marsvin förut.

Rafflan
0

#4 nej nej, ska säga till henne om hon köper från djuraffären att själv få kolla så hon ser att könen är lika då det händer att man får olika kön.

Vill hon börja avla ska hon läs på ordentligen, inte göra det av impuls :S

idipidi
0

Förresten så kan du väl tipsa om att inte köpa från djuraffär?

Sandra-B
0

Tipsa henen om MIF!;-P

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

emelie92
0

Tipsa henne om SMF också =)

Filosofia
0

- Marsvin är flockdjur och ska ha minst en marsvinskompis

- Buren ska innehålla ett hus/gömsle till varje marsvin

- Fri tillgång till friskt hö och färskt vatten

- C-vitaminrika grönsaker ska serveras 2 ggr/dag (ge dem förslag på vilka sorts grönsaker och hur mycket)

- Buren behöver städas regelbundet

- Marsvinen behöver få sina klor klippta regelbundet. Tassarna blir lätt torra och kan behöva smörjas med salva.

- Marsvinen badas och kammas vid behov

- Håll rent öron, ögon. talgkörtel, osv. Kontrollera tänder

- Marsvinen vill komma ut och motionera på golvet en stund varje dag

- Man ska inte använda salt- eller mineralsten, höhäck, sele, gnagarbladningar från djur/livsmedelsaffären, c-vitamindroppar.

Sedan tycker jag att du kan ge dem information om vanliga hälsoproblem hos marsvin, som Ohyra, svamp, tandproblem, urinvägs- och njurproblem, lunginflammation, förkylning, etc.

En konkret faktasida på nätet kan man också tipsa dem om, t.ex. Humlans marsvin. Det är nog mer översiktligt än ett forum. För att inte tala om Mia Winges bok Mitt husdjur marsvinet.

Caspia
0

Eftersom de ska köpa sina första marsvin bör du ge råd om VAR de ska köpa dem. Tala om smådjursgrossister som levererar till stökiga zooaffärer och uppmuntra dem att bojkotta dem.

Envishet och drömmar

Filosofia
0

#11 Det är såklart också viktigt. Fick intrycket att hon skulle köpa både marsvin och bur av TS.

Men avråd dem då från att köpa djur från djuraffären. Föreslå istället omplaceringshem eller oönskade marsvin på Blocket.

Mari
0

Eller föreslå en seriös uppfödare som även kommer att hjälpa dem vid eventuella frågor i framtiden :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Sannich
0

Som andra sagt, en kunnig uppfödre vore det bästa. :) Sen så kan även de hjälpa med frågor angående avel och liknande.

Rafflan
0

Gav dem tips och länken till här, dock fick jag till svar att dom visste vilket ansvar det inne bar så hoppas det är sant också, för då kommer ju det bli jätte bra :)