Skall ev bli med marsvin! :D
Så jag behöver lite goda tips och råd.
Jag vet att man skall ha fler än en, så jag skall köpa två/tre. Vet även att saltstenar och vitaminpiller/droppar INTE är bra. Jag har kanin så jag vet att s.k "gnagarblandningar" är jättedåligt.
Det jag behöver hjällp med är:
- Går det att ha tre stycken i en billybokhyllebur?
- Vad skall man ge för grönsaker och hur mycket? Fri tillgång?
- Kan man ge Lottiepellets? Eller rekomenderar ni något annat?
- Hur mycket pellets ger man till ett marsvin dagligen?
- Är det någonting speciellt som jag behöver tänka på?
- Aktiveringstips?
**- TIPS på bra uppfödare i norrland, helst Luleå/Piteå eller Sundsvall.
- Bilder på era burar att inspireras av vore jättebra.** 
Gällande billybokhylla går det självklart att ha tre stycken i en sådan. Jag har själv en billy med måtten 200x80, tror det finns en mindre också. I en 200x80 bur är det lagligt att ha 10 marsvin (även om jag personligen tycker att det är för många). Här kan du kolla hur många marsvin du får ha i din bur.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Här är bilder på min bur, btw. :)
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
- Ja det går att ha 3 marsvin i en bokhyllebur.
- Väldigt många olika (finns många bra trådar om sånt, likaså mängd.
- Lottiepellets är väl bra och jag tror många använder det.
- Jag ger mina marsvin 2 msk pellet per vuxet marsvin en gång/dag.
- Läs på om sjukdommar, åkommor och allt du kommer över om marsvin är vad jag kan rekomendera att tänka extra på. =)
- Aktiveringstips: fri tilllgång till motion utanför buren, lek i tunnlar, söka grönsaker på spår osv. HUr mkt som helst.
I Luleå finns två uppfödare vad jag känner till, båda finns här inne på mif : Linnet och eemmaL
Har bilder på mina burar på hemsidan: kolla min presentation. =)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#1/2 Jättefin bur! :)
#3 Skall kolla hemsidan. Linnet har jag köpt kanin av tidigare, hon är jättebra.
Och tack för hjälpen båda två!

- Går det att ha tre stycken i en billybokhyllebur? Ja
- Vad skall man ge för grönsaker och hur mycket? Fri tillgång? Jag brukar ge vitkål, morot (vissa menar att det ska ges med måtta då det innehåller mycket socker), paprika (rikt på c-vitamin), kålrot, broccoli (c-vitaminrikt) lite tomat, gurka och persilja (c-vitaminrikt), sallad och olika frukter som godis. Kål brukar de ha fri tillgång på, de brukar äta tills de blir less och då lämnar de resten.
- Kan man ge Lottiepellets? Eller rekomenderar ni något annat? Man behöver inte ge pellets alls om inte marsvinet har låg vikt. Bör också ges till ungar,, dräktiga och digivande honor. Annars kan man också ge om marsvinet får mycket motion. Annars klarar de sig utmärkt på hö och grönsaker.
- Hur mycket pellets ger man till ett marsvin dagligen? Om man vill ge kan Lottie vara ett bra val och då kan man ge 1-2 msk per marsvin och dag. Mer vid situationerna ovan.
- Är det någonting speciellt som jag behöver tänka på? Pyssla om marsvinen varje dag och låta dem få ett så rikt marsvinsliv som möjligt :D Tre marsvinspojkar KAN bli problem när de blir äldre.
- Aktiveringstips? Låta dem springa på golvet, gärna i små labyrinter av kartonger, sådant är roligt :) Lära dem små tricks, exempel och instruktioner finns på YouTube.
**
- TIPS på bra uppfödare i norrland, helst Luleå/Piteå eller Sundsvall.**
Vad är du ute efter för ras? I norrland (där jag också bor) finns det mest långhår. Var bor du?
#5 En lunkarya är jag intresserad av, sen så är det inget måste egentligen. Det viktigaste är att det är en bra uppfödare.
Jag bor i Luleå. Tack för hjälpen!
De kommer att få springa fritt på mitt rum flera timmar om dagen (det är kaninsäkrat så det finns inga kablar eller andra farligheter att tugga på) där finns det tunnlar och olika gömmor. 
#6 Jag har ju Ninni tillsammans med en hane nu, båda lunkaryaor… Kanske jag får någon som skulle passa dig? Jag bor också i Luleå
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#7 Ja, det låter intressant! :D
# Om det nu blir nått. De har bara gått med varandra i en vecka nu. =)
Ett tips om du tittar på bokhyllebur kan vara att istället för Billy använda en Flärke, det är billigare men funkar absolut till tre marsvin :) Har ett par bilder på min bokhyllebur(flärke) på hemsidan under hemma hos.
Mina marsvin får inte pellets till vardags, endast dräktiga och digivande honor får pellets (men då är det Lottie jag ger). Här hemma ger jag havrekross till marsvinen och då är det fri tillgång som gäller i nästan alla burarna eftersom jag har både ungdjur som behöver lägga på sig och gamlingar som tappar för mycket om jag drar ner på det.
Hanna

Vad skoj!
-Ja det går.
-Det finns tex: brocoli , parika , persilja , kål , sallad , mm!Syrliga grönsaker/frukter bör du inte ge så mkt av.Det kan ge munsvamp.
//Anna
Vad kul! Marsvin är jättemysiga djur verkligen ^^ lycka till! :D
Du har redan fått svar på alla frågor :) Jag finns i Sundsvall och är iaf enligt mig själv en bra uppfödare
Kolla in min hemsida: *Binaji's* Marsvin
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#10 Jag har en billy som ligger skräpandes i förrådet.
#12 Ja, tack! :)
#13 Jag kollar den nu. 
#13 Åh, en ridgeback vill jag ha.
Har nämligen en ridgeback här hemma… Fast 50kg tyngre. 
#14 - Men dåså ^^
Hanna
#15 Hoho, vad skoj med ridgeback i både hund- och marsvinsformat
Väntar en hel del kullar framöver, ska nog finnas någon lämplig till dig…. 
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
#17 Ahaha, ja! :D Har bokmärkt din hemsida.

#13 Funderar om jag har nåt ridgebackliknande här hemma. Han har två virvlar bak och sen växer pälsen åt fel håll alltså bakifrån och fram mot huvudet.
#19 Peruanliknande? :)

#20 ja den kanske är en "korthårig" peruan då, fast min andra hane har liksom en ås på ryggen, som en tuppkam, vet ju inte riktigt hur dom ska se ur dom där ridgebackarna.

#10 Flärke tycks inte finnas längre (?)
#22 Kilby är ersättaren :) Man kan kapa dem själv vid hyllplanen om man vill ha den kortare.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Går det att ha tre stycken i en billybokhyllebur?
Det beror på storleken på bokhyllan. Tre honor borde det inte vara några problem att ha tillsammans, många hanar fungerar bäst två och två.
Vad skall man ge för grönsaker och hur mycket? Fri tillgång?
Läs artikeln "Handla rätt till marsvinen" för tips på grönsaker. Absolut inte fri tillgång, då äter de dåligt med hö och magen fungerar inte som den ska. En näve per morgon och kväll till tre grisar är lagom.
**
Kan man ge Lottiepellets? Eller rekomenderar ni något annat?**
Lottie går bra (morot & äpple är den med högst fibermängd, alltså den du bör ge isf), men jag rekommenderar inte pellets till andra marsvin än ungar och växande, dräktiga och digivande honor samt de som har svårt att hålla hullet/är väldigt aktiva. Vanliga vuxna marsvin klarar sig bra helt utan, eller med kligröt då och då. Oavsett vad så är det jättebra att blanda ut pelletsen med något annat - jag har provat mig fram och tycker havre, kornkross och pellets är det bästa.
Hur mycket pellets ger man till ett marsvin dagligen?
Det beror helt på hur aktiva de är, om de växer, är dräktiga/digivande osv osv. Men blandar man 2/4 kornkross 1/4 havre och 1/4 pellets kan de ha nästan fri tillgång.
Är det någonting speciellt som jag behöver tänka på?
Att de behöver c-vitamin dagligen via färska grönsaker, samt att det är ett åtagande över till uppåt 8 års tid ;)
Aktiveringstips?
Finns trådar om det, testa sökfunktionen eller bläddra i kategorin "Aktiviering" :)
Lycka till med ditt marsvinsköp!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus