Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 516 ggr
elin85
0

satinbärare+satinbärare

Kan denna kombination få satinungar?

Caspia
0

Ja, tyvärr.

Envishet och drömmar

FeliciaS
0

Ja, två satinbärare kan få satiner.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

elin85
0

tack för svar. Hur stor är sannolikheten/risken?

Linnet
0

Statistiskt 25%, men sen är det ju slumpen som avgör.

emelie92
0

#1 - Det är väl inget negativt? =)

Cavia
0

Jo det är negativt tycker jag med tanke på att så pass många satiner nån gång i livet utvecklar OD….se på Finland, där är det inte tillåtet att avla satiner…eller tillåtet är det väl, men dessa får inte reggas eller ställas ut…

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Caspia
0

# 5. Jag håller med # 6.

Jag har sagt det förut, jag tycker inte att man medvetet ska avla fram marsvin av rasen satin, då sannorlikheten att dessa tvingas lida av ohälsa (OD) är större än hos andra marsvinssorter.

Envishet och drömmar

Linnet
0

Ja då fick man lära sig nåt nytt igen. Inte för att jag haft några satiner, men är det en ras som kommer att försvinna då?

Caspia
0

# 8. Det är ju helt upp till människan. Än så länge har SMF konstigt nog inte förbjudit utställning och registrering av satin (som Ulle berättar om skett i Finland och även Tyskland har jag för mig). En del av problemet som jag ser det är att ju fler som (tar sitt förnuft till fånga och) slutar ställa ut rasen, ju mindre konkurrens blir i satin-gruppen på en utställning, vilket gör det lättare att tro att det är en enkel ras om man vill vinna många priser, vilket jag tror att man i vart fall som nybörjare fascineras av när man ser de framgångsrika utställarna som man mer eller mindre medvetet vill efterlikna. Det blir ett ekorrhjul.

Envishet och drömmar

elin85
0

Är en self med satin i stammen alltid en satinbärare? Alltså följer det anlaget alltid med?

elin85
0

Spelar det någon roll hur långt bak i stammen anlaget finns för risken att det förs vidare?

idipidi
0

Se mitt svar i den andra tråden.