Marsvin med knöl
Min Marwin har en knöl i ena "juvret". Vet. säger att det går att operera men vet inte om det går att få bort allt. Till saken hör att Marwin är fem år och börjar bli lite halvskrickig. Ska jag låta operera honom?
Jag skulle inte låta operera ett femårigt marsvin. Verkar han ha ont av knölen?
Hanna
Är det säkert att det är en tumör då? Äldre djur kan ju lätt få "gammelmansknölar". Nästan alla våra hundar har fått sådana fettknölar på äldre dar. Hur det är med marsvin vet jag dock inte.
Vet inte om han har ont, han är påverkad men om det är åldern eller knölen vet jag inte. Vet. tyckte han var väldigt fräsch men han har tappat i vikt och muskler. Knölen ömmar vid beröring och genom spenen kommer blodblandad genomskinlig vätska
#3 Kan det vara en cysta eller en böld? Tumörer ömmar väl inte? I alla fall inte på människor.
Troligen inte en böld då det inte stämmer, men en cysta skulle det kunna vara. Vet. sade att de visste inte vad det var men de hade stött på det tidigare och opererat med gott resultat, dock kommer ju Marwins ålder in och ställer till det
Jag har en farbror på fyra år som har knölar i tuttarna. Enligt vet är det troligtvis godartade tumörer. Han har inte ont och det kommer ingen vätska så det kanske inte är samma sak som på din men ändå. Han mår ju inte på något sätt dåligt av det så jag väntar. Vill inte låta honom gå igenom en komplicerad operation det är tydligen svårt att få bort allt, det är mycket dyrt och besvärligt för marsvinet. Jag har beslutat mig för att släppa taget då den dagen kommer…