Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1251 ggr
CamillaS
0

Deprimerad eller vad?

Efter Ådis död så har han burkompis Tweeny rasat i vikt! han är smal!
Hur kan det komma sig? Blev han deprimerad när burkompisen dog? Han äter och dricker, men har som sagt blivit ganska smal..
Jag vet inte hur jag riktigt ska göra då jag tyvärr inte har tänkt att fortsätta med marsvin. Tanken att sälja marsvinen har börjat snurra smått i mitt huvud, men samtidigt vill jag inte det heller..
Men snart känner jag mig nästan tvingad till det.
Tweeny går just nu med Ludde och Calvin som är ganska bitchiga mot Tweeny. Dom jagar honom lite grann och låter honom inte komma ut ur sitt hus. han är nog lite mobbad av dom två.
Jag satte Tweeny med dom efter att Ådi dog så han inte skulle behöva vara ensam.
Men ja, det verkar tyvärr inte gå allt för bra endå. Skulle jag sätta honom med Love och snow som också små bråkar med varandra redan nu så skulle inte dom fungera ihop heller då jag redan försökt med dom en gång tidigare..
Så usch jag vet inte hur jag ska göra ärligt talat!
Just nu prioriterar jag Tweeny eftersom han behöver hjälp just nu att få komma upp i normalvikt igen. Men allt är verkligen upp och ner nu sen min älskade favoritgris Ådi dog.. :(

luneas
0

Trist att du funderar på att sälja marsvinen… Men om det är så att du har tappat intresset så är så klart det det bästa för marsvinen. Om Tweeny inte trivs med Calvin och Ludde (rätt otroligt att du lyckades sätta ihop dem tre överhuvutaget tycker jag!) utan blir småmobbad mest hela tiden så är det säkerligen därför som han har gått ner i vikt. Är han framme och äter tillsammans med de andra pojkarna?

CamillaS
0

jo, det gick att få ihop dom utan några sår. :/ Men som sagt det verkar vara psykisk mobbing istället. Jo, jag funderar som sagt på om jag ska sälja dom. Kanske det vore det bästa för dom. Tweeny kommer fram, snappar åt sig maten och springer in i huset igen.

[findusen]
0

förstår precis hur du känner, efter phille dog ville jag inte ha några marsvin alls längre, phille eller ingen liksom. men samtidigt ville jag inte omplacera dom jag hade, och elliot var ju ensam och dessutom bara ett år gammal. bestämde mig för att köpa en bebis trots allt som kompis till honom och dom blev bästa kompisar :) det kändes kul med en ny bebis hemma och han har en jättehärlig personlighet. men visst, det kommer aldrig bli som med phille som var världens gosigaste, men det är bättre än jag trodde!

hur gammal är tweeny nu? eftersom du har ganska många(?) marsvin ändå, skulle han ju kunna gå så han hör och ser dom andra iaf, om du inte vill ha fler ändå. annars kanske du kan låna en hane av någon uppfödare som ska använda hanen i avel eller till utställning?

tråkigt när man kommer till en punkt när det inte känns kul längre =/

FeliciaS
0

Usch, stackars dig Camilla. Jag förstår hur du känner, och det måste minst sagt vara jobbigt. För ett år sedan när jag förlorade mina tre grisar inom loppet av två dagar kändes allt hopplöst jobbigt och jag mådde verkligen inte bra alls. Funderade på om jag verkligen skulle orka med fler marsvin, och övervägde att det ändå vore det bästa. För mig skulle det kännts alldeles för tomt och ensamt utan dem. När jag väl fick hem Frideborg och Hera och lärde känna dem steg min lycka från att inte ha varit något till lååångt upp. Frideborg påminner mycket om min favoritgris Calypso, och hon uppmuntrar en jämnt när man är ledsen. Även om de tre grisarnas bortgång var det värsta som hänt mig förde det med sig att jag har fått lära känna många underbara individer, och det är jag tacksam för :)

Det verkar helt klar som om Tweeny saknar Ådi. Har du många gömställen i deras bur så han har mycket att välja på? Sprid också ut maten runt om i buren. Om du har dem på en större, neutral yta, kommer de bättre överens då?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

Så tråkigt, Camilla! Men istället för att sälja alla marsvinen kanske det är värt att fundera på att bara sälja tre eller en av dem? Så att du har två eller fyra kvar istället(det är ju lättare att hålla hanarna två och två). Jag tycker inte att du ska ge upp alla marsvinen på en gång. Det kan hända att du skulle komma att sakna dem ganska snart ifall du säljer allihopa. Hellre att du "trappar ner" långsamt. Kanske ökar intresset när du har färre marsvin och kan ge de du har mer tid?

Det är bara ett råd. Du ska förstås göra det du känner är bäst.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.