Kan satinbärare få OD?
Har försökt döka efter denna yråd, men inte hittat någon än.. Någon som vet om satinbärare kan få OD?
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
vad är OD?:)
Hanna
#2 jaha Tack så mycket:)

Enligt artikeln kan även bärare drabbas :(

Det finns exempel på helt "vanliga" marsvin som utvecklad OD..alltså såna som varken är satiner eller bärare…inte så vanligt dock.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
#5 Precis, men frågan är om det har något med den ärftliga sjukdom som är vanlig hos satiner att göra. Jag tror inte det.
Om jag igen får hänvisa till den tyska undersökningen så hittade inte minsta lilla tecken på problem hos någon satinbärare, däremot hitade de avvikande blodvärden på samtliga satiner, även de som inte visade symptom eller hade anmärkningar på röntgen.

Läste den med nu :P har sökt innan, men datorn hittade inget alls :( Frågan är ju om det är OD eller bara kalkbrist. De tkan man ju aldrig med säkerhet säga om man inte röntgar.
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
Vilken tysk undersökning menar du? Jag menar alltså den stora avhandlingen. Tyvärr finns bara sammanfattningen på engelska, resten är på tyska.

Om marsvinet har satin i stammen är det alltid satinbärare då?
#9 Nej, det är samma som fär alla recesssiva anlag. Man vet att ett marsvin är satinbärare om den antingen har en förälder som är satin eller om den (oavsett stam) har lämnat satinungar.
Om satiner finns längre bak i stammen kan man inte veta säkert (så länge marsvinet inte lämnat satinungar alltså). Sen kan man räkna på hur stor sannolikheten är beroende på hur många satiner som finns i stammen och hur långt bak de finns. T.ex. om en farfar/farmor/morfar/mormor är satin så är risken 50%. Ett annat exempel är att om ett marsvin har ett satinsyskon men ingen satinförälder så är risken 67% (oavsett hur stammen ser ut i övrigt).

Tack för svar. Så om en morfar (mm) är satin är risken 50% att "barnbarnet" blir satinbärare och sedan är det typ 25% risk att marsvinet får en satinunge med en annan satinbärare?
Alltså inte så stor risk?
Om enbart morfar är satin och det inte finns några fler satiner i stammen är risken att den är bärare 50%.Om det finns fler satiner i stammen är risken större.
Stor risk eller inte beror på hur man ser det. Du kan få en kull med bara satiner i en sån kombination…

#12 Är det större risk om både mamman och pappan har satin i stammen än om bara en av föräldrarna har det?
Men om en förälder är satin är alltid ungarna satinbärare eller? Men inte nödvändigtvis "barnbarnen", är det så?
Om ingen i stammen så långt man kan se är satin, kan ändå marsvinsungen bli satin från typ farfars farfar?
Det är större risk om båda föräldrarna har satin i stammen, ja. Om du berättar hur stammen ser ut så går det att räkna ut exakt. Men kanske spelar det inte jättestor roll exakt hur stor risken är. Över 50% innebär ju att risken är större att de är bärare än att de inte är det.
Om ena föräldern är satin så är alla ungar bärare. Risken att barnbarnen också är det är 50% (eller större om anlaget kan komam fårn annat håll också).
Och visst, anlag kan bäras med från väldigt långt tillbaks. Det är fullt möjligt med satinbärare trots att det inte fnns en enda satin i stammen. Risken blir dock minde och mindre för varje generation.

elin85: Om du absolut vill avla på honan är det väl bättre att hitta en hane som inte är satinbärare? Sannorlikhet är just matematik och precis som Ida säger så kan ju alla ungarna bli satin och du verkar ju medveten om att du inte vill ha satinungar. Varför då chansa?
Envishet och drömmar

#15 Jag har ingen hona än :) Bara en hane och han är bärare. Försöker nu hitta en hona som är golden, vit (helst) eller buff och som inte är bärare för att para med min underbara hane. Men jag hittar ingen. Alla bra som jag hittar har satin i stammen :(

#14 Tack så mycket för svar!