Bra bok om avel?
I framtiden (läs flera år) skulle jag gärna vilja ha en seriös marsvinsuppfödning.
I nuläget lär jag mig genom att åka på lite utställningar och prata med uppfödare. Lär mig också mycket genom denna sida. 
Det skulle vara roligt att ha en bok om marsvinsavel, som man kan läsa och återkomma till vid funderingar.
Tänkte därför höra om någon vet/har en rekomenderad och bra bok om avel, på svenska eller engelska. (Möjligen också ett nordiskt språk som är relativt lätt läst i boken.)
Frågar här innan jag letar själv, jag vet att det finns många böcker om marsvin som innehåller mycket faktafel. Vill ju inte köpa någon bok som jag lär mig fel av. :)
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Någon hel bok om marsvinsavel har jag inte hört talas om.. men däremot finns avelshandboken och liknande häften att köpa. Man kan finna en del häften om marsvin och avel på bl.a. utställningar.
Häften om smådjursgenetik går också att finna(bl.a. på evas hemsida), och genetik är ju också en bra sak att ha kunskap om.
Även eragons säljer en del häften om avel och annat.
Jag har inte läst dessa häften själv, men har hört att de ska vara bra.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Jag rekommenderar Guinea Piglopaedia (2003, Ringpress books) av Margaret Elward och Mette Ruelokke som även har en massa annan bra info.
Envishet och drömmar
Jag håller med Caspia, Guinea Piglopaedia är riktigt bra :)
Hanna

vill man läsa på nätet så tycker jag att Luneas avelsfakta är himla bra!
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......