en fråga om hus åt Marsvin.
Är det ett måste att ha ett hus åt sina marsvin?
För mina är så rädda. så att om jag har ett hus åt dom och jag kommer upp på mitt rum. så sitter dom i huset tills jag går ut. //Amanda
Finns en liknande tråd här, där kan du kolla in svaren. :)
Men ja, marsvin ska alltid ha hus eller andra gömställen. Tamhet kommer med tiden.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Det är väldigt bra att ha ett hus åt marsvinen om de blir rädda så de kan känna sig trygga men du kan kanske köpa/snickra ihop ett ett hus själv, där det bara är sidoväggar och tak för då ser marsvinen allt som händer:) När mina blev lite äldre provade jag att bara ha brädor, det gick bra ett tag men sedan började de bråka men om du har några brädor (som ej ramlar ner så lätt) så kan du ju prova. Det finns väl hyllplan att köpa? För då skulle man ju kunna ha det som de kan sitta under:) Men jag tycker du i alla fall ska ha något slags skydd till dem:)

Marsvin måste ha ett gömställe, sen om det är hus eller rör eller något liknande är upp till var och en.
Hur ser huset som du har ut?
Det räcker med en lagom bred bräda och två brädor på kortsidan i lagom längd, då har marsvinen skydd men de ser ändå vad som händer utanför till skillnad från om man har ett hus med fyra väggar med bara bara ett litet hål som ingång .
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

En hylla kan man ha, men inget bo med bara en liten öppning, så dom bara sitter där och trycker och man inte får ut dom.
Mitt hus som jag "hade" är ett ett som dom hade när dom var mindre. sen så har jag ett som jag köppte áv min kompis som jag köpte buren av med. men det är ett hus som man får med buren. Kan ta ett foto och sätta ut på min hemsida.
Tack för alla svaren. ska genast sätta tillbaka huset när jag går upp och ska sova. Är jätte tacksam för den hjälp jag har fått. och kommer få i framtiden.
//Amanda<3
Klistrar in mitt svar från tråden som #1 länkade till.
Marsvin ska alltid ha gömställen (kan vara rör, hus etc.) eftersom de är bytesdjur. Annars blir de bara oroliga och stressade. Vissa säger att de inte ska ha gömställen eftersom de inte blir tama lika snabbt, men det stämmer inte utan är bara ett grymt sätt. Tama blir dem genom att man umgås mycket med dem :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus