Symtom på OD?
Vilka är de mest specifika symtomen på OD? Min Magic har blivit lite taskig i pälsen och lite smal. Han flyttade till en bekant men kom tillbaka då de inte alls kom överens, han bara bet henne. Han har alltid haft lätt att bitas om han tycker att man pillar för mycket på honom. När han kom hem var han helt förändrad, innan fick jag inte klappa eller bära hur som helst, allt skulle ska på hans villkor, nu får jag klappa och kela nästan när jag vill men han vill inte bli upplyft, då kan han få för sig att bitas, innan bet han bara om man tex klippte klor men nu kan det vara utan att jag gjort något annat än hållit i honom. Han gick också ner massor i vikt när han var hemifrån men tog sig fort väl hemma. Nu har han dock tappat lite igen och han dregglar och luktar surt då han hela tiden är blöt. Tänderna är lagom långa framtill men han har haft en foderinpackning mellan framtänderna.
Kan det vara OD? Han är en satinsheltie
Det som det talas mest om är ju gången, att de går på ett speciellt sätt och liksom skuttar med bakbenen. Det kan dock visa sig på massor av andra sätt helt beroende på var i kroppen som problemen visar sig först.
Det går absolut inte att utesluta OD i det här fallet. Ett känt symptom är problem med hård föda då käkens skelett är skört. Det riskerar förstås att ge viktnedgång och problem med kindtänderna (dreggel betyder ju ofta problem med kindtänderna).
Öm kropp och därmed ändrat temperament är ju också helt rimliga symptom.
Ett bekymmer är att det inte är säkert att en ovan veterinär klarar att ställa diagnosen via röntgen. Vid grava fall så syns det tydligt, men inte i lindrigare fall. Enligt tyska undersökningen så är det ett känt faktum att 30-60% av benmassan måste ha förlorats innan förändringarna syns på röntgen - och då pratar vi om veterinärer med erfarenhet.

Har han alltid varit känslig mot beröribg kan ju betyda att han ah rproblem med skelletttet. Tycker du ska låta vetten undersöka.
Dock dreglet och illalluktandet kan tyda på toxicos, vilket betyder tat de fått för lite näring.
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
Hoppas du får i ordning på Magic och att han inte har OD, tråkigt när det går så tokigt när man lämnar bort dem :/

# 2. Toxicos är samma sak som havandeskapsförgiftning, dvs något som kan inträffa under en dräktighet. Lyans marsvin är väl en pojke? 
Envishet och drömmar
#4 Fast riktigt så är det inte. Acidoketos, vilket innebär överskott av ketoner i blodet pga kolhydratbrist då kroppen istället bryter ner fettdepåer i levern & andra ställen, kan drabba alla marsvin som äter för dåligt. Vid en viss punkt "fattar" inte kroppen att det ändå finns glukos (nebrutna kolhydrater) i blodet och börjar bryta ner fett.
Men just på dräktiga marsvin är det lättare att detta inträffar.
Detta är ett livshotande tillstånd för marsvin (och även för människor; stor riskfaktor för diabetiker). Känns igen just på acetonlukt ur munne och dreggel och allmän "håglöshet" och svaghet.

#5 Fast även icke-dräktiga marsvin kan få toxicos. Det är ett tillstånd som marsvinet hamnar i när det inte äter. Enkelt förklarat så börjar kroppen bryta ner sina egna energireserver vilket leder till att gifter utsöndras som gör marsvinet dåligt. Det är samma mekanism som när en diabetiker inte äter regelbundet och hamnar i ketos.

#5 Haha, du hann visst före. :-)