Är hö livsviktigt?
Jag kommer här med lite mystisk info som verkligen förbryllat mig.
Jag har besökt Thailand i år och sett marsvin som verkligen lever under hemska förhållanden i väntan på att bli sålda. Det finns inga burar med plastbåtten att köpa så de bor ofta i en typ fågelbur som har galler på golvet (där bajset åker igenom till botten), stackarna måste göra ont för tassarna! Vissa marsvin hade kala fläckar och såg sjuka ut (och de såldes).
Men det som verkligen förbryllade och som jag ville dela med er var att jag inte sett något marsvin som får hö? De lever på bananer och andra frukter/grönsaker och möjligen pellets. Huvudfödan tycks vara bananer och pellets fick de iaf på något ställe.
Detta såg jag även i Indien förra året, inget hö. I Indien var de på ett zoo, hade gott om plats, besökarna kunde köpa bananer och ge dem, men i övrigt var buren helt tom, ingen annan mat. Marsvinen var vuxna, vissa var dräktiga och någon hade alldeles nyss fött två ungar som levde.
Det som förvirrar mig är alltså att marsvin uppenbarligen kan överleva utan hö. De verkade också pigga i Inden och kunde som sagt klara förlossning. Inget hö och inget extra c-vitamin och ingen pellets. Konstigt va!?
Det verkar väldigt konstigt. Alla marsvin ska ju äta hö! :s

Fast vilda marsvin äter ju knappast hö, så visst måste dom ju kunna klara sig utan hö, fast dom äter väl annat då som ersättning.

#1 Jo, som sagt de var vuxna i Indien, men kanske 1-2 år, men jag har ju läst och trott att om marsvin är utan hö i några dagar så stannar magen och då dör dem. Hur bra de mår har jag ju ingen aning om, men de såg inte sjuka eller trötta ut, snarare pigga och sprang runt. Helkonstigt!
#2 ja, eller hur! Jag är väldigt förvirrad.

#3 Ja, men vilda måste väl äta gräs och växter istället, men det hade ju inte dessa marsvin heller. Så att marsvin dör om de inte äter hö på en vecka kan ju inte vara sant då??

Nej inte tror jag dom dör om dom inte får hö på en vecka.
De marsvinen kan inte vara långlivade! :( Eftersom de har snabb ämnesomsättning är fibrer livsviktigt för att deras magar ska fungera. Bananer är inte särskilt fiberrikt och innehåller dessutom inte särskilt mycket c-vitamin - jag har t.o.m. läst att marsvin har dött av stora doser banan (det kom upp i någon tråd för ett tag sen har jag för mig). Så jag tror inte de lever länge alls, stackarna.
#3 De lever på slätter där torrt gräs utgör den största delen av deras föda.
En av alla de mörka sanningar som finns i svenskarnas semesterparadis… >.<
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Men om de inte får hö under en längre tid så borde de väl inte klara sig så bra?
Visst kan marsvin leva utan hö (eller motsvarande högfiberföda) om de är vana vid det, men de bör definitivt få mycket känsligare magar och mer problem. Den stora faran för våra marsvin är foderbyten. Om man plötsligt plockar bort höet så riskerar man att magen stannar, ja. Det blir en enormt omställning från högfiber- till lågfiberföda.
Vilda marsvin äter ju med största sannolikhet ännu grövre = mer fiberrik föda än vad ens det bäst utfodrade tammarsvin gör. Grenar, bark, rötter, torra och färska växtdelar o.s.v. Det måste vara ytterst sällan som de får tag på något som liknar frukt eller grönsaker, alltså med lägre fiberinnehåll och mer socker och andra enklare kolhydrater.

#9 Jo, det är ju naturligtvis så att dom får i sig fibrer som ersätter tammarsvinens hö.

#6 läste om det i denna tråd: "Snälla hjälp =(" (vet inte hur man länkar), men det marsvinet ansåg folk dog pga att hon inte gett den hö på några dagar

#7 som sagt de tycks leva länge och klara sig rätt bra. Det är det som är så konstigt! (förespråkar självklart inte en sådan föda, bara inser att marsvinen överlever och det är så konstigt)

#9 Ja, så kanske det kan vara, att deras magar vänjer sig och överlever på den mat de får tilldelade. Men ändå? Inget hö eller gräs, jag trodde verkligen inte det var möjligt!
Man behöver inte gåså långt som till Asien för att hitta marsvin som lever under vidriga förhållanden.
Vi va i Barcelona gör ett par år sen. I djuraffärerna där sitter marsvin i fruktasnsvärt små burar - utan hö! Hundvalpar & kattungar satt i akvarier, flera av dem en & en. & vi är i EU nu!
Marsvinshägnet på Barcas zoo är bland de värsta jag har sett; trångt, smutsigt, kala fläckar & sår i pälsen. Honor & hanar blandade i samma bur, där de gick på galler. Inget hö så långt ögat nådde. De va så sorgligt. De här va i en djurpark! Jag blev helt gråtfärdig.

Jag har en hona, Sancho Panza, som aldrig hade ätit hö när jag fick hem henne. Då var hon ett år gammal, lätt apatisk men levde gjorde hon ju. För övrigt hade hon inte ätit grönsaker heller utan bara "marsvinsmat" som den förra ägaren kallade det, dvs pelletsblandning.
Envishet och drömmar

#14 Ja det låter ju ganska likt :(
#15 Hur gick det när hon kom till dig sen då? Kunde hon börja äta hö direkt eller hur gjorde du?

# 16. Hon förstod inte vad det var förrän hon flyttade in till de andra marsvinen och härmade deras ätande. Då gick det fort att förstå vad höet var till för.
När jag fick henne vägde hon 400 gram så en sån uppväxt är verkligen inget jag rekommenderar.
Envishet och drömmar
#17 skönt att du tog hand om henne och visade hur man ska leva som marsvin . De klarar mer än man tror liven tydligen, även om det inte rekommenderas…hm, att komma på att inte ge dem hö :/

#17 så skönt att höra att det gick så smidigt att lära om henne till en ny diet. När hände detta? var det nyligen?
#18 De som har hösnuva kan ju få för sig att prova att inte ge hö. Har varit med om att de ställt frågan om marsvin kan klara sig utan hö.

I Thailand säljs de förmodligen som mat (till människor) I Ecuador är nationalrätten grillat marsvin. Hmmm..inte frestande precis,..

#21 Nej, nej. Ingen äter marsvin i Thailand. Dessutom skulle de nog göda upp dem lite bättre om så var fallet (men som sagt så är det inte). Går ju inte jämföra ett land i sydamerika med ett land i asien och anta att de är samma.
#20 där ser hon ut att må gott iallafall :)

#22: Jag tänkte att deras filosofi kanske var: "De ska ändå slaktas så varför bry sig?"
Det är vidrigt när människor inte har bättre respekt för djur. Men iofs så förstår de kanske inte bättre? Inte för att det är en ursäkt, men det är synd att människan inte använder sitt medvetande lite bättre 
#4 Funderade på en sak bara att i första inlägget skrev du att många marsvin var sjuka och hade kala fläckar men i inlägg 4 skrev du att dom var pigga och friska? Blir lite förvirrad bara?
Marsvinen hade inget hö och levde sa ni men ni har ju ingen aning om hur många marsvin som dör i veckan där. Dom kastar dom väl bara ut ur burarna när dom dör.

#24 Om de inte vet att de behöver hö/gräs så vet de ju inte heller att de behandlar djuren illa. Jag tror inte att de medvetet ger fel kost till marsvinen och inte heller tror jag att de behandlar djuren illa om de köper dem. Däremot kanske de behandlar dem "fel" ur vår (svenskars) synvinkel.
#25 de som var sjuka var på en djuraffär i Thailand, de som var pigga och såg friska ut var i Indien.
#26 Nej jag vet, jag var bara förvånad över att de hade vuxna marsvin som överlevt utan hö och att de dessutom överlevde dräktighet. I övrigt vet jag inte hur de behandlar sina djur, men bara för att de inte får hö behöver ju inte betyda att människorna behandlar djuren som skräp. Eftersom marsvinen överlever utan hö så har de väl inte tänkt på att ge dem hö/gräs.
#27 Jaha okej då hänger jag med =)
Ja det är ju faktiskt lite otroligt att dom klarar dräktigheter utan hö men det är nog som idipi säger att om dom inte är vana att äta hö så överlever dom nog, men om man brukar ge dom hö och sen tar bort höet så klarar inte magen det.
Nej det är klart att det kan bero på okunskap och att dom tror att dom behandlar djuren bra, men det hör inte till det vanliga att dom bryr sig så mycket om dom. Djur överhuvudtaget har inget värde i vissa länder.

# 29. Dte finns människor som djur inte är värda något för i alla länder, Moa. Dra inte alla över en kam, det är väldigt lätt att tolka såna tankar som rasism.
Envishet och drömmar

#30 Jag håller absolut med dig! varför skulle inte Thailändare kunna tycka om sina djur. De (vissa av dem)kanske har en annan syn på djur än vi, men de ger dem mat, klappar dem och tycker om dem.
Jag anser också att vissa hundar i Thailand är mer "lyckliga" än hundar i sverge eftersom de har mer frihet och ett mer sunt flockbeteende.
Självklart har vissa djur det inte bra, men kom ihåg att i sverige har marsvin rätt nyligen levt ensamma och fått marsvins-/kaninblandningar, saltsten med mera. Det beror ju på att människor då inte visste bättre och lagar inte fanns då. Men betyder det att man tyckte mindre om marsvin på 90-talet än man gör nu? Det tror jag knappast.
Elin du sa nyss själv att du varit i thailänd och sett hur hemska förhållanden djuren lever i, tycker du att det är att sköta om djuren bra?
Det i Thailand handlade ju om en djuraffär, jag tror elin85 menar att Thailändarna som köper marsvinen från djuraffären förmodligen kommer tycka om sina djur. Affärerna är endast ute efter att tjäna pengar på djuren. Detta märks även på de Svenska djuraffärerna, som hanterar djuren fel i många lägen (även om det inte är så extremt som detta fall i Thailand).
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
#30, Rasism?, Hur kan man tolka det så=/. Det är ju fakta. Det finns väldigt många gatuhundar i Thailand, Om vi skulle se en hund utan ägare?. Skulle vi bara gå förbi. Nä dom flesta skulle nog göra något. Men det är ju inte Thailändare som är hemska människor. Utan dom är ju uppväxta med att det är "normalt". Vissa hjälper ju och ger mat och så. Men man kan ju omöjligt hjälpa alla.

#33 Ja, det var så jag menade :)

#34 Gatuhundarna i Thailand har det ofta bra, inte alltid såklart. De kan ofta springa lösa på någon mindre väg och sedan lämnar folk mat ute som de kan äta. De behandlas inte illa, varför antar du det? Vissa hundar är dock sjuka, de lider och borde få somna in, men kungen där anser att människan inte har rätt att döda hundar och därför tvingas de leva vidare. Gatuhundar kan komma och gå lite som de vill, det är inget de lider av. Du ska inte bara slänga ur dig saker sådär utan att veta hur det verkligen är!
Okej jo affärer i sverige är inte heller så bra på att sköta djur men det är en klar skillnad.
Men det är många saker som får mig att tycka att i vissa länder behandlar dom djuren som skit, tex att som 15 åring ha dödat 11 hundar och tycka det är bra för att hundar är parasiter i deras land. Och att i vissa länder på veterinärkliniker så får dom nästan enbart in djur som har brutit ett ben eller liknande eller en hund som praktiskt taget är döende för ägarna inte tagit djuret till veterinären för dom inte anser djuret sjukt förens dom är näst intill döda.
Det är inte saker jag tror det är saker jag vet och som har hänt.
:/ har inte tråden börjat spåra ur nu ??

#39 Jo absolut! Den här tråden handlade inte om gatuhundar och om de har det bra eller inte utan om hö.
Jag tänker inte diskutera med dig Moa, jag har sett gatuhundar som är friska och får mat dagligen och har det bra. Sedan får du ha vilka åsikter som helst, tror inte du sett vare sig hundar som far illa i Thailand eller motsatsen i verkligheten.

Nu kan jag inte låta bli att lägga mig i det här, angående gatuhundar i Thailand (eller var som helst) även om det inte egentligen har med ämnet att göra.
Man behöver ju inte direkt gå utanför landets gränser för att se djur som far fruktansvärt illa, bar att kolla på alla de tusentals hemlösa katter vi har i Sverige som far fruktansvärt illa.
Jag har väldigt svårt att tro att gatuhundar i Thailand (eller någon annanstans) har det bra, men vi behöver verkligen inte sitta och moralpredika med tanke på hur katter (och även andra djur) behandlas i Sverige. Man ska inte kasta sten när man sitter i glashus lyder ett mycket bra ordspråk.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!